گزارش اولین نشست از سلسه نشست‌های جنبش‌های نوپدید معنوی

گزارش اولین نشست از سلسه نشست‌های جنبش‌های نوپدید معنوی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، آقای محمد حسین کیانی – مدیرگروه جنبش‌های نوپدید معنوی و سردبیر فصلنامه مطالعات معنوی - ضمن اعلام گزارش از روند برگزاری سلسله نشست‌هایی پیرامون جنبش‌های نوپدید معنوی، چنین گفت: گروه جنبش­های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام حدود پنج سال است که به صورت فعال شروع به کار کرده و حدود شش کتاب و سه فصلنامه و چندین طرح و همایش را در دست اجراء دارد، از جمله طرح‌ها‌ی‌ گروه، می‌توان به پروژه­ جدیدی به‌نام «معنویت‌پژوهی معاصر» اشاره کرد. این پروژه به‌صورت سلسله نشست‌ها اجرا خواهد شد و بحمدالله با پی­گیری­های مکرر کادر اجرایی گروه، حدود یک ماه است که فرایند ابتدایی آن آغاز شده و بعد از روند تصویب ابتدایی طرح، اولین جلسه آن نیز برگزار شد. هدف این سلسله نشست‌ها عبارت است‌از:

  1. شناسایی جنبش‌های مطرح و تاثیر‌گذار در حوزه فرهنگی ایران و نقد و بررسی آنها توسط اساتید صاحب‌نظر؛
  2. بررسی راهکارهای مقابله با این پدیده‌ها و همچنین ارائه‌ی راهکارهای مواجهه و هم‌افزایی آن راهکارها؛
  3. با توجه به اینکه در سالیان گذشته اغلب راهکارهای مقابله جنبه سلبی داشته و در بیان نقاط قوت معنویت اسلامی - در رابطه با ادعای مربوطه - غفلت شده است، از دیگر اهداف سلسله نشست‌ها، می‌توان به بیان نقاط قوت و جذاب معنویت اسلامی اشاره کرد؛
  4. تهیه رساله‌ای جامع پیرامون راهکارها و نحوه‌ی مقابله با جنبش‌های نوپدید معنوی.

امید است که توانسته باشیم با استطاعات اندک خود، قدمی در راستای اعتلای آرمان­های انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری برداشته باشیم؛ ان‌شاءالله.

لازم به ذکر است که اولین جلسه در تاریخ 94/12/18 در پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد. در این جلسه جناب حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری‌سیف مقاله خود تحت عنوان «نظریه جذب و راهکارهای مواجه با آن» را ارائه کردند. سپس جناب حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد رودگر، حجت‌الاسلام حسین عرب، دکتر حسین قشقایی، دکتر ابوالقاسم جعفری و محمد حسین کیانی به ارائه نظرات و تکمیل بحث پیرامون راهکار مقابله پرداختند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

از مسائل مهم حوزه بهداشت روانی، سلامت روان است. اسلام و روانشناسی هدف، موضوع و راهکارهای مشترکی برای رسیدن به ‌سلامت روان یا همان فلاح و رستگاری ارائه می‌دهند. انسان موضوع مشترک دین و روانشناسی است و نقطه تلاقی راهکارهای اسلامی و روانشناسی در رسیدن به هدف مشترک این دو حائز اهمیت است. سازه‌های شفقت خود و ذهن‌آگاهی، محاسبه نفس، توبه و حضور قلب، هماهنگی هرچه تمام‌تر دین و روانشناسی را در رسیدن به‌سلامت روان و رهایی از اضطراب و دل‌مشغولی‌های حاصل از پیشرفت‌های فناوری نشان می‌دهد.
درمان دردهای اخلاقی در نهج‌البلاغه

درمان دردهای اخلاقی در نهج‌البلاغه

نهج‌البلاغه علاوه بر مباحث تاریخی، اخلاقی، کلامی، فلسفی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و... به طب و درمان نیز اشاره کرده است. این مقاله دربارة راهکارهایی است که حضرت علی(ع) برای درمان دردهای اخلاقی و روحی توصیه نموده‌اند. از جملة این دردها می‌توان به افسردگی، ترس، شهوت، عیب‌جویی، تکبر، حسد، خشم، غفلت‌زدگی و شتاب‌زدگی اشاره نمود...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
Powered by TayaCMS