معرفی کتاب سیمای پیامبران در صحیحین

معرفی کتاب سیمای پیامبران در صحیحین

نویسنده کتاب سیمای پیامبران در صحیحین، محمد سبحانی موسوی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

دشمنان ادیان ابراهیمی بارها سعی کرده‌اند با مخدوش کردن شخصیت پیامبران الهی(ع) و زیر سؤال بردن آن انوار الهی به نیات دین ستیزانه خویش دست یابند که از اقدامات گسترده آنان خصوصا در آغاز قرن هجدهم میلادی طرح اتهامات زننده با استفاده از متون کتب مقدس ادیان بوده است. سخنرانیها، کتاب‌ها و کاریکاتورهای متعددی با استفاده از این منابع برای تخریب پیامبران برگزار و منتشر شد و متأسفانه برخی منابع دینی به دلیل داشتن برخی مشکلات بهانه خوبی برای این گونه افراد شده است. کتاب صحیحین از این کتاب‌هاست که با نقل احادیث باورناپذیر در آن، جایگاه انبیا الهی تضعیف شده است.

صحیحین به دو کتاب مشهور حدیثی اهل سنت، صحیح بخاری و صحیح مسلم گفته می‌شود. این دو کتاب از نظر اهل سنت تالی تلو قرآن و معتبر‌ترین کتاب حدیثی به‌شمار می‌روند و در کنار چهار کتاب دیگر، به صحاح سته؛ یعنی کتاب‌های صحیح ششگانه معروف هستند. به این دلیل، بررسی و تحلیل مفاد حدیثی این دو کتاب، بسیار ضروری است؛ از‌این‌رو پژوهشکده نیز با توجه به این مسئله مهم، به عتبارسنجی سندی و محتوایی این دو اثر درباره پیامبران الهی پرداخته است.

 

 در مقدمه آمده با توجه به مطالب یاد شده و اهمیت این پژوهش، نوشته حاضر درصدد «پاک کردن سیمای پیامبران و به ویژه رسول اکرم علی از مطاعن و تهمت‌های ناروا، در صحیحین و گرفتن بهانه از دشمنان اسلام، در حمله به معارف مسلمین (با توجه به بعضی از روایات صحیحین)» است و از بخش‌های زیر سامان یافته است.

بخش اول: کلیات؛

بخش دوم) سیمای پیامبران اولوالعزم در صحيحين: «فصل اول) خطای حضرت نوح (ع) ، فصل دوم) حضرت ابراهیم(ع) فصل سوم) حضرت موسی (ع)، فصل چهارم) حضرت عیسی (ع) ، فصل پنجم) حضرت محمد (ص)

بخش سوم) سیمای پیامبران غیر اولوالعزم در صحيحين: (فصل اول) حضرت آدم (ع)؛ فصل دوم) حضرت ایوب (ع) فصل سوم) حضرت سلیمان (ع)

تذکر چند نکته:

١- هدف از نوشتار حاضر، طرح مباحث علمی و بررسی احادیث دو کتاب حدیثی صحیح بخاری و صحیح مسلم، درباره پیامبران است.

۲- بعد از بیان احادیث دو کتاب صحیح بخاری و مسلم درباره پیامبران مطالب این دو کتاب، از نظر سند و محتوا نقد و بررسی شده است که در قسمت نقد و بررسی سندی، با استفاده از کتب معتبر رجالی اهل سنت، با حذف مکررات، بیش از ۲۶۰ رجال از سلسله رجال صحیحین بررسی شده‌اند که بسیاری از این افراد، تضعیف و بعضی‌ها هم به مدلس، مخصوصا  تدلیس السویه متهم و بعضی دیگر نیز زندیق معرفی شده اند. لازم به یادآوری است که بعضی از رجال فوق، در موارد مختلفی مورد بحث واقع شده‌اند که از بررسی مجدد آنها خود داری شده است. از نقد و بررسی محتوایی احادیث نیز مشخص شد که آنها در مواردی با آموزه‌های قرآنی و عقل مخالف و برخی نیز با دیگر کتب حدیثی اهل سنت در بعضی موارد با خود صحیحین نیز در تضاد هستند.حتی افزون بر این، بعضی از این احادیث با مطالب تورات و إنجيل موافق بوده، از عهد پذیرفته‌اند.

٣. در بعضی از مباحث، احادیث متشابه ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند که به خاطر طولانی شدن بحث به ترجمه حدیث اول اکتفا شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS