تجربه تأثير عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي بر روابط زناشويي

تجربه تأثير عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي بر روابط زناشويي

تجربه تأثير عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي بر روابط زناشويي
(دانشجويان متأهل دانشگاه علوم پزشكي تبريز: مطالعه پديدارشناسي)

نویسنده: علي ايمان زاده*

شبكه‌هاي اجتماعي علاوه بر اينكه مي‌تواند به‌عنوان يك ابزار نوين آموزشي، اطلاعاتي و تفريحي مورد استفاده قرار گيرند، خطراتي نيز به دنبال دارد كه عدم آشنايي و آگاهي كامل از آنها مي‌تواند روابط زناشويي را با بحران‌هايي مواجه سازد. هدف اين مقاله، بررسي تأثير عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي بر روابط زناشويي است. پژوهش حاضر، كيفي با رويكرد پديدارشناسي است. در اين پژوهش با 15 دانشجوي متأهل دانشگاه علوم پزشكي تبريز با نمونه‌گيري مبتني بر هدف انتخاب‌شده، مصاحبه شده است. داده‌ها به روش تحليل محتواي كيفي مورد تجزيه‌وتحليل قرار گرفته است. يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد عضويت دانشجويان متأهل در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي داراي 2 درون‌مايه اصلي علل گرايش و پيامدهاي عضويت و 14 درون‌مايه فرعي است. از درون‌مايه‌هاي فرعي علل گرايش مي‌توان به برقراري ارتباط اجتماعي آسان، نقش جبراني، سرگرمي، انجام پروژه‌هاي درسي، مقرون‌به‌صرفه بودن، وجود امكانات متنوع در انتقال داده‌ها، آگاهي از اطلاعات، اخبار و ايده‌ها و استفاده از شبكه‌هاي آموزش مهارت‌هاي زندگي، اشاره كرد؛ همچنين از درون‌مايه‌هاي فرعي پيامدها نيز مي‌توان به احساس خيانت زناشويي، تضعيف روابط عاطفي، شكاكيت و بدبيني نسبت به همسر، كم شدن روابط رودررو، بي‌توجهي به نياز جنسي زوجين، دخالت ديگران در زندگي خصوصي و عدم مسئوليت نسبت به زندگي، اشاره كرد.

واژگان كليدي: شبكه‌هاي اجتماعي، تأثيرات، روابط زناشويي، پديدارشناسي.

 

----------------------------

* . دكتري فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و عضو هيئت علمي دانشگاه ملاير.  ايميل:  aliimanzadeh@yahoo.com  



Experiencing the Effects of Social Network Membership on Marital Relation
(Married students of the University of Medical Sciences in Tabriz, phenomenology study)

Ali Imanzade*

 

In addition to the modern educational, informational, and entertainment usages of social networks, lack of full knowledge of them may have some threats that can cause marital crisis. The present research, using a qualitative phenomenology method, aims to study the effects of social networks, membership on marital relation. 15 married students of Tabriz Medical Sciences University have been selected and interviewed based on purposive sampling. Data was analyzed based on qualitative content analysis. The findings show that membership of married students in virtual social networks has 2 main themes and 14 sub-themes. The main themes extracted of the research are the causes of inclination and the membership consequences. The sub-themes of the causes of inclination include: making easy social relation, compensating role, entertainment, performing class projects, being economical, existence of different facilities to transfer data, being informed of the news, information, ideas, and making use of life skill education networks. The sub-themes of membership consequences include: sense of marital betrayal, weakening of affective relations, being skeptical about the spouse, lowering of face-to-face relations, ignoring the sexual needs of the spouse, intervention of others in personal life, and lack of responsibility to the life.              

  Keywords: social network, effects, marital relation, phenomenology.

 

------------------------------------

* . PhD in Islamic Philosophy of Education and faculty member of Malayer University

Email: aliimanzadeh@yahoo.com 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS