کتاب مذهب اهل عشق

کتاب مذهب اهل عشق

نویسنده کتاب مذهب اهل عشق، فیروزه خلیلیان است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است."از جمله مهم‌ترین و كارآمدترین ابزار تعلیمی و تربیتی در اسلام، ارائه الگوها و معرفی چهره‌های برجسته اخلاقی است. هیچ دین یا مكتبی را نمی‌توان یافت كه به اندازه اسلام، شخصیت‌های برجسته علمی و اخلاقی تربیت كرده باشد كه شیوه و منش آنان، چراغ راه و راهنمای انسان‌های قرون و اعصار بعد از خود قرار گرفته باشد. كتاب حاضر، مجموعه‌ای از كرامات و دستورالعمل‌های عرفانی در دست‌یابی به سعادت به انضمام حكایات شنیدنی از بزرگان و عرفای متعدد است."

در پیشگفتار کتاب آمده است: كتابى كه پيش روى شماست، مجموعه‌اى از كرامات، دستورالعمل‌ها و شرح حال بزرگان دين، به ضميمه حكايات و رواياتى عبرت‌انگيز و پندآموز از اولياى دين است كه براى عبرت خود و ديگران، گردآورى كرده‌ام.

آن چه به شما تقديم مى‌شود، بهترين آن چه مى‌بايست، نيست؛ بلكه تنها گلچينى از باغستان آثار و اقوال عارفان نمونه و قطره‌اى از اقيانوس بى‌كران كرامات و نمونه‌اى اندك از ثمره درخت پر بار معرفت و تقوا و پاكى است؛ باشد كه مورد قبول حضرت حق تعالى قرار گيرد و به فرموده اميرالمؤمنين على 7: كاش و اى كاش كه اين مثال‌هاى روشن و پندهاى شفابخش، به دل‌هاى پاكيزه و گوش‌هاى شنوا و آراى محكم و خردهاى سخت و استوار برخورد كند! 

مطالعه شرح حال اولياى خدا، قلب انسان‌هاى تشنه را تسخير كرده و مانند يك منبع الهام و يك عامل نيرومند، جان آنها را شيفته و شيداى خود مى‌كند. شرح زندگانى آنان، دانشگاه بزرگ فضيلت‌ها و ارزش‌ها است كه به صورت مكتب و برنامه اجتماعى، جلوه‌گر مى‌شود.

راستى! راز اين پايندگى و جاذبه اولياى خدا از كجا نشأت گرفته؟ چرا هيچ چهره‌اى نتوانسته است سيماى فرزانگان جهان اسلام را تحت الشعاع قرار دهد؟ چرا با گذشت زمان و نسل‌ها، غبار كهنگى به خود نمى‌گيرد و همواره تازه و دل‌انگيز است؟

از اين جا مى‌توان دريافت كه زندگى، تنها كسب ارزش‌هاى مادى نيست؛ بلكه بايد همانند اولياى خدا با توجه و توسل به ولىّ خدا، حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه)، نردبان خوشبختى را طى كرد و به مقام والاى «خليفة اللهى» رسيد؛ به مقامى كه يك لحظه فراق حضرتش را نتوان تاب آورد.

اميدواريم كه اين جرعه زلال از ناب ولايت، بتواند كام به عطش رسيده عشاق را سيراب كرده، كوله‌بارى شود براى سالكان طريق نجات و آيينه تمام نمايى باشد براى عارفان تماشاگر ذات و دليل و راهنمايى باشد براى نگارنده و خواننده تا بر يقين و اعتقاد خود بيفزايند، اين اثر را با اميد به فضل پروردگار و پذيرش درگاهش، به روح مطهّر حضرت زهرا 3، يگانه مظلومه دوران و فرزند گرامى‌اش، حضرت جواد الائمه 7، دُردانه امام هشتم 7 تقديم مى‌كنم، ان شاء الله ذخيره‌اى باشد براى روزى كه (لا بَيْعٌ فيهِ وَلا خِلالٌ) 31 ابراهيم.

]خداوندا! آيينه دل ما را به نور اخلاص، روشنى بخش، زنگار شرك و دوبينى را از لوح دل پاك كن، شاهراه سعادت و نجات را به درماندگان بيابان حيرت و ضلالت بنما، ما را به اخلاق كريمانه متخلق فرما، از جلوه‌هاى خاص خود كه ويژه اولياى درگاه است، ما را نصيبى ده، لشكر شيطان و جهل را از مملكت دل‌هاى ما بيرون و سربازان دانش و حكمت و رحمان را جايگزين آن‌ها كن، ما را با حبّ خود و خاصان درگاهت، از اين سراى، درگذران، هنگام مرگ و پس از آن، با ما به رحمت خود رفتار كن و عاقبت كار ما را با سعادت قرين كن! به حق محمّد و آله الطاهرين صلوات الله عليهم أجمعين. [

در اين جا لازم است، به چند نكته اشاره شود :

  1. ممكن است برخى افراد سست عنصر و ناآگاه، به برخى از اين رويدادها و داستان‌ها، به ديده ترديد و يا انكار بنگرند. پاسخ اين افراد را با كلام حضرت امام خمينى خطاب به دخترش، مى‌دهيم:

«دخترم! سعى كن اگر اهلش نيستى و نشدى، انكار مقامات عارفين و صالحين را نكنى و معاندت با آنان را از وظايف دينى نشمرى. بسيارى از آن چه آنان گفته‌اند، در قرآن كريم، به طور رمز و سربسته و در ادعيه و مناجات اهل عصمت، بازتر آمده است و چون ما جاهلان از آنها محروميم، با آن به معارضه برخاستيم... و من به تو توصيه مى‌كنم كه اول قدم، بيرون آمدن از حجاب ضخيم انكار است كه مانع هر رشد و هر قدم مثبت است. اين قدم، كمال نيست؛ لكن راهگشاى به سوى كمال است...» 

  1. خواندن اين كتاب، همراه با عمل، انسان را به مقامات عالى نايل مى‌سازد، و بديهى است كه مطالعه بى‌عمل، خواننده را به هيچ مقامى نمى‌رساند و اى بسا او را دورتر هم كند.
  2. اين دستورالعمل‌ها، حاصل سال‌ها تلاش بى‌دريغ سالكان بزرگوار است. سال‌ها رنج كشيده‌اند تا توانسته‌اند به مدارج بالاى معرفت برسند؛ بنابراين، سالك حق، نبايد شتاب كند و نبايد توقع داشته باشد كه به محض انجام برخى دستورالعمل‌ها، بى‌درنگ، كشف و شهود صورت گيرد؛ بلكه مجاهدت و مداومت بسيارى لازم است.
  3. براى رعايت شيوايى و يكدستى همه مطالب، در برخى عبارت‌هاى نقل شده از منابع، تصرفات و تغييراتى لفظى و صورى صورت گرفته، بى آن كه به معنا و محتواى آن‌ها لطمه‌اى بخورد؛ جز سخنان و رهنمودهاى حضرت امام.
  4. از آن جا كه كار بشر غير معصوم، از خطا و اشتباه و نقص، مصون نيست، اين اثر هم از سهو و كاستى پيراسته نخواهد بود؛ از اين رو، از خوانندگان فاضل مى‌خواهم كه اگر در اين كتاب، به اشتباهى برخوردند، يادآورى نمايند؛ چرا كه با سپاس فراوان، پذيرفته خواهد شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
Powered by TayaCMS