9 دسته‌بندی مهم که نشان می‌دهد شما به موبایل معتاد هستید

9 دسته‌بندی مهم که نشان می‌دهد شما به موبایل معتاد هستید

نشانه‌های اعتیاد به موبایل و اینترنت بسیارند اما می‌توان در یک دسته‌بندی طراحی‌شده نشان داد که آیا شما به تلفن همراه خود وابستگی بیش‌ازاندازه دارید یا خیر.به گزارش رایانما؛ اگر احساس می‌کنید بیش‌ازاندازه به تلفن همراه خود وابسته هستید نگران نباشید، ابتدا سناریوهای زیر را بررسی کرده و اگر به بیش از نیمی از آنها مبتلا بودید به فکر چاره برای رهایی از این اعتیاد مدرن باشید.

ابتدا لازم است بدانید که بر اساس شاخص‌های اصلی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تا شهریورماه سال جاری ضریب نفوذ موبایل در کشور ۹۹ درصد است و بیش از ۲۳ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و ۹ میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند.

سرگرمی که زندگی را مختل می‌کند

دسته اول مربوط به مالکیت است، همان‌طور که گفته‌شده ضریب نفوذ موبایل در کشور تا نیمه ابتدایی امسال ۹۹ درصد بوده است و با توجه به استقبال از خرید گوشی‌های همراه و افزوده شدن به جمعیت دارندگان تلفن‌های هوشمند این آمار قطعاً تاکنون افزایش پیداکرده است.

در گروه بعدی به سراغ میزان دوری شما از تلفن همراهتان می‌رویم، برخی هرگز گوشی تلفن خود را خاموش نمی‌کنند و همیشه این ابزار هوشمند را به همراه دارند حتی در زمان خواب، گروهی دیگر باوجود خطرات بسیار و نهی شدن از صحبت کردن در هنگام رانندگی از این کار اجتناب نمی‌کنند و دسته بعدی حتماً پس از بیدار شدن از خواب ابتدا تلفن همراهشان را چک می‌کنند.

دسته سوم به گروهی اختصاص دارد که بیش‌ازاندازه به ارسال پیام علاقه نشان می‌دهند، این علاقه بیشتر در بین جوانان و نوجوان دیدن می‌شود که ارتباط زیادی با شبکه‌های اجتماعی تعاملی دارند، حتی عده‌ای گفته‌اند بدون ارتباط با دیگران و ارسال پیام بخشی از زندگی‌شان مختل می‌شود و عده‌ای دیگر قادرند حتی با سرعت یا در اصطلاح چشم‌بسته پیام ارسال کنند.

در میان گروه‌هایی که برشمرده شد گروه چهارم به سراغ افرادی می‌رود که بیشتر در قالب سرگرمی از این ابزار الکترونیک استفاده می‌کنند، موبایل‌ها با داشتن قابلیت‌های فراوان ازجمله مدیاها، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آفلاین و آنلاین، خریدها و … شرایطی مطلوب را برای سرگرمی فراهم می‌کنند، این دسته افراد بیشتر ترجیح می‌دهند در زمان استراحت و در محیطی آرام و ساکت به سراغ موبایل خود بروند.

دسته پنجم باوجوداینکه متعهد به انجام کار در ساعات اداری هستند به پیام‌های شخصی شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های غیر کاری نیز پاسخ می‌دهند و بخشی از ساعات کاری را صرف برنامه‌های شخصی خود در استفاده از موبایل می‌کنند، این گروه حتی در زمان تعطیلات نیز به مشغول به موبایل خود و امکانات آن هستند و دوری از این ابزار برایشان بسیار مشکل است.

همراه داشتن موبایل حتی در سرویس بهداشتی!

گروه ششم بی‌شباهت به گروه پنج نیست، چک کردن پروفایل شبکه‌های اجتماعی و بررسی دائم پیام‌ها را می‌توان از ویژگی‌های این گروه قرارداد، این افراد معمولاً از هیچ پیام جدیدی در شبکه‌های اجتماعی جا نمی‌مانند.

اگر برای دوری از دیگران و عدم ارتباط رودررو با افراد حتی در جمع‌های خانوادگی به سراغ موبایلتان می‌روید در دسته هفتم قرار می‌گیرید، متأسفانه از زمان ورود موبایل و اتصال لحظه‌ای به اینترنت استفاده از آن همانند ویروسی همه‌گیر شده و جمع‌های خانوادگی و دوستانه را به محلی ساکت برای سرگرمی با موبایل تبدیل کرده است، عده بسیاری به دلیل انزوا و جلوگیری از تعامل با افراد ناشناس حتی در جمع‌های دوستانه به سراغ موبایل می‌روند.

هرچند تلویزیون‌های هوشمند و شبکه‌های متعدد با برنامه‌های متنوع عده‌ای را به تماشا وامی‌دارد اما گروه هشتم در این فهرست ترجیح می‌دهند برای استراحت و سرگرمی به سراغ موبایل خود بروند.

شاید بتوان برای گروه نهم خطر ابتلا به اعتیاد به موبایل را بیش از سایر گروه‌ها متصور بود زیرا افراد این دسته به‌اندازه‌ای به تلفن همراهشان وابسته‌اند و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی برای آنها مهم است که حتی در طول شب و در هنگام استراحت نیز از خواب برمی‌خیزند و موبایل خود را چک می‌کنند.

چند ویژگی دیگر وجود دارد که کارشناسان می‌گویند از علائم اعتیاد به موبایل خواهد بود، رها کردن کارها به هنگام به صدا درآمدن رنگ موبایلتان (تماس، پیام، نوتیفیکشن)، درگیری دائمی ذهن و احساس از دریافت پیام و یا تماس، چک کردن دقیقه‌ای شبکه‌های اجتماعی و نظرات افراد در خصوص پیام‌هایی که منتشر می‌کنید، به‌روزرسانی دائم برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موبایل، ترس از جدایی از موبایل و احساس قطع شدن ارتباط، همراه گوشی موبایل در همه اوقات حتی سرویس بهداشتی!.

راه حل چیست؟

بهترین راه ترک این اعتیاد مدرن مقاومت به خرج دادن برای دوری از موبایل است، دوری به معنای عدم استفاده نیست و بهره‌مندی در مدت‌زمان مناسب و به‌درستی مدنظر است، برای این کار گه گاهی تلفن همراه خود را خاموش کنید و تصور کنید اصلاً گوشی هوشمندی ندارید.

هرچند که ممکن است پس از روشن کردن گوشی خود به تعداد زیادی پیام و تماس مواجه شوید و حتی عده‌ای از عدم حضور شما نگران شوند اما دور بودن در یک مدت‌زمان کوتاه می‌تواند به کاهش وابستگی شما کمک کند، همه افراد به فراخور فعالیت خود از تلفن همراه و امکانات آن استفاده می‌کنند اما دسترسی به اینترنت، حضور در شبکه‌های اجتماعی، عکس‌برداری و فیلم‌برداری، ارسال عکس و فیلم، ارسال پیام کوتاه و چک کردن سایت‌های مختلف در لیست بیشترین کاربردهای موبایل قرار دارند.

و در پایان؛

جذابیت‌هایی که تلفن همراه به‌خصوص برندهای مطرح روزبه‌روز برای کاربران و طرفداران خود ایجاد می‌کنند بر هیچ‌کس پوشیده نیست، مزایای استفاده از این ابزار هوشمند نیز غیرقابل‌انکار است اما مسئله اساسی در نوع برخورد با این ابزار هوشمند است، در دنیای کنونی که زندگی همه افراد به فناوری گره خورد برای تحت‌الشعاع قرار نگرفتن زندگی شخصی باید با برنامه‌ریزی از موبایل استفاده کرد و برای حضور در شبکه‌های اجتماعی نیز الفبای حضور را بیاموزید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS