رعایت عدالت در محبت به کودکان توسط والدین

رعایت عدالت در محبت به کودکان توسط والدین

یکی از وظایف دقيق اولیا، در راه پرورش صحیح کودکانشان حفظ عدل و توازن در محبت به آنها است. پدران و مادران که چند فرزند دارند, لازم است در طرز رفتار و کیفیت ابراز محبت کودکی، شخصیت سایر کودکان خود را مراعات نمایند، تمام آن عملا فرزند خود به حساب آورند و با همه عادلانه و به‌طور متساوی رفتار نمایند. و في رواية السكوني قال: نظر رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله إلى رجل له ابنان فقبل أحدهما و ترك الآخر فقال له النّبي صلّى اللّه عليه و آله "فهلا واسيت بينهما.[1]

نقل شده است: پدری با دو فرزند خود به محضر رسول اکرم شرفیاب بود. یکی از فرزندان را بوسید و به فرزند دیگر اعتنا نکرد، پیامبر که این رفتار نادرست را مشاهده کرد به او فرمود: چرا با فرزندان خود به‌طور متساوی رفتار نمی‌کنی؟ نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که تنها نقطه امید و مایه شادی و نشاط کودک، مهر پدر و مادر است. هیچ نیرویی به اندازه محبت پدر و مادر خاطر طفل را مطمئن و آرام نمی‌کند و هیچ مصیبتی مانند از دست دادن تمام یا قسمتی از مهر پدر و مادر، روان او را مضطرب و آزرده نمی نماید. حسادت پسر نسبت به تولد برادر کوچک تعجب‌آور نیست؛ زیرا وی حس می‌کند که قسمتی از مهربانی‌ها و  مواظبت‌هایی که تا به حال فقط متعلق به او بوده از او گرفته می‌شود و دیگر فقط متوجه او نیستند، بلکه این توجه باید قسمت شود. پدران و مادرانی که در اعمال علاقه و محبت نسبت به فرزندان، مراعات عدل و تساوی را نمی‌نمایند و یکی از کودکان خود را بر سایر کودکان خویش ترجیح می‌دهند، عملا آنان را تحقیر کرده و به شخصیت آنها اهانت نموده‌اند. این قبیل پدران و مادران با رفتار نادرست خود غیرمستقیم به کودکان می‌فهمانند که تنها برادر شما شایسته این همه احترام و محبت است و شما آن لیاقت و شایستگی را ندارید؛ بدون تردید این رفتار غیر عادلانه، نتایج نامطلوبی در بر دارد.

قال علي: عدلو بين اولادکم کما تحبون ان يعدلوا بينکم؛ بین فرزندان خود به عدالت رفتار کنید، همان‌طور که مایلید بین شما به عدالت رفتار شود.

 

 پی‌نوشت‌

[1] .مکارم اخلاق،ص113.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نقش خودفریبی در انحرافات دینی (از منظر قرآن کریم و روان‌شناسی)

انحرافات دینی، اعم از عملی و اعتقادی، ابتدا در حوزه باور رخ می‌‌دهند؛ اما تاکنون از چگونگی این رخداد ذهنی و کم و کیف آن، کنکاش علمی صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف آشکار نمودن نقش خودفریبی در آغاز هر انحرافی نگاشته شده است؛ برای این مهم از آموزه‌‌های قرآن کریم که در موارد زیادی به خودفریبی اشاره کرده و همچنین از مطالب روان‌شناسی نوین استفاده شده است.
No image

روش‌شناسی تبلیغ حضرت موسی (علیه السلام) بر پایه نگرش قرآن

حضرت موسی به‌عنوان یکی از انبیای اولوالعزم، رسالتی جهانی و شیوه‌های گسترده تبلیغی داشته است. سرزمین‌های مصر، کنعان، سینا، مدیَن و فلسطین، محل دعوت و فعالیت فرهنگی و دینی حضرت موسی (علیه السلام) بوده و دعوت الهی و توحیدی وی مراحل متعدد و فراز و نشیب‌های زیادی (از دوره آزمون و خودسازی در مصر و مدیَن تا دوره مصاف و انقلاب و از دوره تربیت در محضر شُعیب تا دوره هدایت و پیشوایی بنی‌اسراییل و جامعه‌سازی) داشته است.

پر بازدیدترین ها

No image

روش‌شناسی تبلیغ حضرت موسی (علیه السلام) بر پایه نگرش قرآن

حضرت موسی به‌عنوان یکی از انبیای اولوالعزم، رسالتی جهانی و شیوه‌های گسترده تبلیغی داشته است. سرزمین‌های مصر، کنعان، سینا، مدیَن و فلسطین، محل دعوت و فعالیت فرهنگی و دینی حضرت موسی (علیه السلام) بوده و دعوت الهی و توحیدی وی مراحل متعدد و فراز و نشیب‌های زیادی (از دوره آزمون و خودسازی در مصر و مدیَن تا دوره مصاف و انقلاب و از دوره تربیت در محضر شُعیب تا دوره هدایت و پیشوایی بنی‌اسراییل و جامعه‌سازی) داشته است.
No image

نقش خودفریبی در انحرافات دینی (از منظر قرآن کریم و روان‌شناسی)

انحرافات دینی، اعم از عملی و اعتقادی، ابتدا در حوزه باور رخ می‌‌دهند؛ اما تاکنون از چگونگی این رخداد ذهنی و کم و کیف آن، کنکاش علمی صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف آشکار نمودن نقش خودفریبی در آغاز هر انحرافی نگاشته شده است؛ برای این مهم از آموزه‌‌های قرآن کریم که در موارد زیادی به خودفریبی اشاره کرده و همچنین از مطالب روان‌شناسی نوین استفاده شده است.
Powered by TayaCMS