برای بچه‌ها سخنرانی نکنید

برای بچه‌ها سخنرانی نکنید

سخنرانی کردن در مورد کارهای خوب و کارهای بد، خیلی بدتر از توضیح دادن مسائل برای بچه‌هاست؛ بنابراین گفتن جملاتی از این قبیل: «کار خوبی نکردی که برادرت رو کتک زدی، کتک زدن کار خوبی نیست. میشه دیگه اونو نزنی؟» اصلاً فایده‌ای ندارد. این جملات نه‌تنها مصنوعی و اندرزگونه هستند، بلکه در گوش بچه‌ها نیز فرو نمی‌روند. وقتی برای بچه‌ها سخنرانی می‌کنیم و از مزایا و معایب کاری برای آنها حرف می‌زنیم دیگر به حرفه‌ای ما گوش نمی‌دهند و خودشان تحریک می‌شوند که دست به انجام کارهای بد بزنند تا بفهمند چه چیزی خوب است، چه چیزی بد. بچه‌های زیر سن نه سال، آمادگی لازم برای فهمیدن این‌گونه نصایح ما را ندارند. تازه بعد از سن نه‌سالگی هم که معنی حرف‌های ما را می‌فهمند باز دوست ندارند حرف‌های ما را گوش کنند.

تنها وقتی می‌توانیم برای بچه‌ها و نوجوان‌هایمان سخنرانی و موعظه کنیم که خودشان از ما پند و نصیحت خواسته باشند. بسیاری از والدین شکایت می‌کنند که بچه‌هایشان با آنها حرف نمی‌زنند و همیشه ساکت هستند. یکی از دلایل این کار بچه‌ها این است که پدر و مادرهایشان خیلی برای آنها حرف می‌زنند و پند و اندرز می‌دهند. وقتی والدین سعی می‌کنند با پند و اندرز دادن‌های بی‌جا، بچه‌ها را وادار به انجام کاری کنند و یا به آنها بگویند که اشتباه کرده‌اند، بچه‌ها یک گوششان در می‌شود و گوش دیگرشان دروازه و هیچ‌چیزی نمی‌شنوند؛ بنابراین می‌بینیم که سخنرانی و موعظه کردن نه‌تنها خوب نیست، بلکه نتیجه‌ای کاملاً معکوس نیز دارد.

اکنون مثالی در این مورد می‌آموزیم: «برادرت نمی‌خواست به تو صدمه بزند. اون داشت بازی می‌کرد و خیلی تصادفی به تو خورد. بهتره به‌جای کتک زدن با او حرف بزنی؛ اگه اونو کتک بزنی، فقط وضعیت رو خراب‌تر کردی. اگه بچه‌های بزرگ‌تر مدرسه تو رو می‌زدند، خودت چه حالی پیدا می‌کردی؟ برادرت هم، از اینکه تو کتکش بزنی همین حالو داره. به‌جای اینکه اونو کتک بزنی، می‌توانستی به او بگی که از دعوا و کتک‌کاری خوشت نمی یاد و دوست نداری اونو بزنی، کار دیگه ای هم می تونستی بکنی. می‌توانستی از اونجا بری و با این کارت نشون بدی که از رفتار اون خوشت نیومده. اگه هم دوست داری با او دعوا کنی، مسئله‌ای نیست میتونیم یه مسابقه‌ی کشتی راه بیاندازیم و یا می تونی دستکش بوکس بپوشی و با او بوکس بازی کنی. خیلی هم بد نیست که یاد بگیری چطور از خودت دفاع کنی. اما دعوا کردن با برادرت اصلاً کار درستی نیست. هر دوی شما خوب میدونید چطور با هم حرف بزنید. هر وقت هم مشکلی براتون پیش اومد، خودم حلش می‌کنم. خوب دیگه برادرت رو نزنی، باشه!»

اگرچه پند و نصیحت‌های شما خیلی خوب است، اما تا وقتی خود بچه‌ها نخواهند به حرف‌های شما گوش دهند، این‌همه پند و موعظه فایده‌ای ندارد و باعث می‌شود بچه‌ها عصبانی‌تر شده و بیشتر در مقابل خواسته‌های شما مقاومت کنند. منبع: کتاب بچه‌های بهشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS