بحران والدین در این قرن

بحران والدین در این قرن

دنیای غرب امروزه از بحران خاصی رنج می‌برد. ما هرروز شاهد آن هستیم که رفتارهای خشونت‌آمیز بچه‌ها و نوجوانان، مشکلات عصبی، خودکشی و استفاده از مشروبات در آنان، بیشتر و بیشتر می‌شود. تقریباً می‌توان گفت که امروزه همة والدین در مورد روش‌های تربیتی جدید و قدیمی فکر می‌کنند و از خودشان می‌پرسند، کدام روش بهتر و مؤثرتر است. اما این کارها فایده‌ای ندارد و مشکلات فرزندانمان هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود. بعضی از والدین فکر می‌کنند که این مشکلات به خاطر این است که آنها آزادی عمل زیادی به فرزندانشان می‌دهند، برخی دیگر نیز فکر می‌کنند روش‌های تربیتی غلط قدیمی، مثل تنبیه بدنی و فریاد زدن بر سر کودکان، عامل اصلی این اتفاقات است. دیگران نیز بر این عقیده هستند که این مشکلات و ناهنجاری‌های رفتاری در بچه‌ها به خاطر تغییرات جامعه‌ی مدرن است.

بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که تماشای بیش‌ازحد تلویزیون و تبلیغات مخرب و رفتارهای خشونت‌آمیزی که در آن نشان داده می‌شوند، باعث به وجود آمدن این‌همه جرم و جنایت در جامعه می‌شوند.

مشخص است جامعه نقش به سزایی در به وجود آمدن چنین مشکلاتی دارد و دولتمردان می‌توانند راه‌حل‌های مناسبی در این زمینه ارائه دهند، اما قسمت عمده‌ی چنین مشکلاتی از خانواده نشئت می‌گیرند بسیاری از مشکلات فرزندان ما در خانه و خانواده شروع می‌شوند و می‌توان این مشکلات را همان‌جا؛ یعنی در خانه و خانواده حل کرد. والدین نه‌تنها باید منتظر ایجاد تغییرات بنیادین و اساسی در جامعه باشند، بلکه خودشان نیز باید سعی کنند فرزندانی قوی و با اعتمادبه‌نفس بالا، دارای روحیه‌ی همکاری و سازگاری تربیت کنند. بیشتر مشکلات فرزندان ما، در خانه و خانواده شروع می‌شوند و می‌توان این مشکلات را همان‌جا؛ یعنی در خانواده حل کرد.

والدین برای اینکه بهتر بتوانند با تغییرات جامعه کنار بیایند، باید در روش‌های تربیتی خود تجدیدنظر کنند. در طول دویست سال اخیر، افراد از آزادی‌ها و حقوق اجتماعی بیشتری برخوردار بوده‌اند؛ جامعه‌ی ما نیز از این اصل کلی مستثنا نبوده است. اما خانواده‌ها به این موضوع توجه چندانی ندارند و هنوز از روش‌های تربیتی قدیمی استفاده می‌کنند. والدین باید مهارت‌های تربیتی خود را ارتقا بخشند تا بتوانند فرزندانی سالم و خوب تحویل جامعه دهند. افرادی که در بازار مشغول کسب‌وکار هستند به‌خوبی می‌دانند که اگر می‌خواهند در این بازار رقابتی، دوام آورده و سرپا بمانند، باید مدام با نوسانات بازار خود را تغییر دهند و طبق الگوهای جدید و نیازهای جامعه پیش بروند. به همین صورت والدین نیز اگر می‌خواهند فرزندان آنها قادر باشند در این عرصه، رقابت کنند و در جامعه سالم بمانند، باید با الگوهای جدید و درست تربیتی آشنا باشند و از آنها در تربیت فرزندانشان استفاده کنند.

منبع: برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
عرفان اشو

عرفان اشو

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

از مسائل مهم حوزه بهداشت روانی، سلامت روان است. اسلام و روانشناسی هدف، موضوع و راهکارهای مشترکی برای رسیدن به ‌سلامت روان یا همان فلاح و رستگاری ارائه می‌دهند. انسان موضوع مشترک دین و روانشناسی است و نقطه تلاقی راهکارهای اسلامی و روانشناسی در رسیدن به هدف مشترک این دو حائز اهمیت است. سازه‌های شفقت خود و ذهن‌آگاهی، محاسبه نفس، توبه و حضور قلب، هماهنگی هرچه تمام‌تر دین و روانشناسی را در رسیدن به‌سلامت روان و رهایی از اضطراب و دل‌مشغولی‌های حاصل از پیشرفت‌های فناوری نشان می‌دهد.
Powered by TayaCMS