معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام توسط محمد لطیفی ترجمه شده است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

این کتاب شامل 5 فصل است. فصل اول این کتاب به بررسی نام‌ها و ویژگی‌های فردی آن حضرت پرداخته است. فصل دوم با عنوان اصول عقاید، فصل سوم عبادت، قرآن و ذکر در سیره آن حضرت را بیان کرده است؛ فصل چهارم اخلاق و آداب و فصل پنجم شامل احکام است. این کتاب دارای ویژگی‌های خاص خود است که عبارتند از:

1. احادیثی برگزیده شده است که حکایتگر استمرار و تکرار عمل است؛ گرچه در لفظ حدیث به تکرار اشاره‌ای نشده باشد.

۲. همچنین اگر در حدیث عبارت: «كان يقول» آمده، سیره قولی محسوب و ثبت شده است؛ زیرا به تعبیر حضرت امام خمینی به مفاد كان يقول غیر از قال يا يقول است؛ زیرا از آن، استمرار، فهمیده و معلوم می‌شود که آن حضرت این کلام را مکرر می فرموده‌اند.

٣. درباره کتب حدیث عامه با توجه به اینکه متأسفانه اکثر آنان از احادیث اهل بیت(ع) خالی هستند؛ لذا به جز کتاب‌های کنزالعمال و تاریخ ابن عساکر جلدهای مربوط به ائمه و نیز تک نگاری‌هایی چون تذكرة الخواص، فصول المهمه، مناقب خوارزمی و ... که به صورت کامل مطالعه شد، کتاب‌های حلية الأولياء، معجم کبیر طبرانی، جامع الأصول، طبقات ابن سعد، صحاح، سنن و نیز به صورت موردی دیده شده است؛ البته در برخی موارد نیز برای ارجاع حدیث به منبع اصلی به بعضی از کتب عامه مراجعه و به آنها ارجاع داده شده است.

۴. اصرار براین بوده است که احادیث در حد امکان به منابع اصلی و یا مشهور و مورد اعتماد ارجاع داده شود و فقط در صورت دسترسی نداشتن به منبع اصلی، به منابع متأخر بسنده شده است.

۵. همچنین سعی شده است تا احادیث با ذکر سند ثبت شود و فقط درباره احادیث نقل شده از تاریخ ابن عساکر و مشابه آن که سندهای طولانی داشته و با ذکر القاب و اوصاف محدثان همراه بوده، این نکته مراعات نشده و اسناد مفصل، حذف شده است.

6. به دلیل پرهیز از مفصل نویسی، بعضی از احادیث مفصل نیز تلخیص یا تقطيع شده و تنها به سیره مورد نظر اکتفا و به ویژه در نقل احادیث ادعیه مفصل از ائمه لالا فقط به نقل مقدمه و بخش کوتاهی از دعا بسنده شده است.

7. تلاش شده است تا حد امکان برای هریک از احادیث، بیشتر از یک منبع، شناسائی و نیز متن‌های مشابه و یا دارای تفاوت اندک و نیز مضمونهای متحد، به هم ارجاع داده شود. گرچه در صورت نیاز، به برخی از تفاوت‌ها در پاورقی اشاره شده است.

۸ احادیث مشترک بین دو یا چند معصوم با توجه به دو نکته تنظیم شده است؛ چنانچه در حدیث یادشده، نشان بارزی از اختصاص آن به یکی از معصومین بوده، طبق همان عمل شده است و چنانچه چنین نشانه ای وجود نداشته، آن حدیث در فصل مربوط به معصومی که تقدم تاریخی داشته، آمده است.

۹. هدف از نگارش این مجموعه گردآوری احادیث و آثار مربوط به سنن عملی و سیره مداوم معصومین(ع) بوده و درباره صحت مضمون و یا سند حدیث تحقیقی صورت نگرفته است و فقط در بعضی از موارد که مطلب، خلاف صریح قرآن کریم یا کذب در آن، صریح بوده، آن مطلب، حذف شده و یا در پاورقی درباره آن توضیح مختصری آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS