بلا؛ زیور مؤمن وکرامت الهی

بلا؛ زیور مؤمن وکرامت الهی

قال الصّادق - علیه السلام -: البلاء زین للمؤمن وکرامة لمن عقل، لانّ فی مباشرته والصّبر علیه، والثّبات عنده، تصحیح نسبة الایمان. قال النّبیّ - صلّی اللَّه علیه وآله -: نحن معاشر الانبیاء اشدّ النّاس بلاء، والمؤمنون الامثل فالامثل. ومن ذاق طعم البلاء تحت سرّ حفظ اللَّه له تلذّذ به اکثر من تلذّذه بالنّعمة، واشتاق الیه اذا فقده؛ لانّ تحت نیران البلاء والمحنة انوار النّعمة، وتحت انوار النّعمة نیران البلاء والمحنة، وقد ینجو من البلاء وقد یهلک من النّعمة کثیر. وما اثنی اللَّه علی عبد من عباده من لدن آدم - علیه السّلام - الی محمّد - صلّی اللَّه علیه و آله - الّا بعد ابتلائه ووفاء حقّ العبودیّة فیه. فکرامات اللَّه فی الحقیقة نهایات بدایاتها البلاء، وبدایات نهایاتها البلاء، ومن خرج من شبکة البلوی، جعل سراج المؤمنین ومؤنس المقرّبین ودلیل القاصدین. ولا خیر فی عبد شکی من محنة تقدّمها آلاف نعمة واتّبعها آلاف راحة. ومن لا یقضی حقّ الصّبر فی البلاء، حرم قضاء الشّکر فی النّعماء، کذلک من لا یؤدّی حقّ الشّکر فی النّعماء، یحرم قضاء الصّبر فی البلاء، ومن حرمهما فهو من المطرودین.

وقال ایّوب - علیه السّلام - فی دعائه: اللّهمّ قد اتی علیّ سبعون فی الرّخاء حتّی تأتی علیّ سبعون فی البلاء. وقال وهب [بن منبّه ]: البلاء للمؤمن کالشّکال للدّابّة، والعقال للابل. وقال علیّ - علیه السّلام -: الصّبر من الایمان کالرّأس من الجسد، ورأس الصّبر البلاء، وما یعقلها الّا العالمون.

 

امام صادق (ع) فرمود: بلا، زیور مؤمن و کرامت الهی است برای کسی که تعقل کند (بیندیشد)، زیرا صبوری و ثبات قدم در هنگام رسیدن بلا، ایمان را درست کند و کمال بخشد. پیامبر (ص) فرمود: ما پیامبران، بیش از همه مردم، گرفتار بلا می‌شویم و مؤمنان بر حسب مرتبت و کمال بلا بینند و آنکه قربش به خدا بیشتر باشد، بلای او افزون‌تر است. هر بنده‌ای که طعم بلا را چشید و آن را درک نمود (و دانست که از سوی کیست) و صبر پیشه کرد، از آن، بیش‌تر از نعمت، لذّت می‌برد و چون آن را از دست بدهد، بدان مشتاق می‌گردد؛ چراکه در پسِ بلا و محنت، انوار نعمت، پرتوافکن است وزیر انوار نعمت، بلا و محنت نهفته است (هر کس قرب خدا خواهد، بلا را تحمل می‌کند). بسیارند کسانی که از بلا جان سالم به درمی‌برند و به‌وسیله نعمت به هلاکت می‌افتند. خداوند بنده‌ای را، از آدم (ع) تا محمد (ص) مدح نفرمود، مگر آنکه او را به بلا و مصیبت آزمود واو را در بندگی حق، پایدار دید. و کرامت خداوند (در قیامت) از آن‌کسانی است که به بلا گرفتار آمده (و به اراده او تن در داده)اند وعزّت (دنیوی که رضایت خداوند در آن نباشد) بلای آخرت را در پی دارد. و هر کس که از بوته بلا (آزمون) سربلند بیرون برآید، او را چراغ روشنایی‌بخش مؤمنان، مونس مقربان و راهنمای روندگان قرار دهند واو هادیِ مردم به‌سوی مقاصد (خیر والهی) باشد. هر بنده‌ای در محنتی که هزاران نعمت بر آن مقدم بوده و هزاران آسایش در پی دارد شکایت نماید، حقِ صبر در بلا را ادا نکرده و شکر نعمت را ضایع کند، خیری نباشد. همچنین کسی که حق شکر را در نعمت ادا نکند، از پای بندیِ به صبرِ در بلا محروم شود و کسی که از این مواهب محروم شود، در زمره طردشدگان باشد.

وایوب (ع) در دعای خویش می‌گفت: بار خدایا! هفتادسال آسایش و فراخی بر من گذشت [در انتظارم ]تا هفتادسال همراه بلا فرا رسد. وهب بن منبّه گفت: بلا برای مؤمن، چون بستن و مهار کردن چهارپا و بستن زانوی شتر است. (مراد آن است که مؤمن را از گرفتار شدن در دام هوای خود باز می‌دارد). حضرت علی (ع) فرمود: صبر برای ایمان، چون سر است برای بدن، و سر صبر، بلاست و جز عالمان نتوانند آن را تعقل و درک کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS