چرا بچه‌ها به حرف های ما گوش نمی‌کنند

چرا بچه‌ها به حرف های ما گوش نمی‌کنند
  • آنها از دست شما ناراحتند کنند؛ اما شما وقت ندارید؛ و ناراحتند و دوست دارند با شما حرف بزنند و درد دل کنند؛ اما شما وقت ندارید و نمی توانید به حرفه‌ای آنها گوش کنید؛
  • آنها خسته‌اند و باید استراحت کنند و نمی‌توانند به حرف‌های شما گوش کنند؛
  • گرسنه‌اند و باید به آنها غذا بدهید؛
  • خودشان هم نمی‌دانند از شما چه چیزی می خواهند. باید به آنها زمان بدهید، بفهمند چه چیزی از شما می‌خواهند؛
  • آنها هنوز آمادگی پذیرش خواسته‌های شما را ندارند و هنوز نمی‌دانند باید چه کار کنند؛

 از تماشای زیاد تلویزیون یا مسافرت طولانی و بودن در جاهای شلوغ و بازی زیاد و یا هر کار دیگری خسته شده‌اند و بهانه‌گیری می‌کنند؛

  • از چیز دیگری خسته و عصبانی هستند. باید با آنها حرف بزنید تا ببینید مشکل کجاست. شاید جایی از بدنشان درد می کند، یا شاید کسی با آنها بد رفتاری کرده است؛
  • گاهی اوقات کودکان دچار استرس می شوند و شما نمی توانید استرس آنها را کنترل کنید؛ در این شرایط نیز آنها بد رفتاری می‌کنند.

 مثلا ممکن است شما به فروشگاه رفته‌اید تا خرید کنید و یا اینکه در هواپیما نشسته‌اید، کودک شما از اینکه دیگران نمی‌توانند گریه‌های او را تحمل کنند، دچار استرس می‌شود و بد رفتاری‌هایش بدتر می‌شود.

به خاطر داشته باشید که بد رفتاری‌ها و کج خلقی‌های  بچه‌ها به این دلیل است که می‌خواهند خودی به ما نشان دهند. اگر در محیط خانه، آنها را خیلی لوس کنیم و هروقت که سر ناسازگاری با ما می‌گذارند، سریع خواسته های آنها را برآورده کنیم تا نحسی و کج خلقی نکنند بیرون از خانه نیز این کار را می‌کنند. آنها خوب می‌دانند که پدر و مادرهایشان نمی‌توانند خیلی آنها را لوس کرده حرفهای آنها گوش کنند. آنها همیشه عادت دارند خواسته‌هایشان برسند؛ اما خارج از خانه و در اجتماع و شرایط استرس‌زا پدر و مادر نمی‌توانند خواسته‌های آنها را آنها را برآورده کنند که در این بچه‌ها نحسی می‌کنند و هیاهویی به راه می‌اندازند.

دلایل بسیاری برای نحسی کودکان وجود دارد. قبلا چند مورد مطرح کردیم. اما همیشه به خاطر داشته باشید، هروقت آنها با شما بد اخلاقی می‌کنند، حتما به چیزی نیاز دارند و شما نمی‌دانید. به جای اینکه به اشتباه فکر کنیم بچه‌هایمان دوست ندارند به حرفهای ما گوش کنند و با ما همکاری کند، بهتر است بپذیریم که آنها نمی‌توانند این کار را بکنند. وقتی ماشینی بنزین ندارد و حرکت نمی‌کند، فرض کنید که ماشین شما به حرف شما گوش نمی‌کند و یا عیب و ارادی پیدا کرده؛ ماشین شما ماده اولیه لازم برای حرکت کردن را ندارد. بچه ها هم همین طور هستند، وقتی با شما مخالفت می کنند، در آن لحظه نمی‌توانند با شما ارتباط برقرار کرده و شما را خوشحال کنند، هرچند خواسته درونی آنها این باشد که شما از آنها راضی باشید. هدف از تشویق کردن این است که به آنها انرژی مضاعفی بدهید، تا بتوانند بر مخالفتهای خودشان غلبه کرده و به حرف های شما بیشتر گوش کنند. پس در این مورد به جای تنبیه و بدرفتاری به آنها پاداش و جایزه دهید تا به همکاری تشویق شوند.

برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی اثر جان گری ترجمه شیرین یزدانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS