معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

نویسنده کتاب بررسی آیات نقل‌قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی احمد علی افتخاری است. این کتاب توسط انتشارات کتابخانه و مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران منتشر شده است. موضوع مورد بررسی در این کتاب به‌کارگیری اسلوب‌ نقل‌قول‌های قرآنی با رویکرد تربیتی است. آیات قرآن کریم دارای اسلوبی ویژه در هدایت‌گری و از جمله قصه پردازی، نقل‌های تاریخی، تجربه‌های آدمی، نقل سنت و سیره نیاکان به منظور پند‌پذیری انسان‌ها از حوادث تلخ و شیرین و فرجام به مقصد رسیدگان یا زیان دیدگان، در پیشگیری و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری است. این پژوهش با شناسایی همه نقل‌قول‌ها در قرآن کریم طبقه‌بندی آنها کوشیده است تا دلایل به‌کارگیری نقل‌قول‌ها را تبیین نماید و در پرتو آن، آثار تربیتی این نقل‌ها را به دست آورد. عمده مباحث به رغم حجم گسترده نقل‌قول‌ها در دو بخش سامان‌یافته است. بخش گزارش و توصیف که طبقه‌بندی نقل‌ها در این قسمت انجام‌یافته و بخش دوم تحلیل یافته‌ها و به دست آوردن مبانی و روش‌های تربیتی است. این کتاب دارای سه فصل است که به ترتیب به کلیات، بررسی نقل‌قول‌های قرآن کریم (نقل خدا از زبان موجودات، گزارشی از انواع و گروه‌ها)، بررسی کارکردهای تربیتی، آیات نقل‌قول پرداخته است.

اُنس انسان به داستان، تکرار و بازآموزی، معرفی الگوهای رفتاری، احیای روش‌های اصلاحی، قصه‌های قرآنی، آسمان و زمین، اعضا و جوارح آدمی، دوزخ، مورچه، هدهد، شیطان، جنیان، شایستگان معصوم (پیامبران)، آدم، نوح، هود، صالح، لوط، ابراهیم، اسماعیل، یعقوب، یوسف، الیاس، خضر، عُزیز، هابیل، پیامبری از بنی‌اسرائیل، زکریا، یونس، ایوب، شعیب، داوود، سلیمان، هارون، چند پیامبر الاهی، پیام‌آوران (انطاکیه)، عیسی، موسی، طالوت، ذی القرنین، شایستگان غیر معصوم، لقمان، آصف ابن برخیا، حبیب نجار، مؤمن آل فرعون، گروهی از بنی‌اسرائیل، شاهدی از کسان زلیخا، حواریون، فرزندان یعقوب، ایمانیان اصحاب بستان، دو تن از اولیا، اصحاب کهف، ناصحانی از بنی‌اسرائیل، باورمندان (توده ایمانیان)، حوا، ساره، یوکاید مادر و مریم خواهر موسی، آسیه، مریم، بلقیس، دختران شعیب، دختران شعیب، همسر پیامبر اسلام، از جمله موضوعاتی است که در این کتاب  آمده است . مراحل تربیت دینی، روش‌های تربیت دینی، ویژگی‌های تربیت دینی، پیش‌نیازهای اهداف تربیت دینی، پی آمدهای تربیت دینی، هدف نهایی تربیت دینی (پرستش الله)، آثار تربیتی گفته‌های پدیده‌های بی‌جان و جاندار، نا بایسته‌های تربیتی (ناشایستگان و الگوهای رفتاری منفی)، طاغوت‌ها، اشراف (ملا)، لذت طلبان و هوس رانان (مترفین)، شناخت رفتارهای نا به هنجار (نابایسته ها)، موانع تربیت، گفته‌های شایستگان در آخرت، فرجام نگری (تجلی رفتارهای تربیتی مثبت و منفی در جهان آخرت)، ازجمله موضوعات و مباحث دیگری است که نویسنده در این کتاب بدان‌ها پرداخته است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
Powered by TayaCMS