معرفی کتاب دوره سه‌جلدی کتاب فرهنگ شهادت معصومین (ع)

معرفی کتاب دوره سه‌جلدی کتاب فرهنگ شهادت معصومین (ع)

دوره سه‌جلدی عربی ـ فارسی کتاب فرهنگ شهادت معصومین علیهم‌السلام با تلاش گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام از سوی انتشارات این پژوهشکده منتشرشده است. در این کتاب گذشته از احادیثی که در کتب روایی خبر از مظلومیت ائمه معصومین علیهم‌السلام و کیفیت شهادت و بعضی از حوادث دلسوز داده است می‌توان کتاب‌ها و جزواتی را که به نام مقتل جریان شهادت یکی از معصومین و به‌ویژه حضرت امام حسین علیه‌السلام را گزارش کرده‌اند اولین یا حداقل پس از موضوع سقیفه و فدک دومین موضوع در تاریخ‌نگاری سیاسی شیعه به‌حساب آورد.

جلد اول این کتاب از چهار بخش «در شهادت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، در شهادت سرور زنان جهان حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیه، در شهادت امیر مؤمنان حضرت علی علیه‌السلام و در شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام» گردآوری‌شده است. این بخش‌ها شامل فصل‌های: «پرتوی از شخصیت آن حضرت، رنج‌ها و اندوه‌های حضرت، پیشگویی شهادت حضرت، وصیت‌های حضرت، لحظات احتضار حضرت، چگونگی شهادت حضرت، تجهیز حضرت، حوادث پس از شهادت حضرت و سوگنامه‌های حضرت» است.

جلد دوم این کتاب به شهادت‌نامه امام حسین علیه‌السلام اختصاص دارد که به فصل‌های «گوشه‌ای از شخصیت بزرگوار آن حضرت، آزار و اذیت آن حضرت، وصایای امام حسین علیه‌السلام، وقایع نهضت حسین علیه‌السلام، کیفیت شهادت آن حضرت، در غسل و کفن و نماز و دفن آن حضرت، پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام و مرثیه و گریه برای امام حسین علیه‌السلام» پرداخته است.

در جلد سوم شهادت‌نامه «امام زین‌العابدین، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری و زندگینامه امام زمان علیهم‌السلام» موردبررسی قرارگرفته است.

در هر یک از بخش‌ها در رابطه با فصل‌های «پرتوی از شخصیت آن حضرت، رنج‌ها و اندوه‌های حضرت، پیشگویی شهادت حضرت، وصیت‌های حضرت، لحظات احتضار حضرت، چگونگی شهادت حضرت، تجهیز حضرت و رویدادهای پس از شهادت حضرت» مطالبی را می‌خوانیم.

در بخش زندگینامه امام زمان عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف فصل‌های «پرتوی از شخصیت آن حضرت، رنج‌ها و اندوه‌های حضرت، وظایف مؤمنان در مدت غیبت، نشانه‌های ظهور آن حضرت و جهان پس از ظهور آن حضرت» جای گرفته است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب به آدرس: قم - بلوار نیایش - جنب مصلی قدس - پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مراجعه نموده و یا با شماره 37740369-025 دفتر انتشارات تماس حاصل فرمایید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
Powered by TayaCMS