آداب حساب و مراقبه

آداب حساب و مراقبه

قال الصّادق - علیه السّلام -: لو لم یکن للحساب مهولة الّا حیاء العرض علی اللَّه تعالی وفضیحة هتک السّتر علی المخفیّات، لحقّ للمرء ان لا یهبط من رؤوس الجبال، ولا یأوی عمراناً، ولا یأکل ولا یشرب ولا ینام الّا عن اضطرار متّصل بالتّلف، ومثل ذلک یفعل من یری القیامة باهوالها وشدائدها قائمة فی کلّ نفس ویعاین بالقلب الوقوف بین یدی الجبّار، حینئذ یأخذ نفسه بالمحاسبة کانّه الی عرصاتها مدعوّ وفی غمراتها مسؤول. قال اللَّه تعالی: وان کان مثقال حبّة من خردل اتینا بها وکفی بنا حاسبین. وقال بعض الائمّة: حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا وزنوا اعمالکم بمیزان الحیاء قبل ان توزنوا. وقال ابوذرّ (ره): ذکر الجنّة موت وذکر النّار موت، فواعجبا لنفس تحیا بین موتین. وروی: انّ یحیی بن زکریّا - علیه السّلام - کان یفکّر فی طول اللّیل فی امر الجنّة والنّار، فیسهر لیلته ولا یأخذه النّوم ثمّ یقول عند الصّباح: اللّهمّ این المفرّ واین المستقرّ، اللّهمّ لا مفرّ الّا الیک.

امام صادق (ع) فرمود: چنانچه برای حساب قیامت چیزی جز عرضه اعمال و رسوایی فاش شدن اسرار، متصوّر نبود، سزاوار بود انسان از قله کوه ها پایین نیاید و به شهرها روی نکند و نخورد و نیاشامد و نخوابد، جز به قدر ضرورت که او را از مرگ وا رهاند. کسی که با دیده دل قیامت را همراه با ترس‌های آن، و حضور خویش را در حضور خداوند جبّار ببیند و به سختی آن روز توجه داشته باشد، چنان به محاسبه خود می‌پردازد که گویی در محضر خداوند برای حسابرسی قرار گرفته است. خداوند می‌فرماید:... و اگر [عمل ] هم وزن دانه خردلی باشد، آن را می‌آوریم و کافی است که ما حسابرس باشیم؛ یکی از ائمه فرموده است: به حساب خویش رسیدگی کنید، پیش از آنکه به حسابتان برسند، و اعمال خود را با ترازوی حیا وزن کنید، پیش از آن که وزنش کنند. و ابوذر (ره) فرمود: یاد بهشت، یاد مرگ است و یاد دوزخ، یاد مرگ؛ پس شگفتا از کسی که میان این دو مرگ قرار داد و از مرگ غافل است. در روایت آمده است که یحیی بن زکریا (ع) در طول شب همواره درباره بهشت و دوزخ می‌اندیشید و خواب نداشت و به هنگام صبح می‌گفت: خداوندا، کجاست راه فرار؟! کجاست جای استقرار (ما، بهشت ودوزخ)؟! خدایا، راه فراری جز به سوی تو نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
Powered by TayaCMS