معرفی کتاب اخلاق و عرفان

معرفی کتاب اخلاق و عرفان

 معرفی کتاب اخلاق و عرفان

نویسنده کتاب اخلاق و عرفان، حمید پارسانیا است. این کتاب از سوی نشر کتاب فردا منتشر شده است. این کتاب مفاهیم و اصول موضوعه و صورت‌بندی و شاکله دو دانش نظری اخلاق و عرفان عملی را معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه این دو حوزه نظری به رغم مغایرت‌ها، از زمینه‌های معرفتی مشترکی برخوردار بوده، امکان هم‌نشینی، گفت وگو، ممازجت و آمیختگی باهم را دارند. این اثر نشان می‌دهد که رویکرد عرفانی، ظرفیت پذیرش و جذب علم اخلاق را در درون خود داراست؛ چنانکه رویکرد اخلاق ظرفیت تحول و ارتقاء به سوی مباحث عرفان عملی را دارد. این دو نیز با رویکرد حدیثی و تفسیری قابل جمع هستند. به لحاظ تاریخی نیز حوزه‌های معرفتی مزبور به تدریج به سوی آمیختگی و امتزاج پیشرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که ترکیب نوینی از نظام اخلاقی و سلوکی را پدید آوردند؛ یکی از بهترین صور از این ترکیب را در کتاب «چهل حدیث» امام خمینی (ره) می‌توان دید.

کتاب «اخلاق و عرفان» از یک مقدمه و چهارده فصل و ضمایم تشکیل شده است.

 در مقدمه کتاب به موضوعاتی چون رابطه اخلاق و عرفان عملی و نظری، معرفت علمی و معرفت ترویجی اخلاقی و عرفانی، ابعاد فردی و اجتماعی اخلاق و عرفان، تعامل اخلاق و سلوک عملی با نظامات و نهادی اجتماعی، حوزه‌های نظری اخلاقی و تربیتی جهان اسلام و جهان مدرن، دوپارگی معاصر اخلاقی و اجتماعی جهان اسلام و علوم اخلاقی و تربیتی در ایران معاصر و منازل هزارگانه سلوک می‌پردازد.

 فصول چهارده‌گانه کتاب هم عبارت‌اند از: ۱. علم اخلاق و علوم دیگر، ۲. مبانی تصدقی و مبادی تصوری علم اخلاق، ۳. سعادت، فضیلت و عدالت، ۴. فضائل و رذایل، ۵. عرفان و دانش‌های رقیب علم اخلاق، ۶. مفاهیم و مبادی تصوری عرفان، ۷. مصادیق، مراتب و اقسام تعینات هستی، ۸. نفس رحمانی و انسان کامل، ۹. مراتب ولایت و قرب نوافل و فرایض، ۱۰. اسفار چهارگانه و نبوت و شریعت، ۱۱. راه‌های سلوک و مقامات عارفان، ۱۲. منازل و مقامات اخلاقی، ۱۳. از اصول تا نهایات سلوک و ۱۴. نسبت اخلاق و عرفان. در بخش ضمایم کتاب، گزیده‌هایی از شرح شمس‌الدین محمد تبادکانی بر منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری ـ تسنیم المقربین فی شرح منازل السائرین ـ افزوده شده است؛ تبادکانی هر یک از منازل صدگانه را به حسب اقسام ده‌گانه سلوک، در ده مرتبه و مقام تعریف کرده است؛ بدین ترتیب رقم منازل را به هزار منزل بالغ گردانیده است.

در بخشی از کتاب ذیل عنوان «بدیل‌های مدرن علم اخلاق» آمده است که: «در دنیای غرب به موازات شکل‌گیری فلسفه‌های مدرن، دانش‌ها و علوم نوینی پدید آمدند که رویکردی دنیوی و سکولار دارند و در مبادی و اصول موضوعه خود از روش‌ها و هستی‌شناسی عرفانی یا فلسفی اسلام بهره نمی‌برند، بلکه از معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و روش‌های علمی دیگری استفاده می‌کنند. در علوم مدرن متناسب با موضوعات انسانی برخی از دانش‌ها که بدیل علم اخلاق اسلامی هستند نیز شکل‌گرفته‌اند؛ مانند روانشناسی، روانکاوی و علوم تربیتی؛ این دسته از علوم، آموزه‌های تربیت و بالینی خود را به منظور شناسایی و سازمان‌دهی رفتار و اعمال انسانی ارائه می‌دهند که در بسیاری از موارد، بدیل و یا رقیب آموزه‌های عرفانی، اخلاقی و یا روایی دنیای اسلامی است. رویکرد تبلیغی و ترویجی متناسب با این علوم نیز در ادبیات و هنر مدرن بروز می‌کند».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS