آداب تقلید و اقتدا

آداب تقلید و اقتدا

قال الصّادق - علیه السّلام -:

لا یصحّ الاقتداء الّا بصحّة قسمة الارواح فی الازل وامتزاج نور الوقت بنور الاوّل، ولیس الاقتداء بالتّرسّم بحرکات الظّاهر والتّنسّب الی اولیاء الدّین من الحکماء والائمّة. قال اللَّه - عزّ وجلّ -: یوم ندعو کلّ اناس بامامهم.(46) ای من کان اقتدی بمحقّ قبل وزکّی. وقال اللَّه - عزّ وجلّ -: فاذا نفخ فی الصّور فلا انساب بینهم یومئذ ولا یتساءلون.(47) قال علیّ - علیه السّلام -: الارواح جنود مجنّدة، فما تعارف منها ائتلف وما تناکر منها اختلف.

وقیل لمحمّد بن الحنفیّة: من ادّبک؟ فقال: ادّبنی ربّی فی نفسی، فما استحسنته من اولی الالباب والبصیرة تبعتهم به واستعملته، وما استقبحته من الجهّال اجتنبته وترکته مستنفراً. فاوصلنی ذلک الی کنوز العلم. ولا طریق للاکیاس من المؤمنین اسلم من الاقتداء لانّه المنهج الاوضح والمقصد الاصحّ. قال اللَّه - عزّ وجلّ - لاعزّ خلقه محمّد - صلّی اللَّه علیه وآله -: اولئک الّذین هدی اللَّه فبهداهم اقتده.(48) وقال - عزّ وجلّ -: ثمّ اوحینا الیک ان اتّبع ملّة ابراهیم حنیفاً.(49) فلو کان لدین اللَّه تعالی - عزّ وجلّ - مسلک اقوم من الاقتداء لندب انبیاءه اولیاءه الیه. قال النّبیّ - صلّی اللَّه علیه وآله -: فی القلوب نور لا یضی ء الّا فی اتّباع الحقّ وقصد السّبیل، وهو من نور الانبیاء مودع فی قلوب المؤمنین.

 

امام صادق (ع) فرمود:

نشاید اقتدا کردن به هر کسی، بلکه درستی اقتدا باید بر مبنای معیارهای الهی که از سوی او مقرّر شده است باشد. اقتدا به این نیست که انسان در اعمال وحرکات ظاهری از کسی تقلید کند یا خود را به اولیا وائمّه دین نسبت دهد. خدای تعالی فرمود: آن روزی که همه مردم را به امامشان بخوانیم. یعنی هر آن کس که به صاحب حقّی اقتدا کرده باشد، رستگار است. خدای تعالی فرمود: چون در صور دمیده شود، نه پیوند خویشی می ماند ونه می توانند از یکدیگر کمک بخواهند. حضرت علی (ع) فرمود: ارواح (در عالم ذر) سربازانی بودند. پس آن دسته که الفت یافتند در این جهان نیز الفت می یابند وآن عده که دوست نشدند، در این جهان نیز چنان باشند.

محمّد بن حنفیه را گفتند: چه کسی تو را ادب بیاموخت؟گفت: خداوند گوهر ادب را در من به ودیعت نهاد. از آنچه که در صاحب خردان واصحاب بصیرت نیک یافتم، پیروی وبدان عمل کردم واز آنچه از نابخردان زشت یافتم، خودداری کرده، ترک گفتم. این روش، مرا به گنج های دانش رهنمون ساخت. وطریقتی بهتر از اقتداء [به نیکان ] برای مؤمنان زیرک نیست؛ چه این، روششن ترین راه ودرست ترین مقصد است. خدای - عزّ وجلّ - خطاب به عزیزترین آفریدگانش، محمّد (ص) فرمود: آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن؟ ونیز فرماید: سپس بر تو وحی کردیم که از دین ابراهیم حق گرای پیروی کن. بنابراین چنانچه دین خدای تعالی را مسلکی درست تر از این (اقتدا) می بود، خداوند پیامبران واولیایش را به سوی او می خواند. پیامبر (ص) فرمود: قلب ها را نوری است که جز به واسطه پیروی از حق وبرگزیدن راه درست، ظاهر نشوند وآن، نور پیامبران است که در قلب مؤمنان به ودیعت نهاده شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...

پر بازدیدترین ها

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
Powered by TayaCMS