معرفی کتاب روش‌های صحیح تربیت

معرفی کتاب روش‌های صحیح تربیت

 نویسنده کتاب روش‌های صحیح تربیت، مهدی مراد‌ حاصل است.

در مقدمه کتاب آمده است که شادی و نشاط در خانه و مدرسه، عشق به زندگی متعالی و امید به فردایی روشن در گرو رشد و تربیت فرزندان صالح است. دنیای کودک و نوجوان تحت تأثیر عوامل و شرایطی است که والدین و مربیان زمینه‌ساز آن هستند. کودکان و نوجوانان، این غنچه‌های نوشکفته به افراد و الگوهایی نیاز دارند که آنها را در پیمودن مسیر زندگی باری دهند، توانایی و استعداد آنها را کشف کنند و با ایجاد شرایطی مناسب، زمینه‌های رشد و فعالیت آنها را فراهم آورند. بدیهی است در این رابطه نزدیک‌ترین و موثرترین افراد در خانه و مدرسه. والدین و مربیان‌اند. هیچ کس نمی‌خواهد فرزندش عمدا ترسو، بی نزاکت، کم‌رو، دروغگو یا لجباز شود. همه ما دوست داریم که فرزندانمان با ادب، دارای اعتماد به نفس، منضبط و مسئولیت‌پذیر باشند و ما همیشه شاهد پیشرفت‌های آموزشی و تربیتی مناسب آنها باشیم. هدف از نوشتن این کتاب، آشنایی والدین و مربیان با عوامل پیشگیری از بروز رفتارهای مشکل زا در کودکان و نوجوانان و نیز توجه والدین، مربیان و معلمان عزیز به نیازها و خواسته‌های آنان در مراحل رشد است.

در این کتاب سعی شده است به علت یابی در بروز مسائل و مشکلات تربیتی و روان شناختی توجهی ویژه مبذول شده و سپس شیوه‌های برخورد و درمان مسائل با زبان ساده مطرح شود. در فصول پایانی این کتاب، به نیازهای مختلف کودکان و نوجوانان همچون تغذیه، بهداشت، اعتماد به نفس، بازی‌های گروهی، نقاشی و... نیز پرداخته شده است. موضوعات مطرح شده در این کتاب عبارتنداز:

پرسش‌های کودکان؛ تربیت جنسی؛ لجبازی، اختلال یادگیری؛ مشکلات گفتاری و لکنت زبان؛ تشویق؛ تقویت و تشویق هوشی و فکری کودک؛ ترس؛ انضباط و نظم؛ بیش فعالی؛ بازی؛ رشد در دوران بلوغ؛ کودکستان و مهد کودک؛ تلویزیون؛ رشد اجتماعی نگاهی گذرا به مسائل تغذیه کودکان؛ خواب و قصه‌گویی؛ بهداشت کودکان؛ نقش پدر و مادر؛ نقاشی کردن کودکان؛ عزت‌نفس؛ مسئولیت‌پذیری و استقلال کودکان واکنش کودکان در قبال سوگ و بحران.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
Powered by TayaCMS