درباره ما

درباره ما

مقدمه

 پژوهشكده ي باقرالعلوم عليه السلام پس از سال ها تلاش علمي براي تحقق ماموريت پاسخ گويي به نيازهاي رو به رشد سازمان تبليغات اسلامي و جامعه ايران اسلامي در ابعاد علمي ، پژوهشي و توليد محصولات فرهنگي ديني از اواسط سال 1386 نسبت به تهيه‌ ي برنامه ی جامع آموزشي و پژوهشي پنج ساله ي اول (92-87) اقدام کرد.

مهمترين رهيافت اين برنامه، ارتقاء پژوهشكده به پژوهشگاه است و اين مهم از رهگذر ارتقاء، توسعه و تعميق فعاليت هاي پژوهشي، آموزشي، برگزاري دوره هاي آموزشي كارشناسي ارشد با هدف آماده سازي آموزش پذيران براي ورود به دوره ي دكترا در رشته هاي فرهنگ و ارتباطات ديني و تربيت ديني، محقق خواهد شد.

به منظور ايجاد تمرکز در امور تحقيقاتي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي و انسجام و هماهنگي هر چه بيشتر و نيز ايجاد محيطي علمي براي استادان، پژوهشگران و دانش پژو هان و استفاده از ظرفيت ها و امکانات حوزه ها و دانشگاه ها و ديگر مراکز علمي و تحقيقي کشور و انجام مبادلات علمي با مراکز فرهنگي و علمي داخل و خارج کشور به همراه افزون شدن انتظارات اقشار تحصيل کرده براي شناخت و آشنايي هر چه بيشتر معارف ديني و پيچيده شدن راه‌هاي تهاجم فرهنگي دشمن و تخصصي تر شدن موضوع تبليغ، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم عليه السلام با رويكردي حوزوي- دانشگاهي در سال 1367 تأسيس شده تا بتواند پاسخگوي نيازهاي سازمان تبليغات اسلامي در موارد مذکور بوده باشد.

سند چشم انداز پنج ساله پژوهشکده باقرالعلوم عليه السلام  

برنامه جامع پژوهشي و آموزشي پنج ساله

مهم تـريـن رئوس بـرنـامـه ي پنج سـاله :

تـنظيم و تـعريف مـحورهاي كلان پـژوهـشي و اصول راهبردي گروه هاي عـلمي و بـرنـامه ريـزي و اجراي بـرنامـه هاي آمـوزشي بـا هـدف پاسخ گويي به نيازهاي مخاطبان در حوزه هاي فرهنگ ديني با رويكردهاي اجتماعي و تربيتي در قالب مكتوب، همايشي، آموزشي، رسانه اي، هنري، توسعه و تقويت پايگاه هـاي اطلاع رسانی، پـژوهه، کتابشناسی هادي ، نور علم ، شـهرهاي ايـران و پژوهه تبلیغ مي‌باشد .

اهداف :

1-  تبيين و ارائه ي انديشه ي اسلامي متناسب با نيازهاي فكري اقشار مختلف جامعه به ويژه فرهيختگان

2-  ارائـه ي پـژوهـش هاي مـيان رشـته اي بـا نـظرداشـت عـلوم اسـلامي و انسـاني درحوزه هاي مطالعات اجتماعي، ارتباطي و تربيتي

3-  بازتوليد پيام هاي ديني و طرّاحي ارتباط مؤثر ميان تبليغ سنتي و مدرن در جهت پشتيباني علمي و تئوريك از فعاليت هاي سازمان تبليغات و كارآمدي آن در نيل به اهدافش

سياست هاي راهبردي :

1-   توسـعه و ارتـقاء فعالـيت هـا و كارآمـد سـازي گروه هاي عـلمي پـژوهشي به منظوردست يابي به جايگاه پژوهشگاه

2-  لزوم توجه خاص به آسيب شناسي موانع توسعه فرهنگ ديني و رشد تربيت ديني

3-  عمل گرايي و توجه به بهره وري فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي براي كارآيي هر چه بيشتر در توسعه فرهنگ ديني

4-  نگاه اثباتي و ايجابي به مقوله ي فرهنگي و تبليغي در كنار آسيب شناسي و نگاه سلبي به آن .

برنامه هاي راهبردي :

1-  توليد محصولات فرهنگي (مكتوب ، رسانه اي) در حوزه هاي ديني و اجتماعي براي كارگزاران فرهنگ ديني

2-  تربيت نيروهاي كارآمد با هدف تصدي مناصب فرهنگي و ايفاء نقش مديريت بهينه در عرصه فرهنگي، براي تأمين كادر پژوهشي علمي پژوهشكده

3-  سامان دهي نقد آزاد فرهنگي در حوزه هاي گوناگون رسانه ، تعليم و تربيت ، تبليغ و هنر با رويكرد ديني .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS