معرفی کتاب رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بر روش‌های اکتشافی

معرفی کتاب رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بر روش‌های اکتشافی

نویسنده کتاب رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بر روش‌های اکتشافی دکتر عبد‌العظیم کریمی است. این کتاب توسط انتشارات قدياني منتشر شده است. در اين‌ اثر تلاش‌ شده‌ است‌ «مجموعه‌اي‌ از نكته‌ها، دیدگاه‌ها و روش‌های‌ تازه‌اي‌ در قلمرو تربيت‌ ديني‌"، آن‌ هم‌ با رويكردي‌"نمادين‌" و برگرفته‌ از فرهنگ‌ اسطوره‌اي‌ و ادبيات‌ عرفاني‌ تدوين‌ شود؛ فرهنگي‌ كه‌ زبان‌ ويژه‌اي‌ را مي‌طلبد تا مخاطب‌ با آن‌ همدلي‌ كند؛ زباني‌ كه‌ متأسفانه‌ بشر كنوني‌ از آن‌ غافل‌ شده‌ است‌ و به‌ تعبير اريك‌ فروم‌" در حكم‌ ِ «زبان‌ از ياد رفته‌" تلقّي‌ مي‌شود؛ اما در سال‌های‌ اخير تغييري‌ عميق‌ در افكار بشري‌ نسبت‌ به‌ اساطير و زبان‌ سمبوليك‌ پيدا شده‌ است‌ كه‌ حكايت‌ از بازگشت‌ به‌ فرهنگ‌ ديرينه‌ و متون‌ عرفاني‌ شرق‌ دارد. با اين‌ همه‌، بايد دانست‌ كه‌ فراگيري‌ اين‌ زبان‌ هنوز دوران‌ صباوت‌ و شيرخوارگي‌ را مي‌گذراند و با محدودیت‌ها، کج‌فهمی‌ها و تحریف‌های‌ متعددي‌ روبروست‌؛ از یک‌سو با ادعاهاي‌ بعضي‌ از مكاتب‌ روانكاوي‌ مواجهيم‌ كه‌ هر يك‌ اصرار دارند تنها آنها معناي‌ حقيقي‌ زبان‌ سمبوليك‌ را دريافته‌اند و از سوي‌ ديگر پاره‌اي‌ از اسطوره‌ دانان‌ و شرق‌ شناسان‌ غربي‌ تلاش‌ كرده‌اند زبان‌ نمادين‌ عرفان‌ شرق‌ را تا حدّ رؤياها و تخيّلات‌ بشر بدوي‌ تقليل‌ دهند؛ اما در اينجا، صرف‌نظر از مباحث‌ نظري‌، سعي‌ شده‌ است‌ كاربست‌ زبان‌ نمادين‌ در تربيت‌ ديني‌ معرفي‌ شود».

در این کتاب به موضوعاتی همچون: اثر نما و نگاه در تربیت دینی،زیباشناسی و تربیت دینی، تازگی معتدل، در تعلیم و تربیت دینی، ملاحظاتی در تربیت دینی، مثال‌ها و نمونه‌هایی از درس دینی.

در این کتاب می‌خوانیم:

نکته اصلی در تربیت دینی نمادین همان مکاشفه ناگهانی و تجلی بی‌مقدمه حقیقت درون است. این مفهوم متافیزیکی، فراشناختی و واگرا که پایه‌های تربیت نمادین را تشکیل می‌دهد یک‌بار دیگر ما را به هسته‌های نخستین تربیت درونی بازمی‌دارد و می‌بینیم که اشتیاق فطری متربی از راه مکاشفه‌ها او را راهی فضایی می‌کند که دسترسی بدان تنها از «شکاف فطرت» میسر است. یگانه عنصر پویا و مؤثر در تربیت متربی در ذهن خویش آنچه ما خواهان انتقال به او هستیم شخصاً از جوهره وجودی خویش بیافریند و به همه نمودهای بیرونی حتی اشیا و طبیعت بی‌جان جانی تازه بخشد. اگر تربیت نمادین این‌چنین اندیشگان،خلاق ،زاینده،معنا دهنده و خودانگیخته باشد پس باید همه‌چیز را به احساس متربی موکول کنیم و در پرورش و هدایت این احساس کوشا باشیم. متربی مستعد پذیرش پیام تربیتی سخت به نمادهای عاطفی نیازمند است تا وحدتی بنیادین بین آنچه در درون او می‌گذرد و آنچه بیرون مهیا شده است برقرار گردد و این تنها لحظه شکوهمندی است که تربیت بنیادین تعریف عملیاتی به خود می‌گیرد.

جمله‌ای زیبا از «گوگول» در نامه‌ای به ژوکوفسکی:

کار من این است که با تصاویر زنده و نمادهای حیاتی سخن بگویم تا مخاطب خود به اشتیاق درون آن را جذب کند نه با دلایل و استدلال . من باید زندگی را در سویه‌های آن نشان دهم نه اینکه درباره زندگی بحث کنم. همه لذت‌ها و هیجان‌های یک کار تربیتی در همین آفرینش درونی ،درونی سازی پیام و خلاقیت متربی نهفته است ؛همان رفتاری که خدای بزرگ و مربی مطلق جهان خلقت با موجودات دارد به‌ویژه با انسان که به او فرصت می‌دهد تا همه‌چیز را از نو کشف کند ،خود تصرف کند،خود بنا کند و خود بیافریند و همه‌چیز را به‌صورت آماده و بالفعل از طریق غریزه و طبیعت و فطرت به او نداده است بلکه تنها زمینه‌های آن را به‌طور بالقوه در نهاد او به ودیعه نهاده تا او خود آن را کشف و خلق کند و این کشف و خلق در یک رابطه نمادین بر اساس آنچه بیان کردیم میسر است. در تربیت نمادین آیات،نمودها،الگوها و رخدادها به شیوه‌ای جذاب و نافذ ارائه می‌شود و مربی خود را از صحنه دخالت و قیمومت کنار می‌کشد تا متربی بتواند آنچه را بدان‌ها احساس نیاز می‌کند بیابد و به درون بکشد. در تربیت نمادین تجربه و احساس دینی امری فردی و منحصربه‌فرد است، در تربیت نمادین کلام مربی و نصایح و موعظه‌های او برای متربی باید همچون موسیقی برای متن فیلم باشد. ابزار و وسایل نمادین تربیت دینی عبارتند از زبان چشم،زبان گوش،پیام نگاه،حالات رفتار ،زبان وجود،زبان تصویر و آهنگ کلمات.اینها نمودی از پیام تربیتی هستند که آثارشان عمیق‌تر پایدارتر ظریف‌تر و پنهان‌تر است.

هدف از تربیت دینی: هدف از تربیت دینی،پرورش شور و شوق فطری کودک نسبت به جمال و جلال الهی است نه ارائه مستقیم معارف و در یک کلام عشق به دین است نه انتقال دین؛ در فصل چهارم این کتاب ذیل عنوان «ملاحظاتی دیگر در تربیت دینی» می‌خوانیم: طبیعت مدرسه‌ای است برای آموختن دین و کشف آیات الهی به‌شرط آنکه راه درست دیدن و درست حس کردن را بیاموزیم. بهتر است تربیت درونی از بنیاد بدون تشویق و تنبیه بیرونی باشد تا اینکه در درون ریشه دواند. قلب مؤمن «بیت الرب» است آن را با دستکاری ناشیانه و تربیت عاریه‌ای آلوده نسازید. در تربیت دینی باید به کودک فرصت داد تا مفاهیم دینی را در موضع و پایگاه راستین و در تمامیت آنها مشاهده کند و اگر چنین فرصتی فراهم نیاید و امکان مشاهده طبیعی میسر نگردد ابعاد دین به‌طور  ناقص و تصنعی مطرح خواهد شد. یافتن کوتاه‌ترین راه مؤثرترین روش و پایدارترین اثر تربیتی در شرایطی فراهم می‌آید که از قبل هیچ شرایطی وجود نداشته باشد و هیچ قالبی ساخته نشده باشد و هیچ برنامه تحمیلی و اقدام تصنعی صورت نگرفته باشد.

علی(ع) می‌فرماید:برای دل‌ها میل و ادباری است دل‌ها را از ناحیه میل آنها به دست آورید. خودداری و خویشتن‌داری از رترین و پیچیده‌ترین جنبه‌های تربیت دینی است. انسان معصومیت ذاتی و نهادی دارد و ازاین‌روست که می‌تواند دعا بخواند و در جستجوی ایمان و اخلاص باشد در تربیت دینی عناصر ایمان،اخلاص و دعا راه‌های وصول به کمال مطلق هستند. گسترش افق ذهنی،سعه صدر ،روانی طبع و لطافت قلب نشانه‌هایی از پرورش دینی فرد است. در روش فعال تربیت دینی مربی مسائل دینی را در قالب موقعیت‌های مسئله‌دار و مبهم و شورانگیز قرار می‌دهد تا متربی آن را به مدد قوه تعادل جویی کشف کند. تربیت راه است ایستگاه نیست فرایند است محصول نیست  جستجوست هدف نیست هجر است وصل نیست تربیت دینی نیز این‌چنین است. برای تربیت دینی بیشتر از مطالب غیردینی به‌طور غیرمستقیم و حاشیه‌ای شروع کنید تا متر بی‌خود به متن دین رهنمون گردد(همچون اسطوره‌ها،افسانه‌ها و ریاضیات).کودک در سکوتتانی و تأمل بیشتر فرصت  کشف مفاهیم دینی را می‌یابد تا با پند و اندرز که گفت:سکوت همچون ابدیت عمیق است و کپگفتار همچون زمان سطحی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
Powered by TayaCMS