تحلیل و نقد رویکردهای تربیت معنوی نوپدید

تحلیل و نقد رویکردهای تربیت معنوی نوپدید

تحلیل و نقد رویکردهای تربیت معنوی نوپدید

بررسی الگوی معنویت باوری فارغ از دین

حسین باغگلی

بختیار شعبانی ورکی

على نهاوندی ابوالفضل غفاری***

چکیده رویکردهای «تربیت معنوی» را می توان از دو دیدگاه «دینی» و «فارغ از دین» مورد توجه قرار داد. هدف مقاله حاضر، بررسی و نقد رویکردهای تربیت معنوی در اردوگاه معنویت باوران فارغ از دین است؛ بنابراین، نخست سه رویکرد تربیت معنوی نوپدید، تحویل دین به اخلاق، انتگرال و تک بعدی نگر بررسی شد و سپس اهداف و پیش فرض های «تربیت معنوی» در این رویکردها مورد تحلیل قرار گرفت و بالاخره، ضمن نقد رویکردهای مورد نظر، از دو زاویه ساختاری (عدم تضمین ثبات، محدودنگری، تلاش برای رسمیت یافتن در عین مخالفت با آن و عدم انطباق با واقعیت های وجودی انسان) و روشی (مبتنی بر روش های استفاده شده در هر یک از سه رویکرد) نشان داده شد که معنویت های نوپدید؛ به رغم اثرگذاری های مقطعی و موضعی، به دلیل برخوردار نبودن از ساختار متناسب با شرایط وجودی انسان و نیز ضعف در روش های پیشنهادی برای تحقق اهداف خود در درازمدت با دشواری مواجه هستند. واژگان کلیدی: تحویل دین به اخلاق، انتگرال، تک بعدی نگر، معنویت نوپدید، معنویت فارغ از دین، نقد ساختاری، نقد روشی، رویکرد.

Email:baghgoli@um.ac.ir

* استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد

* استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد

*** سطح چهار حوزه و مدرس حوزه و دانشگاه **** استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد

Email: bshabani@um.ac.ir Email: nahavandi47@yahoo.com Email: ghaffari@um.ac.ir

| ***

WWW.noori

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

یک آسیب‌دیده فرقه عرفان حلقه

یک آسیب‌دیده فرقه عرفان حلقه

فرقه حلقه که این روزها سرکرده آن در زندان به سر می برد، همچنان قربانی می گیرد. متاسفانه این فرقه که در قالب عرفان خود را معرفی کرده و حدود دو دهه است که در ایران فعالیت می کند علی رغم ممنوعیت برگزاری کلاس، همچنان به رهبری مسترهای دست پرورده ...
آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده؛ تهدیدها و چالش‌ها

آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده؛ تهدیدها و چالش‌ها

در این پژوهش نگارندگان به بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تأثیرات آن بر خانواده ها پرداخته و راهكارهايي جهت مقابله و كاهش تهديدات اينترنتي در ابعاد اجتماعی، فرهنگي، آموزشی و ... ارايه می شود...
چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

‌سؤال ‌اصلی ‌در ‌این ‌نوشتار، ‌چیستی ‌ماهیت ‌شادی ‌در ‌قرآن ‌و ‌روایات ‌و ‌دیدگاههای ‌پژوهشگران ‌اجتماعی ‌است؟ ‌و ‌اینکه ‌راهکارهای ‌عملی ‌برای ‌شاد ‌زیستن ‌چیست؟
سی روز، سی گفتار

سی روز، سی گفتار

رفتار زشت کودک (چه کسی به آداب اهمیت می دهد؟)

رفتار زشت کودک (چه کسی به آداب اهمیت می دهد؟)

فرزند شما ناراحت است، چون در مقابل جمع او را وادار کرده اید کار زشتی که کرده عذرخواهی کند. گاهی در مقابل دیگران فرزندتان را مجبور می کنید تشکر کند و تا این کار را نکرد از سر موضوع نمی گذرید. می گویید: "پسرم خداحافظی و تشکر می کند"، قبل از اینکه خودتان آن کار را کرده باشید. اشکال تربیتی با کودکان ۱۲-۶ ساله این است که آنها دوست دارند احساس بزرگی کنند، در حالیکه شما شخصیت آنها را جلوی گروه خرد کرده و تصویر ذهنی او را از خودش با نق زدن و سبک کردن او، خراب می‌کنید. می‌توانید موقعی که با او تنها هستید آداب معاشرت صحیح را بیاموزید. وظیفه او نسبت به دوست، معلم، جامعه و خانواده اگر با ملاطفت و دوستانه بیان شود، مؤثر خواهد بود.
Powered by TayaCMS