فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

سوره محمد و نام‌های دیگرش «القتال، الذین کفروا»[1] چهل و هفتمین سوره قرآن است که مدنی و 38 آیه دارد. در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره محمد را قرائت نماید هنگام خروج از قبر به هر سو رو می‌کند، چهره پیامبر خدا را می‌بیند و بر خداست که از نهرهای بهشتی به او بنوشاند[2]. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند: در سوره محمد نشانه‌ای درباره ما و نشانه‌ای درباره بنی‌امیه وجود دارد[3]. امام حسن علیه‌السلام نیز برای ارزیابی و مقایسه اهل‌بیت علیهم‌السلام و بنی‌امیه، پیروان خود را به قرائت سوره محمد تشویق فرمودند[4].

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس سوره محمد را قرائت کند تا ابد دچار شک و تردید نخواهد شد و در دینش شک نمی‌کند و خداوند او را به فقر مبتلا نمی‌کند و از هیچ حاکم و سلطانی نمی‌ترسد و همواره از شک و کفر محفوظ و در امان خواهد بود تا زمان مرگ، هنگامی‌که قاری سوره محمد، از دنیا رفت خداوند هزار فرشته را مأمور می‌کند تا در قبرش نماز بگذارند و ثواب نماز ایشان برای اوست و او را تا رسیدن به جایگاه امن نزد خداوند همراهی می‌کنند و همواره در امان خداوند و امان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وسلم خواهد بود[5].

آثار و برکات سوره محمد

در امان بودن از شر جن

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: هر کس سوره محمد را بنویسد و بر گردن آویزد شرّ جنیان از او دفع می‌شود و در خواب‌وبیداری در امنیت است و اگر هنگام خواب این نوشته را بالای سرخود بگذارند از هر خطر ناگهانی به اذن خدا حفظ می‌شود[6].  

در امان بودن از ترس و خطرات

سید بن طاووس از قول امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است: اگر سوره محمد را بنویسند و هنگام جنگ و نزاع به همراه او دارند از خوف و خطر ناشی از ان در امان می‌مانند و درهای خوبی‌ها برایشان گشوده می‌شود و اگر نوشته سوره محمد را بشویند و از آب حاصل از آن بنوشند برای آرام شدن ترس و اضطراب مفید است...[7].

منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی، درمان با قرآن، محمدرضا کریمی».

پی‌نوشت‌ها:

[1] درمان با قرآن، ص 97.

[2] مجمع‌البیان، ج 9، ص 159.

[3] بحارالانوار، ج 23، ص 384.

[4] شرح الاخبار، ج 2، ص 484.

[5] ثواب الاعمال، ص 114.

[6] تفسیرالبرهان، ج 5، ص 53.

[7] الامان من أخطار الاسفار و الازمان، ص 89.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نقش خودفریبی در انحرافات دینی (از منظر قرآن کریم و روان‌شناسی)

انحرافات دینی، اعم از عملی و اعتقادی، ابتدا در حوزه باور رخ می‌‌دهند؛ اما تاکنون از چگونگی این رخداد ذهنی و کم و کیف آن، کنکاش علمی صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف آشکار نمودن نقش خودفریبی در آغاز هر انحرافی نگاشته شده است؛ برای این مهم از آموزه‌‌های قرآن کریم که در موارد زیادی به خودفریبی اشاره کرده و همچنین از مطالب روان‌شناسی نوین استفاده شده است.
No image

روش‌شناسی تبلیغ حضرت موسی (علیه السلام) بر پایه نگرش قرآن

حضرت موسی به‌عنوان یکی از انبیای اولوالعزم، رسالتی جهانی و شیوه‌های گسترده تبلیغی داشته است. سرزمین‌های مصر، کنعان، سینا، مدیَن و فلسطین، محل دعوت و فعالیت فرهنگی و دینی حضرت موسی (علیه السلام) بوده و دعوت الهی و توحیدی وی مراحل متعدد و فراز و نشیب‌های زیادی (از دوره آزمون و خودسازی در مصر و مدیَن تا دوره مصاف و انقلاب و از دوره تربیت در محضر شُعیب تا دوره هدایت و پیشوایی بنی‌اسراییل و جامعه‌سازی) داشته است.

پر بازدیدترین ها

No image

نقش خودفریبی در انحرافات دینی (از منظر قرآن کریم و روان‌شناسی)

انحرافات دینی، اعم از عملی و اعتقادی، ابتدا در حوزه باور رخ می‌‌دهند؛ اما تاکنون از چگونگی این رخداد ذهنی و کم و کیف آن، کنکاش علمی صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف آشکار نمودن نقش خودفریبی در آغاز هر انحرافی نگاشته شده است؛ برای این مهم از آموزه‌‌های قرآن کریم که در موارد زیادی به خودفریبی اشاره کرده و همچنین از مطالب روان‌شناسی نوین استفاده شده است.
No image

روش‌شناسی تبلیغ حضرت موسی (علیه السلام) بر پایه نگرش قرآن

حضرت موسی به‌عنوان یکی از انبیای اولوالعزم، رسالتی جهانی و شیوه‌های گسترده تبلیغی داشته است. سرزمین‌های مصر، کنعان، سینا، مدیَن و فلسطین، محل دعوت و فعالیت فرهنگی و دینی حضرت موسی (علیه السلام) بوده و دعوت الهی و توحیدی وی مراحل متعدد و فراز و نشیب‌های زیادی (از دوره آزمون و خودسازی در مصر و مدیَن تا دوره مصاف و انقلاب و از دوره تربیت در محضر شُعیب تا دوره هدایت و پیشوایی بنی‌اسراییل و جامعه‌سازی) داشته است.
Powered by TayaCMS