برای بچه‌ها سخنرانی نکنید

برای بچه‌ها سخنرانی نکنید

سخنرانی کردن در مورد کارهای خوب و کارهای بد، خیلی بدتر از توضیح دادن مسائل برای بچه‌هاست؛ بنابراین گفتن جملاتی از این قبیل: «کار خوبی نکردی که برادرت رو کتک زدی، کتک زدن کار خوبی نیست. میشه دیگه اونو نزنی؟» اصلاً فایده‌ای ندارد. این جملات نه‌تنها مصنوعی و اندرزگونه هستند، بلکه در گوش بچه‌ها نیز فرو نمی‌روند. وقتی برای بچه‌ها سخنرانی می‌کنیم و از مزایا و معایب کاری برای آنها حرف می‌زنیم دیگر به حرفه‌ای ما گوش نمی‌دهند و خودشان تحریک می‌شوند که دست به انجام کارهای بد بزنند تا بفهمند چه چیزی خوب است، چه چیزی بد. بچه‌های زیر سن نه سال، آمادگی لازم برای فهمیدن این‌گونه نصایح ما را ندارند. تازه بعد از سن نه‌سالگی هم که معنی حرف‌های ما را می‌فهمند باز دوست ندارند حرف‌های ما را گوش کنند.

تنها وقتی می‌توانیم برای بچه‌ها و نوجوان‌هایمان سخنرانی و موعظه کنیم که خودشان از ما پند و نصیحت خواسته باشند. بسیاری از والدین شکایت می‌کنند که بچه‌هایشان با آنها حرف نمی‌زنند و همیشه ساکت هستند. یکی از دلایل این کار بچه‌ها این است که پدر و مادرهایشان خیلی برای آنها حرف می‌زنند و پند و اندرز می‌دهند. وقتی والدین سعی می‌کنند با پند و اندرز دادن‌های بی‌جا، بچه‌ها را وادار به انجام کاری کنند و یا به آنها بگویند که اشتباه کرده‌اند، بچه‌ها یک گوششان در می‌شود و گوش دیگرشان دروازه و هیچ‌چیزی نمی‌شنوند؛ بنابراین می‌بینیم که سخنرانی و موعظه کردن نه‌تنها خوب نیست، بلکه نتیجه‌ای کاملاً معکوس نیز دارد.

اکنون مثالی در این مورد می‌آموزیم: «برادرت نمی‌خواست به تو صدمه بزند. اون داشت بازی می‌کرد و خیلی تصادفی به تو خورد. بهتره به‌جای کتک زدن با او حرف بزنی؛ اگه اونو کتک بزنی، فقط وضعیت رو خراب‌تر کردی. اگه بچه‌های بزرگ‌تر مدرسه تو رو می‌زدند، خودت چه حالی پیدا می‌کردی؟ برادرت هم، از اینکه تو کتکش بزنی همین حالو داره. به‌جای اینکه اونو کتک بزنی، می‌توانستی به او بگی که از دعوا و کتک‌کاری خوشت نمی یاد و دوست نداری اونو بزنی، کار دیگه ای هم می تونستی بکنی. می‌توانستی از اونجا بری و با این کارت نشون بدی که از رفتار اون خوشت نیومده. اگه هم دوست داری با او دعوا کنی، مسئله‌ای نیست میتونیم یه مسابقه‌ی کشتی راه بیاندازیم و یا می تونی دستکش بوکس بپوشی و با او بوکس بازی کنی. خیلی هم بد نیست که یاد بگیری چطور از خودت دفاع کنی. اما دعوا کردن با برادرت اصلاً کار درستی نیست. هر دوی شما خوب میدونید چطور با هم حرف بزنید. هر وقت هم مشکلی براتون پیش اومد، خودم حلش می‌کنم. خوب دیگه برادرت رو نزنی، باشه!»

اگرچه پند و نصیحت‌های شما خیلی خوب است، اما تا وقتی خود بچه‌ها نخواهند به حرف‌های شما گوش دهند، این‌همه پند و موعظه فایده‌ای ندارد و باعث می‌شود بچه‌ها عصبانی‌تر شده و بیشتر در مقابل خواسته‌های شما مقاومت کنند. منبع: کتاب بچه‌های بهشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

این مقاله با هدف مشخص‌کردن مفهوم خشونت و دیدگاه‌های مختلف دربارة آن و همچنین نگرش اسلام به آن انجام شده است. روش تحقیق به‌صورت کتابخانه‌ای است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اعتقادات مذهبی، عامل مؤثری در پیشگیری از خشونت علیه زنان است...
Powered by TayaCMS