فراخوان مقاله فصلنامه «مطالعات معنوی»

فراخوان مقاله فصلنامه «مطالعات معنوی»

فراخوان مقاله فصلنامه «مطالعات معنوی»

فراخوان مقاله فصلنامه «پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی»

جوامع انساني به طول تاريخ و به مقتضاي جريان و سريان معنويت، همواره شاهد ظهور برخي نحله‏هاي جديد معنوي بوده‏اند. لیكن در دو قرن اخير حادثه‏ی عظيمي رخ داده است؛ گسترش موج بين‏المللي معنويت‏زايي كه طي آن، اقبال مردم به ابداء، گزينش و التقاط معنوي فراگير شده است. طي اين فرآيند، جنبش‏هاي اجتماعي زيادي در جهان پديد آمدند و با توجه بي‏سابقه‏ی مردم مواجه شدند. بنابراين با آن‏كه فرقه‏گرايي قدمتی طولاني دارد، اما «جنبش‏هاي نوپديد ديني» با ويژگي‏هاي منحصر به فرد و بي‏سابقه‏ طي دو قرن اخير پديد آمده‏اند. مراد از جنبش‏هاي نوپديد ديني، انواع جهش‏هاي مبتنی بر قرائت مدرن از پاره‏ای تعالیم و آموزه‏های معنوی است كه از دهه‏ي 1800 میلادی داعیه‏ی ایده‏ی معنوی جدید و آسانی در به سعادت رساندن انسان معاصر را دارند.

 نشریه " فصلنامه مطالعات معنوی" با محوریت  نقد جنبش‌های نو پدید معنوی بر اساس نیازهای جامعه و با همکاری نهادهای مرتبط از جمله حوزه و دانشگاه و سازمان تبلیغات آماده دریافت مقالات صاحب‌نظران و اندیشمندان در این حوزه است، تا گامی در حد توان بردارد.

نویسندگان فرهیخته  می‌توانند با مشورت با دفتر مجله، ریز موضوعات را انتخاب کنند.

 

  1. چیستی جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  2. درآمدی برتاریخچه پیدایش جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  3. مورد پژوهی انواع مصادیق جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  4. مؤلفه‌های اصلی در شکل‌گیری جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  5. خانواده و جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  6. کودکان و جنبش های نوپدید معنوی
  7. زنان و جنبش های نوپدید معنوی
  8. روان شناسی رهبران جنبش های نوپدید معنوی
  9. شست وشوی مغزی و جنبش های نوپدید معنوی
  10. هالیوود و جنبش های نوپدید معنوی
  11. اصطلاح شناسی جدید جنبش های نوپدید معنوی
  12. متافیزیک و جنبش های نوپدید معنوی
  13. رمان و جنبش های نوپدید معنوی
  14. جایگاه علوم تجربی در جنبش های نوپدید معنوی (علم شناسی جنبش های نوپدید معنوی)
  15. بنیادگرایی دینی و جنبش های نوپدید معنوی
  16. لیبرالیسم و جنبش های نوپدید معنوی
  17. ادیان ابتدایی و عناصر مشترک در جنبش های نوپدید معنوی
  18. گونه شناسی کلیسا ها در جنبش های نوپدید معنوی
  19. پیامدهای فرهنگی و اجتماعی جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  20. مؤلفه‌های اصلی و ویژگی‌های  مشترک جنبش‌های نوپدید معنوی
  21. ؛هنر معاصر و جنبش های نوپدید معنوی
  22. شعائر معنایی جدید و جنبش های نوپدید معنوی
  23. الگوهای بدیل دینی جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  24. جایگاه وحدانیت در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  25. جایگاه معاد و زندگی پس از مرگ در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  26. خرافه گرایی در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  27. جنبش‌های نوپدید معنوی و سبک زندگی معنوی جدید؛
  28. نقش مدرنیته در ایجاد و توسعه جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  29. نقش رسانه ها در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  30. جهانی‌شدن و جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  31. سنت گرایی در بستر جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  32. آسیب‌شناسی جنبش‌های نوپدید معنوی در نظام آموزشی؛
  33. عرفان غیر دینی و جنبش‌های نوپدید معنوی.
  34. زمینه های رویارویی با جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  35. قابلیت‌های فرهنگی در مقابله با جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  36. سیاستهای فرهنگی در جهت مقابله با جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  37. راهکارهای شناخت معنویت اسلامی در جامعه امروز ایرانی؛
  38. شرایط معنوی ایران معاصر و جنبش های نوپدید معنوی ؛
  39. معنویت اسلامی و چالش‌های معنوی معاصر؛
  40. زمینه های مشترک بین تصوف (عرفان خانقاهی ) و جنبش های نوپدید معنوی
  41. زمینه های تطبیقی میان عرفان اسلامی و جنبش‌های نوپدید معنوی برای مثال:
    خدا،متن مقدس، معاد، شهود، ریاضت پیشگی، عقل‌گرایی، شریعت گریزی ، عشق، پیامبری ، الهامات متافیزیکی ، وحی ...

 

دفترفصلنامه : قم ـ خیابان نیایش، فلکه مصلی، پژوهشکده باقرالعلوم (ع)

صندوق پستی :135- 37185 تلفن: 37831667- 025 فاکس: 37742284- 025

Email:maanavi2009@yahoo.com

Email: maanavi2009@gmail.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

از مسائل مهم حوزه بهداشت روانی، سلامت روان است. اسلام و روانشناسی هدف، موضوع و راهکارهای مشترکی برای رسیدن به ‌سلامت روان یا همان فلاح و رستگاری ارائه می‌دهند. انسان موضوع مشترک دین و روانشناسی است و نقطه تلاقی راهکارهای اسلامی و روانشناسی در رسیدن به هدف مشترک این دو حائز اهمیت است. سازه‌های شفقت خود و ذهن‌آگاهی، محاسبه نفس، توبه و حضور قلب، هماهنگی هرچه تمام‌تر دین و روانشناسی را در رسیدن به‌سلامت روان و رهایی از اضطراب و دل‌مشغولی‌های حاصل از پیشرفت‌های فناوری نشان می‌دهد.
عرفان اشو

عرفان اشو

انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
Powered by TayaCMS