معرفی کتاب اعتیاد به نت

معرفی کتاب اعتیاد به نت

نویسنده کتاب اعتیاد به نت، کوین رابرتس است. این کتاب توسط اکرم اکرمی ترجمه و آن را انتشارات صابرین منتشر شده است.

بدون شک با لغت اعتیاد آشنایی دارید. شاید شما هم گمان می‌کنید که واژه اعتیاد تنها برای مواد مخدر است و افراد معتاد تنها به کسانی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند اطلاق می‌شود. خیر! موضوع به گونه دیگری‌ست! اعتیاد واژه‌ای‌ست که از وابستگی روانی و روحی افراد به موضوعی خاص ناشی می‌شود. بنابراین اعتیاد نو ظهوری که این روزها غالب مردم را در دنیای مجازی گرفتار خود نموده است، نیز نوعی اعتیاد محسوب می‌شود. اعتیادی که گاهی اثراتی به مراتب زیان‌بارتر از اعتیادهای دیگر در زندگی اجتماعی و خصوصی افراد می‌گذارد.

اینترنت نیز همانند باقی نیازهای غیر قابل انکار بشر، نیازمند مصرف درست و به اندازه است. همانطور که بهره‌مندی بیش از حد یا استفاده نادرست و بی‌موقع از تمامی منابع حیاتی،‌  باعث ایجاد مشکل در زندگی بشری می‌شود، استفاده نادرست یا بیش از اندازه از اینترنت نیز به نوعی انسان را دچار مشکل می‌کند. در واقع، هنگامی که زمان زیادی صرف چرخیدن و استفاده از این دنیای مجازی می‌شود و این استفاده طولانی مدت، سبب تداخل در روابط، کار، مدرسه یا دانشگاه یا دیگر چیزهای مهم زندگی‌تان شود، نمی‌توان آن را مفید دانست. پس اگر شما احساس می‌کنید که استفاده از اینترنت تاثیرات منفی در زندگیتان داشته است، وقت آن رسیده که کمی در حالت استفاده خود تجدید نظر کنید.

این کتاب ضمن برشمردن موارد اعتیاد یه نت، به را‌ه‌های درمان آن نیز پرداخته است؛ از جمله علایم هشداردهنده اعتیاد مجازی که در این کتاب به آن اشاره شده است، عبارتند از: پرش زمانی فرد، فرد نمی‌داند چه مدت مشغول فعالیت انترنتی بوده؛ دروغ گفتن درباره بازی با فعالیت اینترنتی، تغیر یا اختلال در الگوی خواب؛ میل شدید و بی اختیار به بازی با نت، کناره گیری  از دوستان؛از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها یا سرگرمی‌های دیگر؛ غذا خوردن کنار کامپیوتر، تغیرات خلقی و غیره است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
Powered by TayaCMS