نماز؛ اصل و اساس سلوک إلی الله

نماز؛ اصل و اساس سلوک إلی الله

اصل و اساس سلوک إلی الله، «نماز» و توجه به حضرت حق متعال است؛ از این‌رو در قرآن کریم همواره در بیان صفات مؤمنین، بر دو مسئله اصلی تأکید می‌شود: إقامه صلوة و إیتاء زکوة؛ إقامه صلوة، یعنی برپا داشتن نماز و یاد خدا و توجه به مبدأ و انصراف از عالم کثرت؛ همچنین إیتاء زکوة، یعنی کندن و رها کردن تعلّقات عالم طبع و گذشتن از ما سوی الله و سبک‌بار بودن برای سفر و بال گشودن به سوی عالم بالا و رفیق أعلی شدن؛ نماز نور چشم اولیای خدا و آرامش قلب و جان آنها است. از رسول گرامی اسلام (ص) روایت شده است که «جعل قرة عینی فی الصلواة[1]؛ روشنی چشم، آرامش، لذّت و سرور من در نماز قرار داده شده است». همچنین روایت است که چون هنگام نماز فرا می‌رسید، حضرت خاتم الأنبیاء (ص) به بلال خطاب می‌فرمود: «ارحنا یا بلال[2]؛ ای بلال با گفتن اذان ما را راحت نما» تا با خواندن نماز و توّجه به حضرت حقّ از کدورت و خستگی عالم طبع خارج شویم.

به همین سبب اگر کسی به نماز آن‌طور که شایسته و بایسته است، التفات نموده و نماز را به پا دارد، دیگر اعمالش نیز مفید خواهد بود، وگرنه از سایر طاعات و عبادات نیز بهره‌ای نمی‌برد. امام صادق (ع) از حضرت رسول اکرم (ص) روایت می‌نماید که: «مثل الصلوة مثل عمود الفسطاط، إذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء و إذا انکسر العمود لم ینفع طنب و لا وتد و لاغشاء[3]؛ مَثَل نماز مثل عمود و ستون خیمه است که اگر پابرجا باشد، طناب‌ها، میخ‌ها، پردة خیمه مفید است و اگر عمود بشکند، هیچ طناب و میخ و پرده‌ای فایده‌ای نمی‌بخشد»؛ به همین ‌جهت ضروری است که سالکین إلی الله با مراجعه به روایات شریفه و کتب علمای اخلاق، دربارة آداب نمازگزاردن و مستحبّات و سنن آن مطالعه و تأمل کافی نموده و بر مراعات آن مواظب نمایند تا به برکت آن، دیگر اعمال و عبادات نیز جان گرفته و نورانی شود.

منبع: برگرفته از نور مجرد

پی‌نوشت‌ها

[1] ـ خصال، 1، ص 165.

[2] ـ بحار الانوار، ج 79، ص 193.

[3] ـ کافی، ج3، ص 266.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
Powered by TayaCMS