آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت سوم)

آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت سوم)

🔰محمد باغچقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

شنیده می شود برخی در پی این هستند که بگویند شیعه و اهل سنت هیچ اشتراکی با یکدیگر ندارند جز در قبله! و در همه چیز حتی توحید و نبوت اختلاف دارند!
در ادامه برای پاسخ به این سوال که چنین ادعایی به چه میزان اسلامی و منطبق با نظر و مبنای علما و متفکرین شیعه است، به برخی از فرمایشات عالمان معاصر شیعه اشاره می شود:
1️⃣آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) با تکیه بر عبارت «وإلههم واحد و نبيّهم واحد و كتابهم واحد» که در فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه (خطبه 18) وارد شده است، چنین تصریح می فرماید:
«سخن آن حضرت(عليه‌السلام) به خوبي نشان مي دهد كه هدف و اعتقادات مشترك «إلههم واحد» و رهبري واحد «نبيّهم واحد» و برنامه و خط مشي مشترك «وكتابهم واحد» وحدت آفرين است. بنابراين، مسلمانان بايد از اين عوامل وحدت زا به خوبي پاسداري كنند تا به وحدت جوامع اسلامي آسيبي وارد نشود، آن گونه كه در زمان حضرت علي(عليه‌السلام) واقع شد.»
📚شمیم ولایت ص۶۶۲ و ۶۶۳

2️⃣مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) نیز در دیدار هیئت اقتصادی فرهنگی کشور اندونزی، در اقدامی جالب، ضمن اهداء یك جلد قرآن كریم با خط و چاپ ایرانی به وزیر اقتصاد این کشور، به مشتركات بین مسلمانان اشاره كرده و بیان داشتند:
«این قرآن را با خطاطی و چاپ ایران به شما هدیه دادم تا بدانید و اعلام كنید كه قرآن همه مسلمانان واحد است. كتاب خدا از مشتركات همه مسلمانان است. اسلام، قبله و نماز واحد است و این، مشتركات همه ماست و با هم اختلاف نداریم.»
📚پایگاه رسمی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)، تاریخ انتشار: شنبه 2 خرداد 1394

 (https://www.saafi.com/news/4214)آیت الله صافی گلپایگانی (ره) در کتاب «عالی ترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان» نیز ضمن اشاره به روزه داری مسلمانان در ماه مبارک رمضان، به عنوان یکی از مشترکات امت اسلامی، می نویسند:
✅«روزه‌دار عزیز! توجّه داشته باش كه مسلمانان در تمام نقاط دنیا با شادی و احترام فراوان از ماه مبارك رمضان استقبال می‎كنند و تو در این مراسم و در ادای وظایفی كه بر عهده‌ داری و در این عالی‎ترین مدرسه تربیتی و كلاس آدم‌سازی تنها نیستی؛ چرا كه صدها میلیون هم‌كلاس و هم‎شاگرد داری و همه با تو در ادای تكلیف روزه، قرائت قرآن و دعا، و مناجات با خدا همگام هستند.»

👈ایشان در ادامه می افزایند:
«متوجّه باش كه چگونه اسلام تو را و آنها را باهم مرتبط كرده، و از این‌همه ملّیّت‎های گوناگون و نژادهای مختلف، یك امّت بزرگ به نام «امّت اسلام»، «امّت توحید» و یا «امّت قرآن» ساخته است....آن مسلمانی كه در دورترین نقاط دنیا و در بین صدها هزار بیگانه اكنون روزه‎دار است، هم‌وطن واقعی توست و تو باید به ‌فكر مصالح و سعادت او باشی! او هم باید به ‌فكر تو باشد و هر دو، برای خیر بشریّت قدم بردارید.
در ماه رمضان متوجّه می‎شویم كه مرزهای جغرافیایی، سازمان‎های حكومتی و... میان مسلمانان فاصله‎ای ایجاد نمی‎كند و این اصطلاحات و تقسیمات هیچ اثری در همبستگی قوای مسلمین ندارد.»
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)


 (https://www.saafi.com/book/2378)3️⃣ آیت الله سید محمد تقی مدرسی یزدی (دامت برکاته) در دیدار جمعی از دانش آموختگان دانشگاه الازهر مصر نیز فرمودند: «مسلمانان بايد در كشورهاي خود بر مشتركات ميان طوائف مختلف اسلامي نظير ايمان به خداوند متعال، رسول اكرم (صلی الله علیه وآله)، قرآن كريم، نماز و قبله مشترك تاكيد كنند.»
📚سایت رسمی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، تمرکز بر روی مشترکات اسلامی از وظایف اصلی مسلمانان است، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396


 (https://hajj.ir/fa/73254)4️⃣در بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته)  در مراسم افتتاحیۀ نخستین گردهمایی اهل سنت و شیعیان عراق در نجف اشرف نیز آمده است:«همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (صلی الله علیه وآله)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی (صلی الله علیه وآله) را به عنوان منبع احکام شرعی ونیز مودت اهل بیت (علیهم السلام)، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته اند.
این مشترکات، اساسی محکم برای وحدت اسلامی است پس باید برای تقویت پیوند محبت و مودت میان فرزندان این امت، بر آن تمرکز نمود و برای زندگی مسالمت آمیز بر اساس احترام متبادل و به دور از تنازع و مجادله مذهبی و فرقه ای با هر عنوانی کوشید.»
📚خبرگزاری حوزه، وحدت در سیره و سخن آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته)، تاریخ انتشار: 4 تیر 1394

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS