معرفی کتاب تربیت عبادی کودکان در اسلام

معرفی کتاب تربیت عبادی کودکان در اسلام

معرفی کتاب تربیت عبادی کودکان در اسلام

نویسنده کتاب تربیت عبادی کودکان در اسلام، مهدی شکرالهی است. این کتاب توسط انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است. در این کتاب تلاش شده به موضوعات مختلف در زمینه تربیت عبادی کودک پرداخته شود. این کتاب شامل 5 فصل است. در فصل نخست، مفهوم‌شناسی، ‌واژگان تربیت، عبادت و ‌تربیت عبادی مطرح می‌شود. فصل دوم جایگاه عبادت در نظام آفرینش است که اهمیت و جایگاه عبادت و راز آفرینش جهان هستی و موضوعاتی مانند عبادت، تربیت و مراحل رشد و تحول کودک از دیدگاه علمای تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار داده است. فصل سوم کتاب مراحل و ویژگی‌های دوران رشد کودک و وظایف والدین و مربیان نام دار؛د فصول دیگر اثر دارای عناوین عبادت کودک و مراحل تربیتی، عبادی و اصول و روش‌های تربیت عبادی است. در فصل پنجم اصول و روش‌های تربیت عبادی در چند اصل مطرح می‌شود که اصل معرفت‌دهی عبادی، زمینه‌سازی و آماده‌سازی معنوی به عنوان نخستین اصل و ایجاد انگیزه یا انگیزه محوری به عنوان آخرین اصل مطرح می‌شود. این کتاب پژوهشی در قلمرو تعلیم و تربیت اسلامی با رویکرد آموزشی است که هدف اصلی نویسنده ارائه رهنمودهای منطقی برگرفته از قرآن و شیوه و منش ائمه اطهار(ع) در قالب دلالت‌های آموزشی برای نهادینه‌سازی تکالیف عبادی در کودکان است که راهنمای عمل والدین، مربیان و برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت است.

در مقدمه کتاب می‌خوانید که: در میان موضوعات تربیتی، بحث تربیت عبادی کودکان از جمله مباحث بسیار ضروری و مطرح است؛ چراکه همه ما دوست داریم فرزندانمان روحیه ای معنوی و کوشا و متعهد در عبادات داشته باشند. به همین سبب، بسیاری از والدین برای تحقق این هدف، در پی یافتن راه حلی منطقی برگرفته از اسلام هستند که با فطرت کودکان نیز هماهنگ باشد. هدف اصلی تربیت عبادی، پرورش بعد معنوی کودکان و ایجاد انگیزه برای فراگیری و انجام تکالیف عبادی در جهت کسب معنویت و تقرب به خدا و سرانجام داشتن یک زندگی معنوی است.

ازاین‌رو، به‌جای انبوه‌سازی اطلاعات و مفاهیم دینی در ذهن کودکان، باید در پی ایجاد بصیرتی معنوی و عبادی در وجود آنان بود. به‌عبارت‌دیگر، هدف از تربیت عبادی، گشودن افق‌هایی تازه درباره شناخت ابعاد عبادت ازنظر اهمیت، مراحل، اصول و روش‌های عبادی است. بدین ترتیب، با تأسی به شیوه و منش ائمه اطهار علی، زمینه تقرب به خدا برای کودکان از همان دوران کودکی فراهم می‌گردد. پس باید در تربیت عبادی به‌گونه‌ای اقدام کرد که در کودکان احساسی مثبت و خوشایند به مفاهیم دینی و عبادی و گرایش به انجام اعمال و تکالیف عبادی ایجاد یا تقویت شود. باشد که اعمال عبادی در وجود آنان ملکه شود و با اعتقاد راسخ و انگیزه درونی به انجام آن مبادرت ورزند. به تعبیر دیگر، در تربیت عبادی، بر پرورش جنبه‌های شناختی و عاطفی و برانگیختن شوق و رغبت متربی در فراگیری و انجام اعمال عبادی تأکید می‌شود. برای تحقق این هدف ضرورت دارد کودکان را با اعمال و تکالیف عبادی آشنا کنیم؛ به‌گونه‌ای که به شکوفایی و پرورش حس فطری خداپرستی در آنان بینجامد. پس باید از روش‌های آموزشی با ما صرف که به انبوه‌سازی و متراکم شدن اطلاعات مذهبی و دینی می‌انجامد، دوری تربیت عبادی همچون دیگر موضوعات تربیتی مبادی، اهداف، مراحل، اصول، روش‌ها، عوامل و موانعی دارد که در این کتاب بیشتر تمرکز بحث، بر اصول و روش‌ها یا بایدونبایدهاست. بنابراین ضمن بررسی آیات و روایات، به بیان اصول و روش‌هایی پرداخته‌ایم که معصومان ع برای تربیت عبادی از آنها بهره می‌گرفتند تا از این طریق حس و رغبت کودکان به انجام تکالیف عبادی به انگیزه و خواست درونی و قلبی تبدیل شود. پس افزون بر تقویت بعد شناختی باید با بهره‌گیری از بعد عاطفی کودکان، نخست تصویری زیبا از دین و تکالیف و وظایف دینی و عبادی برای کودکان ترسیم کرد. از سوی دیگر، با توجه به نیاز والدین و متصدیان تربیت دینی، به چگونگی تربیت عبادی در دوره کودکی و بایدها و نبایدها و اصول و شیوه‌های آن پرداخته‌ایم تا راهنمای عمل والدین و برنامه ریزان تعلیم و تربیت در جهت نهادینه کردن اعمال عبادی کودکان باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS