آثار تربیتی نماز برای کودکان

آثار تربیتی نماز برای کودکان
  1. انضباط: فرد از رکعت‌های معین و آداب و شرایط خاص اقامه نماز و اجزای معین آن نظم و قابل‌قبول نیست، به انسان وقت‌شناسی را می‌آموزد.
  2. وقت‌شناسی: از اینکه نماز در وقت معینی بایستی اقامه شود و دقیقه‌ای قبل و یا بعد از وقت بعد از اقامه نماز طهارت روحی در انسان را فراهم می‌آورد.
  3. طهارت و پاکیزگی: رعایت شرایط قبل از اقامه نماز، طهارت جسمی و رعایت شرایط در حین و حقوق دیگران را می‌آموزد.
  4. حق‌شناسی: از اینکه لباس و محل نمازگزار نباید، غصبی باشد، انسان حق‌شناسی و رعایت حقوق دیگران را می‌آموزد.
  5. بیداری: با تمرکز حواس جمع کردن فکر به یک نقطه هوشیاری و تفکر را از اقامه نماز می‌آموزد.

 شیوه‌های جذب فرزندان به نماز

١- ایجاد احساس خوشایند نسبت به نماز؛

اولین گام این است که تلاش کنیم تا احساس خوشایندی نسبت به نماز پیدا کند، زیرا اگر احساس خوبی به نماز داشته باشد خود به دنبال کسب اطلاعات و شناخت بیشتر نسبت به آن بر می‌آید و به ایجاد گرایش مثبت و بجای آوردن نماز در او منجر خواهد شد.

۲- به‌کارگیری شیوه‌های غیرمستقیم؛ از به‌کارگیری جبر و فشار در فرزندان برای انجام فریضه نماز اکیداً پرهیز کنیم و از روش‌هایی استفاده نماییم که مطابق رغبت‌ها و انگیزه‌های خودآگاهانه و درونی فرزندان باشد.

۳- استفاده از الگوهای رفتاری؛ همانندسازی با الگوی محبوب امری طبیعی و فطری است، مشاهده‌ی والدین، دوستان، نزدیکان، خویشان و دیگر الگوها در حین اقامه نماز با معنا، اثر خوشایندی در جذب او به این فریضه مهم خواهد داشت. فلذا ضمن تعظیم و تکریم نماز از جانب خودمان خصوصاً در سفر، میهمانی، مجالس عروسی، اردو و زمینه‌ی دیدار فرزندمان را با الگوهای محبوب فراهم آوریم.

۴- بیان خاطره‌های زیبا در اهمیت و عظمت نماز؛ در مناسبت‌های مختلف از خاطرات زیبا و اثربخش نماز که خود تجربه کرده‌ایم و یا از دیگران شنیده‌ایم و خوانده‌ایم برای فرزندانمان نقل نماییم.

۵- توأم کردن نماز فرزندان با تجارب خوشایند؛ با پاداش و هدیه دادن بدون اطلاع قبلی و احترام بیشتر به آنان بعد از ادای نماز، خاطرهای خوش آن لحظات را برای آنان تثبیت کنیم.

۶- افزایش تجربه فرزندان در خواندن نماز؛ هیچ‌گاه غلط خواندن نماز فرزندان را به آنها گوشزد نکنیم بلکه ابتدا همان انجام غلط را از او بپذیریم و سپس به‌مرورزمان درصدد اصلاح آن برآییم چراکه توجه به مثبت‌ها اعتمادبه‌نفس و ارزشمندی را در پی خواهد داشت و با تشویق، قدرت عقل کودکان افزایش می‌یابد.

۷- توجه به عوامل افزایش گیرایی و جاذبه‌های معنوی نماز؛ در عین رعایت سادگی و زیبایی از عوامل محیطی برای افزایش جاذبه‌های نماز فرزندمان استفاده کنیم، مثلاً حضور با تبسم و شاداب خود در هنگام اقامه نماز؛ تهیه چادر رنگی و زیبا برای دختران هنگام اقامه نماز؛ * استفاده از سجاده و جانماز برای اقامه نماز؛ * استفاده از بوی خوش هنگام نماز؛ * استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش در تهیه سجاده، چادر و ..

اختصاص دادن یک مکان مشخص برای اقامه نماز در منزل. (یک‌گوشه مشخص از اتاق که هر بار در یک محل نماز خوانده نشود)

۸- کوتاه خواندن نماز جماعت؛ هنگام اقامه نماز در صورت همراه شدن فرزندمان، در کوتاه‌ترین وقت ممکن نماز را ادا کنیم.

۹- عدم اعمال تنبیهی؛ حتی پرهیز از نگاه معنی‌دار به فرزندی که ممکن است علاقه‌مند به نماز نباشد، چون‌که او را گریزان تر می‌نماید و از سوی دیگر از نظر اسلام اگر کسی روزه‌خواری و یا شراب‌خواری کرد می‌توان او را توبیخ و مجازات کرد ولی برای کسی که نماز نمی‌خواند، مجازات روا نیست.

۱۰- برگزاری جشن تکلیف برای فرزندانمان که به سن بلوغ می‌رسند به‌جای جشن تولد، «جشن تکلیف» برگزار نماییم و با دادن هدایای معنوی (قرآن، کتاب ادعیه کوچک، رساله منتخب نوجوانان، جانماز، سجاده، عطر و ...) او را برای انجام فریضه نماز مهیا نماییم. اگر این مراسم در مکانه‌ای زیارتی باشد، بسیار مناسب‌تر است.

۱۱- آموزش نماز؛ از دوران کودکی به همراه بازی با فرزندان، نماز را به‌مرور با حفظ سوره‌های حمد و توحید و ذكرها می‌توانیم به آنها آموزش دهیم. اکنون کتاب‌ها، نوارهای صوتی و بازی‌های رایانه‌ای فراوانی نیز در بازار وجود دارد که از آنها هم می‌توان استفاده کرد.

۱۲- بهره‌گیری از جغرافیای زمان و مکان؛ در ترغیب فرزندان به انجام فریضه نماز از فرصت‌های زمانی مانند: ماه مبارک رمضان، اعیاد اسلامی و موقعیت‌های مکانی مانند: محل‌های زیارتی، مساجد، هیئت‌ها و مجالس مذهبی حداکثر استفاده را ببریم.

۱۳- ساده و آسان جلوه دادن نماز؛ از کودکی یادگیری و انجام فریضه نماز را برای فرزندان خود ساده و آسان جلوه دهیم و از بیان کلماتی که سختی و اجبار را به ذهن تداعی می‌کنند، پرهیز نماییم (نماز را خواندم، راحت شدم و...)

 

منبع: کتاب الفبای تربیت؛ گردآورنده، حسن صدر مازندرانی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

این مقاله با هدف مشخص‌کردن مفهوم خشونت و دیدگاه‌های مختلف دربارة آن و همچنین نگرش اسلام به آن انجام شده است. روش تحقیق به‌صورت کتابخانه‌ای است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اعتقادات مذهبی، عامل مؤثری در پیشگیری از خشونت علیه زنان است...
Powered by TayaCMS