نکته ها

نکته ها

باسمه تعالی

مطالب حاضر بر گرفته از کتاب گُهربار و دلنشین «نامه‌ها برنامه‌ها» اثر علامّه حسن‌زاده( دامت افاضاته) است که هر نکته دری بسوی قرب الهی است.

نكته: تا دهن بسته نشد دل باز نمي‌شود. از سيِد كائنات( صلي الله عليه وآله وسلم) روايت است كه چون فرزندان و نبيره‌هاي آدم( عليه‌السلام) بسيار شدند در نزد وي سخن مي‌گفتند و وي ساكت بود، گفتند: اي پدر چه شد شما را كه سخن نمي‌گويي؟ گفت: اي فرزندان چون خدا جل‌جلاله مرا از جوارش به بيرون فرستاد با من عهد كرد و گفت: گفتارت را كم كن تا به جوار من بر‌گردي.

نكته: ظاهرت بايد طاهر باشد تا تواني ظاهر قرآن را مس كني و باطنت بايد پاك باشد تا تواني باطنش را دريابي( لا يمسّه الا المطهّرون).

نكته: اصل اين است كه ديدۀ دل ملكوت را بنگرد چنانكه ديدۀ سر مُلك را، در اين شگفت نيست، شگفت در نديدن است كه ديدگان را بايد درمان كرد.

نكته: از دنيا چشم پوشيدن هنر نيست از دنيا و آخرت چشم پوشيدن هنر است.

نكته: هر كس زارع و مزرعۀ خود است و نيتها و اعمالش بذرهايش، بنگر تا در مزرعه خويش چه مي‌كاري و در قول رسول( ‌صلي الله عليه و‌اله و سلم) الدنيا مزرعة الآخرة، تدبر كن.

نكته: ايمان آوردن به منزلت مُلك مناسب براي زرع تحصيل كردن است و عمل به شرائط آن بمثابت بذر افشاندن ( انّ الّذين آمنوا و عملوا الصالحات).

نكته: جزا نفس عمل است( و لا تُجزون الّا ما كنتم تعملون).

نكته: تا گم نشدي چيزي در تو پيدا نشود.

نكته: آنکه اصطلاحات انباشته را علم دانست، فقد استسمن ذا ورم یعنی خیز افتاده پندارد که رستم دستان است.

  • برو ای خواجه خود را نیک بشناسکه نبود فربهی مانند آماس

بدان که بدن از نعمت­های بزرگ الهی است باید قدر این نعمت را دانست، مبادا بر اثر کفران چنین متاع گران‌بها به رایگان از دست برود. بدن وسیله ترقی و تعالی روان است، به مَثَل چون مرکبی است که روان بدان به وصول مقصد نائل می‌گردد ( کلوا و اشربوا و لا تسرفوا).

برادرم خلوت شب را بخصوص در وقت سحر از دست ندهد( و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا).

خویشتن را باش و پا در کفش این و آن نکن وگرنه جهان با این فراخی بر وی تنگ می­شود. بدان ه کثرت عمل ملاک تقرب نیست بلکه تفک و تعقل می­باید. و بدان که از آنسوی بخل و امساک نیست تا ندهند، بلکه از این جانب کوتاهی است که نمی‌گیرند، لذا تعبیرات الهی را می­بینی که از آنسوی می­فرماید( یُحبهم و یحبونه) و از این سوی می‌فرماید( نسوا الله فنسیهم. و لا تکونوا کالذین نسوا الله فأنسیهم انفسهم) .

مواظب باش که بی‌طهارت نباشی و بدان که با حالت جنابت خوابیدن کراهت دارد و هر وقت که وضو گرفتی تا برایت مقدور است دو رکعت نماز بخوان و از خدای متعال قرب و حضور طلب کن که مستجاب است و می‌تواند دو رکعت‌های بعد از وضوها را به‌جای نوافل یومیه قرار داد.

اکثر مردم بی‌دردند و باید هم باشند که( کلّا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون)، ( اکثرهم لا یعقلون)، ( و لکن اکثرهم لا یعلمون)، ( و لا تجد اکثرهم شاکرین). با دردمندان باش اگر چه کم‌اند و باید هم کم باشند ( و )قلیل ما هم و قلیل من عبادی الشکور و جاء رجل من اقصی المدینه.

برادرم وقت چندان نمانده است ابدت را دریاب به قول جناب خواجه حافظ:

  • صد مُلکِ دل به نیم نظر می­توان خریدخوبان در این معامله تقصیر می­کنند

بیندیش که اگر کسی به دست خود چشم‌هایش را کور کرده است و به فرض در این نشئه، ابدی باشد در ظلمت نابینایی چه حالتی برایش خواهد بود، آنکه دلش را در اینجا به اِتباع شهوات نفسانی کور کرده است و ابدی که در پیش دارد و آنهم از صفات رذیله خود و آتش‌های درونی خود در عذاب باشد و از کرده‌های خود در جهنم بسر ببرد چگونه خواهد بود؛ اعاذنا الله من شرور انفسنا. در آیه کریمه( و من کان فی هذه اعمی فهو فی الخره اعمی و اضل سبیلا) درست تدبر کن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

اینکه گاهی مسئله جبر پیش می‌آید و فرد خویش را در فلان مسئله محکوم می‌داند و به واسطه توارث توان مقابله‌ای با آن نمی‌بیند، همگی از مسائلی است که می طلبد میزان تأثیر ژنتیک و وراثت را مورد بررسی قرار دهیم.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

این مطالعه به دنبال بررسی مفهوم‌شناسی فضای مجازی و استفاده از آن در ابعاد تربیتی - اسلامی آموزش‌وپرورش است...
Powered by TayaCMS