آداب جهاد و ریاضت

آداب جهاد و ریاضت

قال الصادق - علیه السلام: طوبی لعبد جاهد للَّه نفسه وهواه، ومن هزم جند نفسه وهواه ظفر برضی اللَّه، ومن جاوز عقله نفسه الامّارة بالسّوء بالجهد والاستکانة والخضوع علی بساط خدمة اللَّه تعالی، فقد فاز فوزاً عظیماً. ولا حجاب اظلم واوحش بین العبد وبین اللَّه تعالی من النّفس والهوی، ولیس لقتلهما وقطعهما سلاح وآلة مثل الافتقار الی اللَّه سبحانه، والخضوع والجوع والظّمأ بالنّهار، والسّهر باللّیل، فان مات صاحبه مات شهیداً، وان عاش واستقام ادّی عاقبته الی الرّضوان الاکبر. قال اللَّه - عزّ من قائل -: والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا وانّ اللَّه لمع المحسنین (74)

واذا رأیت مجتهداً ابلغ منک فی الاجتهاد فوبّخ نفسک ولهما وعیّرها تحثیثاً علی الازدیاد علیه، واجعل لها زماماً من الامر وعناناً من النّهی، وسقها کالرّایض للّفاره الّذی لا یذهب علیه خطوة من خطواتها الّا وقد صحّح اوّلها وآخرها. وکان رسول اللَّه - صلّی اللَّه علیه وآله - یصلّی حتّی یتورم قدماه ویقول: افلا اکون عبداً شکوراً؟!اراد - صلّی اللَّه علیه وآله - به ان تعتبر بها امّته، ولا یغفلوا عن الاجتهاد والتّعبّد والرّیاضة بحال. الا وانّک لو وجدت حلاوة عبادة اللَّه ورأیت برکاتها واستضأت بنورها، لم تصبر عنها ساعة واحدة ولو قطّعت ارباً ارباً، فما اعرض من اعرض عنها الّا بحرمان فوائد السّلف من العصمة والتّوفیق. قیل لربیع بن خثیم: مالک لا تنام باللّیل؟ قال: لانّی اخاف البیات.

امام صادق (ع) فرمود: خوشا به حال بنده‌ای که در راه خدا با نفس و هوای خود به جهاد برخیزد؛ و کسی که لشکر هوای نفس خود را از میان ببرد، به رضای خداوند دست‌یافته است؛ و کسی که به‌فرمان و مقتضای عقل سلیم بر نفس خود غالب شد و بندگی خدا و ناله و تضرّع به درگاه او را پیشه خود ساخت و دمی از بزرگی حضرتش غافل نشد؛ در شمار مقربان حضرت حق قرار گرفته و به درجات عالیه نائل گشته است. هیچ حجابی میان خداوند و بنده‌اش تاریک‌تر و وحشتناک‌تر از نفس و هواپرستی نیست و برای کشتن و از ریشه کندن آن دو، هیچ سلاحی بُرنده‌تر از اظهار نیاز به خدای سبحان، خشوع، گرسنگی، و تشنگی روز و بیداری شب نیست؛ پس اگر کسی در این حال بمیرد، شهید باشد و اگر زنده بماند و در این راه پایداری کند، عملش او را به رضوان اکبر رساند. خدای تعالی می‌فرماید: آنان که برای ما کوشش کنند، به حقیقت که راه‌های خود را بدانان بنمایانیم وخداوند با نیکوکاران است.

وچون کسی را بینی که در کوشش و مجاهده بر تو پیشی گرفته است، نفس خویش را توبیخ و ملامت کن تا بر تلاش تو در بندگی بیفزاید واو را زمامی از امر (به معروف وکارهای نیک) و عنان باز دارنده مهار کن تا از مسیر حق و بندگی دور نشود و آن را همانند اسبی نجیب، تربیت یافته وراهوار، که جز به نسق راه نرود (وگام های او از نظر تربیت کننده اش دور نماند) بران. (بدان که) رسول خدا (ص) آن‌قدر نماز می‌خواند که پاهای مبارک او متورم می‌شد و می‌فرمود: آیا من بنده‌ای شکور نیستم؟! حضرت بر آن بود تا امتش عبرت گیرند و از مجاهده او در بندگی، خود را به سختی و ریاضت اندازند و در هیچ حالی غافل نشوند؛ به حقیقت که اگر شیرینی عبادت خدای را دریابی و برکات بندگی را به چشم بینی و به نور عبادت آن، خود را نورانی کنی، ساعتی دوری‌اش را تاب نیاوری، اگر چه تکه‌تکه‌ات کنند؛ پس کسی که از آن دوری کند از فواید عصمت (در امان بودن از نفس) وتوفیق که پیشینیان از آن بهره برده‌اند، بی نصیب شده است؛ ربیع بن خثیم را گفتند: تو را چه شده است که خواب شب را بر خود حرام کرده‌ای؟ گفت: می‌ترسم که بیدار نشوم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS