واگذاری امور به خداوند

واگذاری امور به خداوند

قال الصّادق - علیه السّلام -:

المفوّض امره الی اللَّه فی راحة الابد والعیش الدّائم الرّغد. والمفوّض حقّاً هو العالی عن کلّ همّة دون اللَّه تعالی، کما قال امیرالمؤمنین - علیه السّلام -:رضیت بما قسّم اللَّه لی - - - - - وفوّضت امری الی خالقی کما احسن اللَّه فیما مضی - - - - - کذلک یحسن فیما بقی وقال اللَّه - عزّ وجلّ - فی مؤمن آل فرعون: وافوّض امری الی اللَّه انّ اللَّه بصیر بالعباد. فوقیه اللَّه سیّئات ما مکروا وحاق بآل فرعون سوء العذاب.(79) والتّفویض خمسة احرف، لکلّ حرف منها حکم، فمن اتی باحکامه، فقد اتی به: التّاء، من ترک التّدبیر فی الدّنیا؛ والفاء، من فناء کلّ همّة غیر اللَّه؛ والواو، من وفاء العهد وتصدیق الوعد؛ والیاء، من الیأس من نفسک والیقین بربّک؛ والضّاد، من الضّمیر الصّافی للَّه والضّرورة الیه. والمفوّض لا یصبح الّا سالماً من جمیع الافات، ولا یمسی الّا معافی بدینه.

 

امام صادق (ع) فرمود: آنکه کار خویش به خدا واگذارد، در آسایش ابدی و عیش خوشی دائم باشد و کسی به حقیقت، دارای این صفت است که برترین مقصد او خدا باشد. امیر مؤمنان (ع) [با اشاره به این معنا] می‌فرماید: به آنچه خدای نصیبم کرد، راضی شدم - - - - - و امر خویش به آفریدگارم وانهادم چنان‌که خدا گذشته‌ام را نیک آورد - - - - - همان‌سان، آینده‌ام را نیک آورد و خدای - عزّوجلّ - درباره مؤمن آل‌فرعون چنین فرمود: و امر خویش به خدای واگذار، که خداوند نسبت به بندگان بیناست؛ پس، خداوند او را از نقشه‌های سوء آنان نگاه داشت و عذابی شدید بر آل فرعون وارد شد؛ و کلمه تفویض (واگذاری کار خویش به خدا) پنج حرف باشد و هر حرفی را حکمی است؛ پس آن‌کس که احکام آن را مراعات کند، به مرتبه تفویض رسیده است:

  1. حرف تاء ترک تدبیر [امور] دنیا باشد؛
  2. فاء فنای هر مقصودی که به غیر خدا معطوف کند؛
  3. واو وفای به عهد وصدق وعد است؛
  4. یاء تو را از خود مأیوس و به پروردگارت موقن کند؛
  5. ضاد ضمیر و باطنی را فراهم می‌آورد که برای خداوند، خالص و پاک باشد و ضرورت را در پیوستن به حق ببیند. شخص مفوّض شبی را صبح نکند، مگر آنکه از همه آفات سالم باشد و صبحی را شام نکند، مگر آنکه دین او به سلامت باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

رابطه تربیت دینی کودک با سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با دکتر علی نقی فقیهی

رابطه تربیت دینی کودک با سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با دکتر علی نقی فقیهی

دکتر علی‌نقی فقیهی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم، متخصص در تعلیم و تربیت و مشاوره اسلامی، بنیانگذار مشاوره اسلامی در ایران، مؤسس و مدیر موسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی
سرمقاله

سرمقاله

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.

پر بازدیدترین ها

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
Powered by TayaCMS