تسلط شیطان تنها در زمان «غفلت از ذکر»

تسلط شیطان تنها در زمان «غفلت از ذکر»

قال الصّادق(ع):

لایتمکّن الشّیطان بالوسوسة من العبد الّا و قد اعرض عن ذکر اللَّه تعالی و استهان بامره و سکن الی نهیه و نسی اطّلاعه علی سرّه. و الوسوسة ما یکون من خارج القلب باشارة معرفة العقل و مجاورة الطّبع. و امّا اذا تمکّن فی القلب فذلک غیّ و ضلالة و کفر. و اللَّه - عزّوجل- دعا عباده بلطف دعوته و عرّفهم عداوة ابلیس، فقال تعالی: انّ الشّیطان لکم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً فکن معه کالغریب مع کلب الرّاعی یفزع الی صاحبه فی صرفه عنه. کذلک اذا اتاک الشّیطان موسوساً لیضلّک عن سبیل الحقّ و ینسیک ذکر اللَّه تعالی، فاستعذ منه بربّک و بربّه فانّه یؤیّد الحقّ علی الباطل و ینصر المظلوم، بقوله - عزّوجلّ -: انّه لیس له سلطان علی الّذین آمنوا و علی ربّهم یتوکّلون و لن‌تقدر علی هذا و معرفة اتیانه و مذاهب و سوسته، الّا بدوام المراقبة و الاستقامة علی بساط الخدمة و هیبة المطّلع و کثرة الذّکر. و امّا المهمل لاوقاته فهو صید الشّیطان لا محالة. و اعتبر بما فعل بنفسه من الاغواء و الاستکبار حیث غرّه و اعجبه عمله و عبادته و بصیرته و جرأته علیه، قد اورثه علمه و معرفته و استدلاله بمعقوله اللّعنة الی الابد. فما ظنّک بنصحه و دعوته غیره؟! فاعتصم بحبل اللَّه الاوثق و هو الالتجاء الی اللَّه تعالی، و الاضطرار بصحّة الافتقار الی اللَّه فی کلّ نفس و لایغرنّک تزیینه الطّاعات علیک، فانّه یفتح علیک تسعة‌و‌تسعین باباً من الخیر لیظفر بک عند تمام المائة. فقابله بالخلاف و الصّدّ عن سبیله و المضادّة باهوائه.

 

امام صادق(ع) فرمود:

هیچ بنده‌ای به دام وسوسه شیطان گرفتار نشود، مگر آن که از ذکر خدای تعالی روی گردانَد و فرمان و نهی‌ او را خوار و ناچیز شمارد و آگاهی خدا به سرّ و خفای خود را فراموش کند. وسوسه چیزی است که از خارج قلب، ولی با اشاره خیال می‌آید و اگر در قلب جای گیرد، موجب سرپیچی و گمراهی و کفر شود. خداوند - عزوجل - بندگانش را به لطف دعوت خویش خوانده و عداوت و کینه ابلیس را به آنان شناسانده و فرموده است: در حقیقت شیطان دشمن شماست، شما [نیز] او را دشمن بدارید. پس، با شیطان چنان باش که بیگانه‌ای با سگ گلّه روبه‌رو می‌شود و راه رهایی او، پناه‌بردن به صاحب سگ است تا او را از آزار سگ برهانَد. چون شیطان وسوسه‌گر نزدت آمد تا از راه حق گمراهت کند و ذکر خدای تعالی را از یادت ببرد، به پروردگار خود و پروردگار او پناه ببر که او یاور حق در مصاف با باطل و پشتیبان مظلوم است و می‌فرماید: او را بر کسانی که ایمان آورده‌اند و بر پروردگار خویش توکّل می‌کنند، تسلّطی نیست. بر شناخت چگونگی حرکت و سیر و راه‌های و سوسه‌اش قادر و آگاه نتوانی شد، جز با مراقبت و استقامت همیشگی در بندگی و ترس از قیامت آگاه و بسیاری ذکر، ولی کسی که اوقاتش به بطالت می‌گذرد، ناگزیر شکار شیطان است. از فریب و نیرنگ و استکبار شیطان عبرت گیر؛ چراکه او فریفتة عبادت، بصیرت و دانش خود شد و بر خداوند گستاخی کرد و لعنت ابدی را برای خود خرید. دل‌بستن به چنین موجودی، خطاست و امید خیرخواهی از او، تباهی. پس به ریسمان توفیق الهی چنگ انداز و به عجز و قصور در انجام وظایف اقرار کن و خود را محتاج لطف خدا بدان تا به لطف وی از دام شیطان وارهی. دمی خود را از شرّ او ایمن مدان و چون عبادتت را نزد تو بزرگ جلوه دهد، فریب مخور و به گفته او گوش مسپار. او هر کسی را به گونه‌ای و وسیله‌ای می‌فریبد، تا او را چونان خود، مطرود درگاه احدیّت سازد.

بدان که او نودونه دروازه خیر و نیکی در برابرت می‌گشاید تا در دروازه صدم تو را صید کند، پس با مخالفت با وی به مقابله او برخیز.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

قناعت به قلیل

قناعت به قلیل

No image

شش خصلت بی زبان

آزار دوستان او

آزار دوستان او

فتنه از توست

فتنه از توست

پر بازدیدترین ها

آزار دوستان او

آزار دوستان او

No image

شش خصلت بی زبان

خدا کجاست؟

خدا کجاست؟

ما همه در گذرگاهیم

ما همه در گذرگاهیم

Powered by TayaCMS