اهمیت «قرائت قرآن» در برنامه سلوک عرفانی

اهمیت «قرائت قرآن» در برنامه سلوک عرفانی

بدان که این کتاب شریف، چنان‌که خود بدان تصریح فرموده، کتاب هدایت و راهنمای سلوک انسانیّت و مربی نفوس و شفای امراض قلبیّه و نوربخش سیر الی‌الله است.

بالجمله، خدای تبارک‌و‌تعالی به‌واسطة سعة رحمت بر بندگان، این کتاب شریف را از مقام قرب و قدس خود نازل فرموده و به‌حَسَب تناسب عوامل، تنزّل داده تا به این عالم ظلمانی و سجن طبیعت رسیده و به کسوة الفاظ و صورت حروف درآمده برای استخلاص مسجونین در این زندان تاریک دنیا و رهایی مغلولین در زنجیرهای آمال و امانی و رساندن آنها را از حضیض نقص و ضعف و حیوانیّت به اوج کمال و قوّت و انسانیّت، و از مجاورت شیطان به مرافقت ملکوتیّین بلکه به وصول به مقام قرب و حصول مرتبة لقاء‌الله که اعظم مقاصد و مطالب اهل‌الله است. و از این جهت، این کتاب کتاب دعوت به حق و سعادت است و بیان کیفیّت وصول بدین مقام است و مندرجات آن اجمالاً آن چیزی است که در این سیروسلوک الهی مدخلیّت دارد و یا اعانت می‌کند سالک و مسافر الی‌الله را. و به‌طور کلی یکی از مقاصد مهمّة آن، دعوت به معرفت الله و بیان معارف الهیّه است از شئون ذاتیّه و اسمائیّه و صفاتیّه و افعالیّه؛ و از همه بیشتر در این مقصود، توحید ذات و اسما و افعال است که بعضی از آن، به‌صراحت و بعضی به‌اشارتِ مستقصی مذکور است.

و باید دانست که در این  کتاب جامع الهی، به‌طوری این معارف از معرفة الذّات تا معرفة الافعال، مذکور است که هر طبقه به‌قدر استعداد خود از آن ادارک می‌کنند؛ چنانچه آیات شریفة توحید، و خصوصاً توحید افعال را علمای ظاهر و محدّثین و فقها رضوان‌الله‌علیهم طوری بیان و تفسیر می‌کنند که به‌کلی مخالف و مباین است با آنچه اهل معرفت و علمای باطن تفسیر می‌کنند و نویسنده، هر دو را در محلِّ خود، درست می‌داند؛ زیرا که قرآن شفای دردهای درونی است و هر مریض را به‌طوری علاج می‌کند. چنانچه کریمة هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن[1] و کریمة الله نور السموات و الارض [2] و کریمة هو الذی فی السّماء اله و فی الارض اله. [3] و کریمة هو معکم [4] و کریمة اینما تولوا فثم وجه الله. [5] الی غیر ذلک در توحید ذات، و آیات کریمة آخر سورة «حشر» و غیر آنها در توحید صفات، و کریمة و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی. [6] و کریمه الحمد الله رب العالمین و کریمة یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض. [7] در توحید افعال، که بعضی به وجه دقیق و بعضی به وجه ادقِّ عرفانی دلالت دارد، برای هر یک از طبقات علمای ظاهر و باطن، طوری شفای امراض است. و در عین حال که بعضی آیات شریفه، مثل آیات اول «حدید» و سورة مبارکة «توحید»، به‌حسب حدیث شریف کافی [8] برای متعمّقان از آخرالزمان وارد شده، اهل ظاهر را نیز از آن بهرة کافی است. و  این از معجزات این کتاب شریف و از جامعیت آن است.

و دیگر از مقاصد و  مطالب آن، دعوت به تهذیب نفوس و تطهیر بواطن از اَرجاس طبیعت و تحصیل سعادت، و بالجمله، کیفیّت سیروسلوک الی‌الله [است]. و این مطلب شریف به دو شعبة مهمّه منقسم است: یکی تقوا به جمیع مراتب آن، که مندرج در آن است تقوا از غیر حق و اعراض مطلق از ماسوی‌الله. و دیگر، ایمان به تمام مراتب و شئون، که در آن مندرج است اقبال به حق و رجوع و انابه به آن ذات مقدّس. و این از مقاصد مهمّة این کتاب شریف است که اکثر مطالب آن بلاواسطه یا مع‌الواسطه به این مقصد رجوع کند.

پی‌نوشت‌ها

[1]. «اوست اول و آخر و ظاهر و باطن» (حدید:3).

[2] ـ «خداوند نور آسمانها و زمین است.» (نور: 35).

[3] ـ‌« اوست کسی که در آسمان خداست و در زمین خداست.» (زخرف: 84)

[4] ـ «او با شماست ...» (حدید: 4)

[5] ـ «به هر سو رو کنید، آنجا روی خداست.» (بقره: 115)

[6] ـ «هنگامی که تیر انداختی تو نینداختی بلکه خدا انداخت.» (انفال: 17)

[7] ـ «آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است او را تسبیح می‌کنند. (جمعه: 1؛ تغابن: 1)

[8] ـ اصول کافی، ج 1، ص 123، «کتاب التوحید»، «باب النسیة»، حدیث 3.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
Powered by TayaCMS