مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
تربیت تبلیغی
آرشیو فصلنامه تربیت تبلیغی
مقالات تربیت دینی
مطالعات معنوی
آرشیو دوفصلنامه مطالعات معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
سبک زندگی اسلامی
آرشیو فصلنامه سبک زندگی
مقالات سبک زندگی
گنجینه
گنجینه تربیت
معرفی کتاب های تربیتی
پرسش و پاسخ تربیت دینی
مطالب خواندنی
حکایتهای اخلاقی-تربیتی
مقالات مرتبط تربیتی
کودک و تربیت
کودک و مشاوره
گنجینه سبک زندگی
مقالات مرتبط با سبک زندگی اسلامی
اطلاع نگاشت
پرسش و پاسخ سبک زندگی
معرفی کتاب سبک زندگی
گنجینه عرفان و معنویت
معرفی کتاب جنبش های نوپدید
توصیه های معنوی
پرسش و پاسخ معنویتهای نوپدید
مقالات مرتبط عرفان و معنویت
حکایات عرفانی
آیات و روایات مرتبط
اخبار
کلیپ
همایشها
جستجو
خانه
موضوعات
مطالعات معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
مقالات
(79)
«
1
2
3
4
»
واكاوي مفهوم و انواع تعریف از سلامت معنوي
سلامت معنوي بعد مهمی از سلامت افراد محسوب میشود كه محققين و صاحبنظران در سراسر جهان تعاريفي برای آن ارائه کردهاند و شباهتها و تفاوتهایی فاحش در تعاريف ارائه شده دیدگاههای مربوطه و به چشم میخورد...
27 دی 1394, 11:39
تحلیل نظری بر تأثیر و تأثر متقابل جهانیشدن با هویت دینی
آیا ارتباط میان دیدگاه های مختلف جهانیشدن و هویت دینی ارتباطی یک سویه است یا دوسویه؟ جهانیشدن چگونه بر هویت دینی و هویت دینی چگونه می تواند بر جهانیشدن تأثیر بگذارد؟...
20 دی 1394, 20:39
انسان از منظر کریشنا مورتی
کریشنامورتی در جایجای گفتههای خویش به موضوع دانستگی اشاره میکند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
9 دی 1394, 23:23
تحلیل جامعهشناختی تأثیر باورهای مذهبی بر سلامت عمومی...
بعد اعتقادی و عاطفی (تجربی) دینداری بر سلامت روانی دانشجویان مؤثر بوده، اما بعد رفتاری یا مناسکی دینداری بر سلامت روحی و روانی آنان تأثیری ندارد. استنباط نهایی از این تحقیق این است که دانشجویانی که از باورهای مذهبی قویتری برخوردارند، ازسلامت روحی و جسمانی بیشتری نیز بهرهمند هستند...
5 دی 1394, 20:35
هویتسازی دینی (اسلامی) و جهانیشدن
سؤال اساسی این پژوهش عبارت است از: «راهکار برون رفت از بحران هویتِ ناشی از جهانیشدن چیست؟» در پاسخ به سؤال اصلی پژوهش این فرضیه قابل طرح است که رجوع به دین و هویتسازی بر اساس آموزههای دینی و اسلامی، میتواند از بهترین پاسخها به بحران هویتِ ناشی از جهانیشدن باشد...
16 آذر 1394, 4:12
حقیقت یوگا
در این مقاله با تکیه بر اصلیترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
25 آبان 1394, 2:4
انسان معنوی در سینمای غرب
در این مقاله با معرفی اندیشهی حاکم بر سینمای فعلی غرب، به معرفی شش اثر از میان آثار معنویتگرای محصول آمریکا در پانزده سال اخیر پرداخته میشود. سپس با نقد و بررسی این آثار، جایگاه معنویت و انسان در این فیلمها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. در پایان براساس این بررسی، مؤلفههای مهم معنویتگرایی موجود در این آثار بهعنوان نمونهی سینمای غرب، به تشابهها و تفاوتهای آن با معنویتگرایی شرقی و ایرانی پرداخته میشود.
9 مهر 1394, 0:24
بررسي انديشههاي جنبشهاي نوپديد در ايران
هدف اين مقاله، بررسي علل گرايش به عرفانهاي نوظهور و بررسي مهمترين دلايل و بسترهاي اصلي گرايش به اين فرقهها در كشور ايران است...
15 شهریور 1394, 19:37
جهانی شدن، دین و چالش های دینی
رابطه ی بین دین و جهانی شدن به چه نحو است؟ مذهب چگونه در چشم انداز جهان گرایانه جای می گیرد؟ آیا جهانی شدن ...
16 تیر 1394, 11:26
عرفانهای کاذب در آیینه دین وحیانی
آنچه در این مقاله بدان خواهیم پرداخت، نگاهی خواهد بود به سه مبنای اساسی یعنی مبدأشناسی، فرجامشناسی و راهشناسی و مقایسه دین وحیانی با عرفانهای کاذب ...
14 تیر 1394, 14:50
بررسی ابعاد خلوت عرفانی
معنای حقیقی و باطنی خلوت در واقع تمرین و تمرکز برای رهایی از تکثرات دنیوی و دائمالحضور بودن خداوند در تمامی عرصههای فردی و اجتماعی است.
14 تیر 1394, 12:48
جایگاه ادیان و مذاهب در عرفان اوشو
19 شهریور 1393, 2:17
ویژگیهای سلوک در عرفان کاستاندا
19 شهریور 1393, 1:47
کریشنامورتی و تعالیم او
18 شهریور 1393, 4:10
کریشنا مورتی و تشکیلات دینی
18 شهریور 1393, 2:19
اوشو و عرفان سکولار
17 شهریور 1393, 3:40
عرفان کریشنا مورتی (Krishna murti)
18 تیر 1393, 3:18
عرفان کارلوس کاستاندا
18 تیر 1393, 3:2
عرفان اشو
18 تیر 1393, 2:45
«
1
2
3
4
»
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
مطالعات معنوی
جدیدترین ها در این موضوع
جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا
اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حقتعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حقتعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي ميماند؛ همانگونه که روح امور بدن را تدبير ميكند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مينمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگيهاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) ميشود.
5 تیر 1398, 16:29
حقيقت متعالي و تعينات آن
حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كردهاند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نميپذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بيتعين در دام تعين ميشود.
5 تیر 1398, 15:56
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا
عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالیتر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا میشود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمیشود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول مییابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی میشود، حال آنکه میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسانشناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
5 تیر 1398, 14:41
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم
قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را بهسوی کمال سوق میدهد؛ پس باید بر طبق این فرمانها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش میتوان اصلیترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علیرغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...
7 فروردین 1398, 20:21
نگاهی اجمالی به اهمیت و دلالتهای هوش معنوی
7 فروردین 1398, 19:3
پر بازدیدترین ها
رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث
این پژوهش نشان میدهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
12 مهر 1396, 19:48
سنخشناسی عشق در اندیشهی مولوی و کریشنا مورتی
عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگیهایی را برای عشق شمردهاند...
26 فروردین 1395, 15:55
عرفان اشو
18 تیر 1393, 2:45
انسان از منظر کریشنا مورتی
کریشنامورتی در جایجای گفتههای خویش به موضوع دانستگی اشاره میکند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
9 دی 1394, 23:23
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا
عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالیتر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا میشود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمیشود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول مییابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی میشود، حال آنکه میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسانشناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
5 تیر 1398, 14:41
Powered by
TayaCMS