با احساسات بچه‌ها بازی نکنید

با احساسات بچه‌ها بازی نکنید

درست است که بیان کردن احساسات و عواطف برای دیگران خیلی خوب است. اما والدین برای بیان احساسات خودشان به بچه‌ها اغلب دچار یک مشکل می‌شوند و آن مشکل زمانی دیده می‌شود که پدر و مادرها می‌گویند: «من حس می‌کنم...» در بسیاری از کتاب‌ها به پدر و مادرها پیشنهاد شده که احساسات خود را با بچه‌ها در میان بگذارید. اگرچه این کار خیلی خوبی است اما در تربیت کردن بچه‌ها چندان مفید نیست و نتیجه معکوسی دارد.

بیشتر پدر و مادرها وقتی می‌خواهند بچه‌هایشان برای آنها کاری انجام دهند، از این فرمول استفاده می‌کنند:

اگه این کار رو انجام بدی... من احساس می‌کنم چون میخوام تو.... این‌طوری باشی.» اکنون برای شما مثالی می‌آوریم:

اگر از درخت بالا بری، فکر می‌کنم بیافتی، از تو می‌جوام از درخت پایین بیایی و یا وقتی برادرت رو می‌زنی، عصبانی میشم، چون دوست دارم باهم دوست باشید و دعوا نکنید.»

بچه‌ها و بزرگ‌ترها با استفاده از این ساختار، احساسات خود را برای یکدیگر بیان می‌کنند، اما نسل گذشته‌ها این‌طور نبودند و این‌گونه احساسات خود را بیان نمی‌کردند. وقتی والدین سعی می‌کنند احساسات منفی خود را به بچه‌هایشان نشان دهند تا آنها به حرف‌هایشان گوش دهند، بچه‌ها بیش‌ازحد احساس مسئولیت می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر این احساس مسئولیت بیش‌ازحد باعث می‌شود آن‌ها خودشان را مقصر بدانند و سعی کنند دیگر آن کار بد را انجام ندهند؛ بنابراین والدین با این کار باعث می‌شوند بچه‌ها احساس گناه کنند. آن‌ها نباید احساسات منفی و بد خود را به بچه‌هایشان منتقل کنند. پدر و مادر که رئیس خانواده هستند نباید با بچه‌ها در یک سطح باشند؛ وقتی او احساسات منفی خود را نشان می‌دهد، تا حد زیادی خودش را کوچک می‌کند و دیگر بچه‌ها به حرف او گوش نمی‌دهند. والدینی که احساسات منفی خودشان را به بچه‌ها نشان می‌دهند از خودشان می‌پرسند: «من که به آنها گفته‌ام چه حالی دارم. پس چرا باز به حرفه‌ای من گوش نمی‌کنند؟!» بچه‌های این خانواده‌ها وقتی به سن بلوغ می‌رسند ارتباطشان را با خانواده قطع می‌کنند و دیگر با والدین خود حرف نمی‌زنند. بسیاری از مردها دوست ندارند به درد دل‌های همسرانشان گوش دهند، چون وقتی بچه بودند و مادرانشان برای آنها درد دل می‌کردند و از احساسات بدشان می‌گفتند، خیلی تحت تأثیر آنها قرار می‌گرفتند. مثال خوبی که در این مورد می‌توانیم بیاوریم پدر یا مادری است که می‌گویند:

وقتی این کار رو می‌کنی، من خیلی ناراحت میشم. من خیلی کارکردم تا زندگی خوبی برای تو فراهم کنم. ولی تو اصلاً تلاش نمی‌کنی و قدر منو نمیدونی، میخوام به حرف‌های من گوش کنی» برای این بچه دو راه بیشتر باقی نمی‌ماند، یا او باید دست از کارهای بدش بردارد یا اینکه اصلاً به حرف‌های پدر و مادرش گوش ندهد که هیچ‌یک از این دو راه‌حل هم خوب نیستند. هم خوب نیستند.

وقتی پدرها و مادرها ناراحت هستند و می‌خواهند با کسی درد دل کنند، بهتر است با دوست یا آشنایی که هم سن و سال خودشان باشد، حرف بزنند نه با بچه‌هایشان. والدین نباید از بچه‌هایشان توقع داشته باشند به درد دل‌های آنها گوش کنند. حرف زدن در مورد احساسات خوبتان کار بدی نیست، ولی زمانی که حرف از احساسات بد و شکوه و شکایت میان می‌آید، بچه‌ها احساس بدی پیدا می‌کنند.

بعضی از پدر و مادرها فکر می‌کنند اگر به بچه‌هایشان بگویند: «من خیلی عصبانی هستم، آنها می‌ترسند و به حرف‌های پدر و مادرشان گوش می‌کنند. اما واقعاً این‌طور نیست. شما با این کارتان آنها را می‌ترسانید و

طبیعی است که وقتی آنها از شما می‌ترسند، مجبور می‌شوند به حرف‌های شما گوش دهند و این کار از روی میلی باطنی آنها نیست. شاید والدین با این کار بتوانند بچه‌ها را مجبور کنند به حرف‌های آنها گوش کنند، اما مطمئن باشید که آنها در شرایط دیگر بچه‌های مطیع و حرف‌گوش‌کنی نخواهند بود. بسیاری از بچه‌ها به‌خصوص پسربچه‌ها، به‌مرورزمان دیگر روی حرف‌های شما حساب نمی‌کنند و از شما نمی‌ترسند. بالاخره آنها جسور می‌شوند و اصلاً به حرف‌های شما گوش نمی‌دهند، حتی در چشم‌های شما نیز نگاه نمی‌کنند.

بعضی از پدر و مادرها نیز با بیان احساسات خودشان سعی می‌کنند به بچه‌ها یاد بدهند که چطور احساسات خودشان را بیان کنند. البته اگر منظور آنها از این کار فقط تحریک کردن بچه‌ها در انجام کاری نباشد، این روش تا حدی مناسب است، اما بهتر است وقتی آنها از شما می‌پرسند چه حالی دارید، احساسات خود را برایشان بیان کنید و یا وقتی‌که خودتان حس می‌کنید آنها دوست دارند به درد دل‌های شما گوش کنند. منبع بچه‌های بهشتی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

این مقاله با هدف مشخص‌کردن مفهوم خشونت و دیدگاه‌های مختلف دربارة آن و همچنین نگرش اسلام به آن انجام شده است. روش تحقیق به‌صورت کتابخانه‌ای است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اعتقادات مذهبی، عامل مؤثری در پیشگیری از خشونت علیه زنان است...
Powered by TayaCMS