معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

نویسنده کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) محمد داودی است. این کتاب شامل چهار بخش تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، روش‌های تربیتی، تکمله است. اين اثر، دومين جلد از طرح پژوهشي سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام است كه منبع درسي دانشجويان رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی تربيتي در دوره كارشناسي به شمار می‌رود. در اين پژوهش، راه و رسم رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام در تربيت اعتقادي و عبادي، در چهار بخش آمده است. بخش اول، با توجه به چگونگي تربيت اعتقادي در سيره پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام، روش آشنا كردن متربيان با خداوند، نبوت حضرت محمد صلی‌الله عليه و آله، امامت و جانشينان آن حضرت، معاد و چگونگي ايجاد نگرش مثبت و ايمان قلبي به اين امور در سيره معصومان علیهم‌السلام بررسي شده است. در بخش دوم، به تربيت عبادي در سيره معصومان علیهم‌السلام، چگونگي آموزش نماز، روزه، تلاوت قرآن، دعا و راز و نياز با خداوند و شیوه‌های پاي بند كردن متربيان به اين عبادات مي پردازد. در بخش سوم، روش‌های تربيتي در سيره معصومان علیهم‌السلام از جمله: ترغيب، ترهيب، موعظه، ارشاد، راهنمايي، تذكر و امر و نهي بررسي شده است. در بخش چهارم نيز نقش و كاركرد رفق و مدارا در تربيت ديني، بررسي و نقش والدين و آداب‌ورسوم فرهنگي در تربيت ديني در سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام تبيين شده است. يادآوري می‌شود اين اثر نيز در پنجمين دوره كنگره دین‌پژوهان كشور (1382) برگزیده‌شده است. بی‌شک، عظمت پيامبر گرامي اسلام، محمد مصطفي صلی‌الله عليه و آله كه هم عشق و علاقه گروندگان و هم اعجاب و تحسين بيگانگان را برانگيخته همچنان جاودانه خواهد ماند و كاروان بشريت را به سرمنزل رشد و هدايت خواهد رساند. او در لباس خاكيان درآمد تا مبعوث شود و اخلاق كريمه را به اوج برساند.

فراتر از گفتار، كردار رسول خدا صلي الله عليه و آله همچون جامي جهان‌نما، جلوه‌گر و بازتاب‌دهنده شعاع نيرومند انسانيت متعالي و کرامت‌های الهي بود. زنگ رويدادهايي كه هم‌زمان با ميلاد نبي مكرم اسلام رخ داد، گوش عرب و عجم را نواخت و آنان را براي استفاده از نعمت وجود آخرين حامل وحي الهي، بيدار ساخت. پس از قرآن، سخن و سيره او نه‌تنها براي مسلمانان كه براي همه انسان‌ها، محك و ميزاني شد براي سنجش انسانيت. پس قدر و قيمت هر مسلماني، به‌اندازه تخلّق به اخلاق نبي و بر اساس مقدار پيروي از سيره نبوي مورد ارزيابي قرار می‌گیرد. به همين دليل، جمع مشتاقان، گرد شمع وجود حضرتش، همواره مراقب سخنان و احوال و اشارات او بودند و از ثبت و نقل هيچ نکته‌ای فروگذار نمی‌کردند. به بركت عشق و علاقه‌ای كه آنان به پيامبر داشتند و اهتمامي كه در ثبت و نقل اين امور می‌ورزیدند، امروزه اطلاعات قابل‌توجه و شفافي از رويدادهاي زندگي ايشان وجود دارد. بدين ترتيب، سیره‌نویسی و نگارش شرح‌حال پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله، بخش بزرگي از فعاليت علمي دانشمندان ديني را به خود اختصاص داده است كه اين روند هنوز هم با نگرش‌های سنتي و مدرن ادامه دارد. انبوهي منابع و آثار باارزش و پرمحتوا در اين زمينه بيانگر اقبال جدي پژوهشگران و نويسندگان مسلمان به اين مهم است. 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
Powered by TayaCMS