توصیه های معنوی حاج اسماعیل دولابی

توصیه های معنوی حاج اسماعیل دولابی

مرحوم حاج اسماعيل دولابي در خانواده‌اي مذهبی در محله دولاب [واقع در جنوب شرق تهران] متولد شدند. پدر بزرگوارشان بزرگ‌تر و معتمد محل و منزل ایشان همواره پذيراي علماء، بزرگان و مفاخر علمي بود. کربلایی محمّد اسماعیل دولابی در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشتند و از ابتدای جوانی آثار لطف و عنایت حق به ایشان نمایان بود.

جذبۀ محبّت پیوسته دلیل ایشان گشته و عشق به اهل‌بیت (علیهم السّلام) این محّب صادق را با مشاهد مشرّفه و مجالس اهل‌بیت (ع) مأنوس ساخته و با دوستان این راه آشنا نموده بود که از جمله آن‌ها مرحوم آیت اللّه سیّد محمّد شریف شیرازی، مرحوم آیت اللّه شاه‌آبادی، مرحوم آیت‌الله شیخ محمّد تقی بافقی و مرحوم آیت‌الله شیخ غلامعلی قمی بوده‌اند. آخرین شخصیّتی که بیش از همه با این بزرگوار انس و محبّت تام داشت مرحوم آیت اللّه شیخ محمّد جواد انصاری بود.

بیشترین اهتمام آن عارف گرانمایه در پرورش و رشد اخلاقی علاقه‌مندان، متوجّه ایجاد تحوّل در نگرش آن‌ها به هستی و زندگی بود؛ به گونه‌ای که همه چیز را از منظر توحیدی و از مرئای جمال الهی بنگرند و نیز منعطف نمودن عشق و محبّت آنان و متمرکز نمودن توجّهشان به خدا و اولیاء الهی، به گونه‌ای که از هر چه جز این، چه دنیوی و چه اخروی، فارغ گردند و نیز ایجاد حسن ظنّ و اعتماد به خدا و اولیاء الهی و حاکم ‌ساختن روحیه‎ی تسلیم و رضا بر آنان. در محضر آن بزرگوار چنان روح رجاء و امیدواری به فضل الهی موج می‌زد که هر نومید و مأیوس از نجات و فلاح را شور و نیرو می‏بخشید و به وادی کمال رهنمون و در طریق وصال رهسپار می‏ساخت. مطالب حاضر نکات ناب از کتاب "مصباح الهدی" اثر گران‌سنگ ایشان است.

  1. "من صلی عليّ مرة لایبقی علیه من المعصیة ذرّة" هر کس یک‌بار بر من صلوات بفرستد، ذره‌ای گناه برای او باقی نمی‌ماند.
  2. بعد از نماز مغرب دست‌ها را بلند کن و هفت بار یا قاضی الحاجات بگو بعد حاجتت را طلب کن که برآورده می‌شود. ولی بعد از هفت بار آیا حاجتی می‌ماند؟ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی.
  3. همه ذرات عالم با خدا صحبت می‌کنند و به ما هم می‌گویند تو هم با خدا صحبت کن.
  4. استغفار زشتی را پاک می‌کند و صلوات بر پیامبر و آلش زیبایی را زیاد می‌کند.
  5. با صلوات بر پیامبر و آلش راه‌های بسته باز می‌شود.
  6. هیچ عبادتی مانند صلوات نیست. هیچ عبادتی را خداوند نفرمود من انجام می‌دهم پس شما هم انجام دهید. در مورد نماز و روزه و هیچ عبادت دیگری چنین نفرمود اما در مورد صلوات فرمود خدا و ملائکه‌اش بر پیامبر صلوات می‌فرستند پس ای مؤمنان شما هم بر او صلوات بفرستید.
  7. در رحم مادر در یک کیسه آب قرار داشتیم که آسیبی به ما نرسد. در دنیا هم اگر هر روز شش بار سوره قل هو الله را به بالا، پایین، جلو، عقب، راست و چپ بخوانیم داخل کیسه‌ای می‌شویم که آسیبی به ما نمی‌رسد.
  8. دعای یا من اظهر الجمیل که در مفاتیح‌الجنان هم آمده است خیلی گران‌بهاست.
  9. بیداری بین‏‌الطلوعین را از دست ندهید.
  10. یکی از چیزهایی که طعمش زیر دندانم مانده بیداری بین‏الطلوعین است که از ساعات بهشتی است و در این موقع فضا آرام است.
  11. هر وقت عطسه کردی دست‌ها را رو به آسمان بلند کن و بگو: انّی آمنت بربکم فاسمعون و صلی‌الله علی‌محمد و آل محمد. از این ذکر تو ملکی خلق می‌شود که به غیب‏الغیوب می‌رود و برای تو عبادت و ذکر خدا می‌کند.
  12. چه در امر دنیا و چه در امر آخرت قدم اول را که برداری برداشتن قدم دوم آسان‌تر می‌شود. برداشتن قدم سوم از دوم هم آسان‌تر است، به همین ترتیب چند قدم برداری بی اختیار دو می‌زنی.
  13. دین خدا بیان سه حکم است، حکم نحوه رفتار با بالاتر از خود، یعنی پدر و مادر و استاد و امام و پیغمبر و خدا، حکم نحوه رفتار با زیردست خود، یعنی فرزند و شاگرد و ... و حتی اهل طبیعت و حیوان و گیاه و جهاد و حکم رفتار با هم‌سطح خود که مؤمنین هستند.
  14. در برابر بالاتر از خود باید تسلیم بود در برابر پائین تر از خود باید خیرخواه بود و به حفظ و پرورش آن‌ها پرداخت در برابر هم‌سطح هم باید با نیکی و عدالت رفتار کرد و هر چه بر خود می‌پسندیم بر آن‌ها بپسندیم.
  15. دنیا میته است ولی استفاده از آن به‌قدر ضرورت و رفع اضطرار اشکالی ندارد.
  16. پیامبر (ص) فرمود: نشانه نور در قلب، فرار کردن از دنیا و روی آوردن به آخرت و آمادگی برای موت قبل از رسیدن فوت است.
  17. اگر آمال و آرزوها نبود و انسان‌ها سرگرم آجیل‌های دنیا نبودند یک طرفه العین روح‌هایشان در بدن‌هایشان باقی نمی‌ماند و به آخرت و به جوار پروردگار پرواز می‌کرد.
  18. دنیا عصایی است که در ابتدای راه انسان به آن اتکا می‌کند به مال و فرزند و شغل و طرفداران و... متکی می‌شود. خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: عصایت را بینداز وقتی انداخت دید اژدهاست و آن ترسید وقتی اژدها بودن آن را فهمید خداوند به او فرمود حالا نترس و دوباره آن را بگیر موسی(ع) دست انداخت توی چاک دهانش و آن را گرفت و دوباره به شکل عصا درآمد، امیدهای باطل اژدهاست. عصای اول را دزد می‌تواند ببرد ولی عصای دوم اگر موسی(ع) خواب هم باشد دزد و شیطان نمی‌توانند ببرند. دنیای اول سحر است و دنیای دوم که از ایمان تولید می‌شود معجزه است دنیای دوم خیلی ارزشمند است دنیای بعد از نائل شدن به موت همان است که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: یک ساعتش را به همه عمر آخرت نمی‌دهم ان‌شاء الله ما هم طوری بشویم که هرچه را خداوند فرمود بینداز بیندازیم.
  19. دع الباطل حتی یمحو: باطل را واگذار تا محو و نابود شود حتی مذمت دنیا را نباید گفت اصلاً حرف دنیا را نزن چه خوب چه بد هر چه را ذکر کنی بزرگ می‌شود و نقطه مقابلش کوچک، دنیا و آخرت ضد هم‌اند.
  20. امیدوارم خداوند آن‌قدر دنیا را در نظرمان کوچک کند که اصلاً توجهمان به آن نباشد و وقتی می‏آید و می‌رود اصلاً متوجه نشویم. توجه به دنیا غم‌آور است.
  21. اصلاح امور دنیایمان را خود خدا عهده‌دار شده است. ولی مردم دنیا به‌عکس عمل می‌کنند بار سنگین دنیا را به دوش می‌کشند و آخرتشان را که باید خودشان برای آن تلاش کنند به خدا وا می‌گذارند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS