بازی با نوزاد و تحریک حواس

بازی با نوزاد و تحریک حواس

استفاده از زبان مادری برای تحریک کودک

ـ با زبان اشاره با کودک بازی نکنید: او کاملاً حرف‌های شمارا می‌فهمد. از همین الآن لغات را در ذهن او جا بیندازید. کودکان در حدود ۲ سالگی حرف می‌زنند اما شروع یادگیری زبانشان، از قبل از به دنیا آمدن است؛ بنابراین، لازم است شما در تعامل اولیه با نوزادتان با او زیاد حرف بزنید. با صدایی رسا، با لبخند فراوان، با تأکید بر لغات کلیدی و با استفاده از شعرهای کودکانه با اوحرف بزنید. حرف زدن با او بهترین بازی با نوزاد در این سن است.

ـ نوزادان تکرار را دوست دارند: شما می‌توانید یک شعر یا یک جمله آهنگین را چندین بار در روز برایش تکرار کنید. این کار به یادگیری او کمک کرده و او کمتر نق می‌زند.

ـ برای او بسیار آواز بخوانید: وقتی مشغول کار خانه هستید، فعالیت‌های خود را به شکل شعر درآورده و با صدایی رسا برایش بخوانید. سعی کنید صدایتان ریتمی شاد داشته باشد. نوزاد شما با صدای آهنگینتان شروع به تحرک می‌کند و این فعالیت به رشد مغزی او کمک زیادی می‌کند. کودکان ریتم‌هایی را که می‌شناسند، دوست دارند.

اگر نمی‌توانید تمام روز با کودک بازی کنید و با او حرف بزنید، نگران نشوید. اگر چندین ساعت با کودک تنها بودید، مجبور نیستید که مدام با او حرف بزنید. شما می‌توانید بیشترین و بهترین تعامل را با او وقتی از خواب بیدار می‌شود و شیر می‌خورد یا پوشکش را عوض می‌کنید، داشته باشید.

بازی با نوزاد و تحریک حواس مختلف

بهترین روش بازی با نوزاد تحریک حواس پنجگانه او است:

ـ قدرت بینایی نوزاد هنوز به اندازه شما خوب نیست اما او می‌تواند شکل‌ها را از نزدیک دیده و تشخیص دهد. می‌توانید او را در آغوش گرفته و درخانه یا باغ بچرخانید و هر آنچه را که می‌بیند، برایش نام برده و توصیف کنید. بگذارید چشم او اشکال را بهتر ببیند.

ـ با اسباب بازی‌ های موزیکال بازی کنید و برایش شعر خوانده یا موسیقی بنوازید.

ـ مدتی قبل از اینکه نوزاد بتواند بازی کند و اشیاء را به دست بگیرد، شما با او بازی‌های لامسه‌ای کنید و او را تحریک حسی کنید. مثلاً گونه کودک را لمس کنید یا پارچه‌ای با بافت‌های مختلف روی پوست صورتش بکشید و متناسب با بازی‌های داخل اتاق و بیرون از اتاق درباره گرمی و سردی هوا با او حرف بزنید.

ـ کودکان حرکت کردن را دوست دارند. این کار باعث می‌شود آنها حس تعادلشان را رشد دهند؛ بنابراین وقتی او را در آغوش گرفته و راه می‌روید، به آرامی تکانش دهید. هیچ گاه کودک را خیلی بالا و پایین نکنید. کودکان تاب خوردن را دوست دارند و این کار باعث می‌شود حس تعادلشان رشد کند اما تا قبل از وقتی که توانایی نشستن روی تاب را پیدا نکرده‌اند،

آنها را روی تاب‌های پارک قرار ندهید و مراقبشان باشید. البته در برخی از وسایل سیسمونی تاب‌های مخصوصی برای نوزادان طراحی شده است. اگر در خانه صندلی متحرک دارید، می‌توانید او را در آغوش گرفته و با او تاب بخورید.

ـ با او بازی اجزای بدن انجام دهید. نوزاد بیشترین تحریک حسی را از طریق تماس بدنی به دست می‌آورد؛ بنابراین، یادگیری او از این طریق بیشتر است و بازی بسیار مناسب برایش، بازی با اعضای بدن است. در این بازی بهتر است او را از نوک سر تا پا لمس کرده و هر ناحیه از بدن را نام برده و از نوزاد بپرسید: «چشمت کو؟»، «لبت کو؟»، «گوشات کو؟» و… این ریتم تکرارشونده و همراه با تحریک حواس، کودک را بسیار مشتاق بازی کرده و برایش لذت‌بخش است.

ـ تمیزبازی:  وقتی در حال رسیدگی به امورات روزمره او هستید یا پوشکش را تعویض می‌کنید، بعد از آنکه کودک تمیز و سر حال شد، یک دستمال برداشته و صورتش را تمیز کنید و دستمال را روی قسمت‌های مختلف بدنش بکشید.

ـ یکی از بهترین بازی‌ها برای نوزادان، بازی «دالی موشه» است. در این بازی دستتان را جلوی صورتتان گذاشته و بعد باز کنید و بگویید: «دالی موشه». کودکان در حدود ۹ ماهگی نمی‌فهمند که شما هنوز پشت دست‌ها پنهان هستید و وقتی چهره‌تان را نمی‌بینند، فکر می‌کنند که شما رفتید. وقتی «دالی» می‌گویید، می‌فهمند که شما هنوز هستید.

این بازی برای کاهش اضطراب جدایی کاربرد دارد. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود، سعی می‌کند، پشت دست‌ها دنبال شما بگردد. کمی بعد، بازی را هیجان‌انگیزتر کنید. در این بخش، صورت خود را با یک روسری بپوشانید و به او اجازه دهید دنبالتان بگردد. بازی دالی موشه را می‌توانید با دو کاسه پلاستیکی و یک میوه انجام دهید. میوه را زیر یکی از کاسه‌ها پنهان کرده و از کودک بخواهید تا میوه را پیدا کند و به او بگویید: «دالی سیب قرمزه». این بازی حس کنجکاوی کودکان را تقویت می‌کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS