ایران و مقایسه جبهه تحریر شام با طالبان؟

ایران و مقایسه جبهه تحریر شام با طالبان؟

✍️احمد کوثری
مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

برخی می گویند، همانگونه که #ایران با #طالبان در #افغانستان به تفاهم رسید با #جبهه_تحریر_شام در #سوریه هم می تواند! و دنبال مشابهت سازی بین جریان تحریر شام با جریان طالبان هستند! آیا در واقع نیز چنین است و چنین ظرفیتی وجود دارد؟
برای رسیدن به این پاسخ باید ابتدا ماهیت فکری و عملی طالبان و جبهه تحریر شام مشخص شود که در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم.
1️⃣جولانی سرکرده جبهه تحریر شام از همکاران ابوبکربغدادی سرکرده داعش بوده و داعش هم عقائد خود را از وهابیان تکفیری اخذ نموده و مسلمانان را تکفیر می کند و مفتی های تحریر شام نیز وهابی بوده و بر مبنای وهابیت فتوا صادر می کنند.
اما طالبان یک جریان سنی است که در فقه حنفی و در کلام غالبا ماتریدی و در طریقت پیرو  یکی از طریقت های نقشبندی، قادری، سهروردی و چشتی می باشند.
2️⃣جبهه تحریر شام دربردارنده جریانهای متعددی است که بعضا از مذهب عبور کرده و از وهابی تکفیری گرفته تا سکولارها و لیبرال ها و افراد لاقید و مذهب می باشد.
اما طالبان یکدست و بر مبنای فقهی و کلامی خود محکم و متعصب می باشد.
3️⃣جبهه تحریر شام همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، عقبه آنان در قضایای اخیر سوریه آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و اینها در واقع عمله کفار غربی می باشند که هیچ موضعی در قبال آمریکا و کفار حربی از اینها دیده نمی شود و تاکنون نیز حتی یک تیر بسمت آمریکا پرتاب نکرده اند.
اما طالبان سالها با آمریکا جنگیده و آمریکا را از افغانستان بیرون کردند، که رهبری معظم این عمل را تجلیل نموده و فرمودند آمریکا در افغانستان تحقیر شد.
4️⃣مواضع جولانی بعنوان سرکرده جبهه تحریر شام در قبال رژیم صهیونیستی مانند برخی از کشورهای عربی مرتجع بوده است و جولانی در گفتگوی اخیرش با تایمز انگلیس گفت : هرگز اجازه استفاده از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل را نخواهیم داد/ روابط عادی با اسرائیل را می‌خواهیم/ و خواهان جنگ با اسرائیل یا هیچ کشور دیگری نیستیم. همچنین پیش از سقوط دولت اسد، نشریات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچون «تایمز اسرائیل» گزارش کردند که «تروریست‌ها و معارضین مسلح در سوریه» خواستار حمایت از سوی رژیم صهیونیستی علیه «ایران و دولت بشار اسد» شده‌اند و آن‌ها (شورشیان مسلح) به‌دنبال عادی سازی روابط خود با رژیم اشغالگر هستند.
اما طالبان در طول چند سال گذشته بارها بیانیه های رسمی به چهار زبان فارسی، پشتو، عربی و انگلیسی علیه رژیم صهیونیستی صادر کرده است.
5️⃣تاکنون موضع شفافی از جولانی و جبهه تحریر شام در قبال مساله فلسطین اخذ نشده است و جولانی برای فرار از کمک به فلسطین اعلام نموده که طوفان الاقصی یک مساله ایرانی بوده و لذا در آن ورود نمی کند.
اما طالبان ضمن حمایت از مساله فلسطین و با  تجلیل از طوفان الاقصی اعلام نمود: عملیات طوفان الاقصی نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین بوده است.
6️⃣جبهه تحریر شام هیچ استقلالی از خود ندارد و این مساله در دیدار اخیر نماینده آمریکا با جولانی به وضوح دیده شد که نماینده آمریکا تکلیف کرد که ایران نباید هیچ سهمی در سوریه داشته باشد اما طالبان یک کشور مستقل است که خودش برای سرنوشت خود تصمیم می گیرد و سعی کرده با کشور ایران مبنای دوستی داشته باشد.

⁉️اما یک سوال دیگر؛ چرا با وجود این همه تفاوت بین جبهه تحریر شام با طالبان، برخی واداده ها و غرب زدگان ایرانی از طالبان حمایت نکردند اما از جبهه تحریر شام حمایت کرده و حتی بعضا گرفتن قدرت در سوریه را به آنها تبریک نیز گفتند؟

جواب: زیرا پشت صحنه جبهه تحریر شام آمریکاست و واداده های ایرانی آمال آنها غرب و آمریکا می باشد و برخی از اینها در پشت صحنه با آمریکا هماهنگ می باشند. لذا همانگونه که کشورهای اروپایی صف طولانی برای دیدار با جولانی تشکیل داده و نماینده آمریکا هم فوری به دمشق می رود، اینها هم از جولانی حمایت کرده و کاری ندارند که بشار اسد مانند خودشان لیبرال و سکولار بوده و آزادی های غربی را اجرا می کرده و  همچنین کاری هم ندارند که جبهه تحریر شام مفتیان متعصب وهابی و تکفیری دارند، بلکه نگاهشان به آمریکا و غرب است و لذا اگر از طالبان حمایت نمی کنند، به این دلیل است آمریکا از طالبان حمایت نمی کند، زیرا طالبان در مقابل آمریکا و غرب ایستاد و آنان را تحقیر نمود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

این مقاله با هدف مشخص‌کردن مفهوم خشونت و دیدگاه‌های مختلف دربارة آن و همچنین نگرش اسلام به آن انجام شده است. روش تحقیق به‌صورت کتابخانه‌ای است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اعتقادات مذهبی، عامل مؤثری در پیشگیری از خشونت علیه زنان است...
Powered by TayaCMS