آداب مشی و مسافرت

آداب مشی و مسافرت

قال الصّادق(ع)

ان کنت عاقلاً فقدّم العزیمة الصّحیحة و النّیّة الصّادقة فی حین قصدک الی ایّ مکان اردت، و انه النّفس عن التّخطّی الی محذور، و کن متفکّراً فی مشیک و معتبراً بعجائب صنع اللَّه تعالی اینما بلغت، و لاتکن مستهزئاً و لا متبختراً فی مشیک. [قال تعالی: و لا تمش فی الارض مرحاً و غصّ بصرک عمّا لایلیق بالدّین، و اذکر اللَّه کثیراً فانّه قد جاء فی الخبر: انّ المواضع الّتی یذکر اللَّه فیها و علیها، تشهد بذلک عند اللَّه یوم القیامة و تستغفر لهم الی ان یدخلهم اللَّه الجنّة. و لاتکثر الکلام مع النّاس فی الطّریق فانّ فیه سوء الادب و اکثر الطّرق مراصد الشّیطان و متجره فلاتأمن کیده. واجعل ذهابک و مجیئک فی طاعة اللَّه والسّعی فی رضاه؛ فانّ حرکاتک کلّها مکتوبة فی صحیفتک. قال اللَّه تعالی: یوم تشهد علیهم السنتهم و ایدیهم وارجلهم بما کانوا یکسبون و قال تعالی: و کلّ انسان الزمناه طائره فی عنقه.

 امام صادق(ع) فرمود: اگر عاقل و خردمند هستی، هنگام رفتن به جایی، با عزمی استوار و نیّتی صادق گام بردار، زیرا نفس همواره در خطر غلتیدن به حرام است. و در حال راه‌رفتن، تفکر کن و از عجایب آفرینش عبرت گیر و آنها را سِخریّه مپندار و با تکبّر راه مرو. خدای تعالی می‌فرماید: «و در روی زمین با نخوت گام برمدار». و چشمت را از آنچه با دین سازگاری ندارد، فرو بند و خدا را بسیار یاد کن؛ زیرا در خبر آمده است: مواضعی که خدای تعالی در آن یاد شود، روز قیامت بر این عمل بنده شهادت می‌دهند و پیوسته برای ذاکر طلب مغفرت می‌کنند تا خداوند او را به بهشت داخل کند. در گذرگاه‌ها، با مردم سخنِ بسیار مگو؛ زیرا این از بی‌ادبی است. و بیش‌تر راه‌ها، کمین‌گاه شیطان است و تجارت‌گاه او، پس خود را از نیرنگ او ایمن مدان و رفت‌وآمد خود را در طاعت خداوند و سعی خویش را در کسب رضای او صرف کن؛ چراکه همة حرکات تو در دیوان اعمالت نوشته می‌شود. خدای تعالی فرماید: «روزی که زبان‌ها و دست‌ها و پاهایشان به آنچه انجام داده‌اند علیه آنها شهادت دهند. و نیز فرماید: «اعمال هر انسان را چونان طوقی بر گردن او می‌نهیم.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
Powered by TayaCMS