معرفی کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان؛ نکته‌ها و روش‌ها

معرفی کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان؛ نکته‌ها و روش‌ها

نویسنده کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان؛ نکته‌ها و روش‌ها مریم ادیب است. در این کتاب آمده است که کودک به مانند نهال نورسی است که برای رشد کردن به یک باغبان ماهر، به زمین خاص و مقدار معینی نور و آب و سایه و آفتاب نیازمند است. هر کودکی نیز تحت شرایط و اوضاع مناسب، به دستان یک مربی توانا و با ویژگی‌های خاصی رشد می‌کند، هرگاه این زمینه‌ها فراهم گردد، وی همچون نهالی پس از روئیدن به مرحله شکوفایی می‌رسد. از مهم‌ترین مسائل یک جامعه تربیت کودکان آن جامعه است، چراکه آینده جوامع به دستان کودکان آن است. اهمیت موضوع تعلیم و تربیت تا به آن حد است که پیامبران و اولیای دین به‌عنوان هادیان جوامع، همواره سرچشمه سعادت و رستگاری بشر را در این عرصه جست‌وجو کرده‌اند. روشن است که هر فردی نمی‌تواند شایستۀ احراز مقام تربیت کودک باشد. همچنین هر روشی نمی‌تواند به‌عنوان روشی مفید در این عرصه باشد. کتاب «تربیت دینی کودک و نوجوان» نوشته مریم ادیب، به‌عنوان کتاب کار برای والدین و مربیان، کتابی است سودمند در امر تربیت دینی فرزندان مسلمان ایران زمین. مهم‌ترین هدف این کتاب پرورش مربیانی توانمند و آگاه در عرصه تربیت کودک است. مطالب کتاب در شش فصل تنظیم شده است که حاوی عناوین ذیل است: تعاریف و اصول، اهمیت ارتباط با قرآن، مطلوب‌ها و آسیب‌ها در رفتار مربیان، روش‌ها و نکته‌ها در همراهی با کودک، همراهی با نوجوان، و نکته‌هایی از اساتید. در این فصول مطالب مفیدی در امر تربیت دینی گنجانده شده است. مطالبی مثل بحث آموزش قرآن، سن شروع تربیت دینی، روش‌های مناسب برخورد با کودک و . . .. خوانندگان کتاب با توجه به نیازشان می‌توانند به مطلب مورد علاقه خود رجوع کنند. در بیان مطالب کتاب از آیات نورانی قرآن کریم و روایات گوهربار اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بسیار استفاده‌شده است. این کتاب همچنین از بیانات اساتید فن مخصوصاً در فصل آخر کتاب با عنوان نکته‌هایی از اساتید، بهره برده است. بیانات اساتیدی مثل حضرت آیت‌الله جوادی آملی، استاد شهید مطهری، استاد عبدالعظیم کریمی، استاد حجت‌الاسلام دهنوی، استاد غفرانی و استاد جمشیدیان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

رابطه تربیت دینی کودک با سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با دکتر علی نقی فقیهی

رابطه تربیت دینی کودک با سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با دکتر علی نقی فقیهی

دکتر علی‌نقی فقیهی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم، متخصص در تعلیم و تربیت و مشاوره اسلامی، بنیانگذار مشاوره اسلامی در ایران، مؤسس و مدیر موسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی
سرمقاله

سرمقاله

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.

پر بازدیدترین ها

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
سرمقاله

سرمقاله

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
Powered by TayaCMS