نشست تخصصی مدیریت خانواده در فضای مجازی (جلسه دوم) - دکتر هادی

نشست تخصصی مدیریت خانواده در فضای مجازی (جلسه دوم) - دکتر هادی

ببینید یک استراتژی کلی وجود دارد و آن اینکه خانواده به عنوان پایه‌گذار و سلول اصلی جامعه حتماً باید از یک قوامی برخوردار باشد و گرنه ما مشکل جدی اجتماعی پیدا می‌کنیم. تو بحث خانواده ارتباط همسران و زوجین مهمترین زیر سیستم خانواده است شما حضور ذهن دارید که ما در سیستم‌های کوچک مثل خانواده زیر سیستم‌ها هم در نظر می‌گیریم مثلاً ارتباط زن  و شوهر باهم خودش یک زیر سیستم است ارتباط مادر با فرزندان، پدر با فرزندان اینها همه می‌شوند زیر سیستم‌های آن سیستم اصلی. حالا در بین همه اینها توی خانه ارتباط زوجین با همدیگر به عنوان مهمترین شکل دهنده در ساختمان و ساختار خانواده باید مدنظر گرفته بشود. حالا یکی از کارهایی که ما باید انجام بدهیم این ست که بیاییم به قوام سیستم بخصوص ارتباط زن و شوهر بپردازیم و آفت شناسی و آسیب‌شناسی کنیم چه چیزهایی می‌تواند سیستم خانواده بخصوص رابطه زن و شوهر را تحت تأثیر قرار بدهد؟ (55/9) امروز بحث رسانه و فضای مجازی یک بحث بسیار مهم و اثر گذار توی مباحث خانواده است بعید می‌دانیم شما بزرگواران مطالعه نکرده باشید بعید می‌دانیم بدون اطلاع تشریف آورده باشید اینجا می‌دانید که امروزه یکی از عوامل مهم طلاق‌های عاطفی استفاده ناصحیح از فضای مجازی و رسانه‌ها است. چه اتفاقی می‌افتد؟ به صورت طبیعی ما نیازمند به یک کشش،‌صمیمت و جذابیت بین همسران هستیم دوستان عزیزی که به روان‌شناسی اجتماعی علاقه‌مند هستند خواهش می‌کنم عنوان جاذبه میان فردی را پیگیری بکنند جاذبه میان فردی بررسی علل علاقه‌مندی افراد به یکدیگر. چه می‌شود آدمها به یکدیگر علاقمند می‌شوند؟ اینها را بررسی می‌کند کاربردش کجاست؟ جاهای متعدد از جمله بحث همسران یکی از مباحث این که همسران به همدیگر علاقه‌مند بشوند همجواری و باهم بودن هست در یک فضای مشترک قرار گرفتند. شما اردو که تشریف می‌برید، سفر زیارتی که مشرف می‌شوید متوجه می‌شوید وقتی می‌روید برمی‌گردید علاقه‌تان نسبت به همسفرانتان به شکل جدی افزایش پیدا کرده است. که آن آخر همه از هم شماره تلفن می‌گیرند. بعد یک هفته همدیگر را نمی‌بینند یادتان می‌رود چرا آن علاقة وجود دارد این علاقه وجود ندارد؟ روان‌شناس اجتماعی می‌گوید آدمها که در فضای مشترک قرار می‌گیرند به اصطلاح هم جوار می‌شوند نسبت به هم حس مثبتی پیدا می‌کنند. و این حس مثبت باعث چسبندگی آنها میشود. علاقه ایجاد می‌کند بین آنها الان فضای مجازی و رسانه چه کار می‌کنند با زوجین ما؟ باعث می‌شود علیرغم اینکه آنها توی فضای مجازی مشترک هستند باهم نباشند یعنی چه؟ یعنی بنده به عنوان آقای خانه. گوشیم دستم هست تو فضای مجازی در یک گروهی مشغول صحبت و چت و خواندن پیام‌ها هستم در واقع من با آنها همجوار هستم نه با خانمی که همین کنارم نشسته به عنوان همسرم. اگر همسرم هم هم زمان دارد تلوزیون نگاه می‌کند آن دیگر با من همجوار نیست او دیگر با آدم‌های توی آن فیلم همجوار است وجالب این است که تلوزیون و بعضی از فضاها مثل کانال‌هایی که ما درونش سرکش می‌کنیم اینها جذابت یکطرفه ایجاد می‌کند یعنی منه ببیننده من شنونده من خواننده پیام‌ها علاقه مند میشوم. معلوم نیست بازخوردی‌ها بیاید سراغ من الان این تبدیل شده است به یک آفت جدی برای مقابله با این آفت جدی باید بیایم رفتارهای مشترک همسران را طراحی کنیم به چه معنا؟ به معنای اینکه اگر قرار است از رسانه استفاده بشود من و همسرم در حالی که توجه به هم جواری داریم یعنی جزء برنامه و‌ مان باشد که بنشینم باهم این فیلم را ببینیم (3/14) و بعد در مورد این فیلم باهم صحبت بکنیم که این باور تو در کنار من هستی شکل بگیرد در آدمها خیلی سریع در 30 ثانیه مرور کنم.داریم چه عرض می‌کنیم داریم خانواده را در فضای رسانه و فضای مجازی مرور می‌کنیم تا ببینیم عوامل تقویت خانواده و آفت‌های خانواده چه هست؟ گام اول رفتیم سراغ اینکه همجواری صمیمیت ایجاد می‌کند و رسانه‌ها و فضای مجازی همجواری را از ما می‌گیرند در کنار هم هستیم اما یکی سرش تو تلویزیون یکی سرش تو موبایل یا دوتایمان تلوزیون نگاه می‌کنیم بدون اینکه توجه به همدیگر باشیم هر کس دارد انگار مستقلاً نگاه می‌کند مثل سینما رفتن بعضی‌ها مثلاً اگر من تنهایی برویم سینما چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌نشینیم روی صندلی هزار تا آدم هم کنار من هستند ولی من تنهایی دارم می‌بینم نگاه می کنم برنمی‌گردم به بغل دستی دم بگویم چه جالب کاش یک چایی بود باهم می‌خوردیم اینجوری که تبادل نداریم با دیگران تنهایی رفتیم می‌خواهیم هم تخمه بخوریم نهایتاً یک بفرما به کناری‌مان می‌زنیم اما استمرار ندارد خانواده‌ای که استفاده‌اش از فضای مجازی و استفاده‌اش از رسانه تک نفره باشد حتی در حضور دیگران این می‌شود آفت و رابطه بین اعضای خانواده را خراب می‌کند چکار کنیم که این اتفاق نیافتد. استفاده‌های مشترک باهم فیلم ببینیم، باهم فیلم ببینیم مؤلفه‌هایش چه هست؟ 1- هوشیار هستیم که در کنار هم هستیم و داریم فیلم می‌بینیم 2- در مورد فیلم به تبادل نظر می‌پردازیم چه جالب آره خیلی قشنگ بود، این صحنه‌اش خنده دار بود حتی وقتی می‌خواهیم بخندیم برگردیم. به همدیگر نگاه کنیم تأیید بگریم که داریم به این می‌خندیم همچنان در کنار هم هستیم اگر هم کمی خواستیم می‌توانیم دست‌های هم را بگیریم و فیلم نگاه بکنیم بنابراین این مشترک بودن باید اتفاق بیافتد در فضای مجازی می‌خواهیم یک کانالی را خبرهایش را مرور کنیم کنار همدیگر باهم مرور کنیم لااقل بخشی از حضورمان در فضای مجازی همراه و همزمان باشد بگدریم یک چیزی که علاقه دو‌تای‌مان هست آن را باهم مرور کنیم نه اینکه او رو گوشی خودش من هم رو گوشی خودم که این کنار هم بودن صدق بکند اگر قرار است تفریح انجام بشود مثلاً من یک بازی انجام بدهم روی گوشی‌ام بد نیست این بازی تبدیل بشود به یک کنار هم بودن یعنی دو تای‌مان این بازی را همزمان با یک گوشی انجام بدهیم نوبتی که حضور فرد را در کنار خودمان احساس کنیم تو پرانتز ممکن است بعضی از شما بزرگواران با این جمله مواجه باشید که اینجوری لذت کار می‌آید پایین. یعنی آن موقعی که من خودم هستم و خودم دادم بازی میکنم از این کانال به آن کانال، از این گروه بر آن گروه از این شبکه به آن شبکه. خودم دوست دارم می‌خندم. گریه می‌کنم دوست دارم حالم خوب بشود یا بد بشود بیشتر بهم مزه می‌کند. جوابش چه هست؟ جوابش خیلی ساده که اینجا ما از یک خوشی موقت می‌گذریم تا به یک خوشی پایدار برسیم (35/18) خانواده‌های ما توی 80 درصد موارد هنوزم که هنوزه فضای مجازی و رسانه را خطرها و آسیب‌هایش را درک نکرده‌اند. واقعاً. یعنی خیلی راحت برای اینکه در مهمانی بچه مزاحم نباشد گوشی، تبلت را بهش می‌دهند برو سرت گرم باشه مزاحم صحبت ما بزرگترها نباش این به معنای آن است که من به تو اجازه غرق شدن تو دریا را می‌دهم به شرطی که مزاحم صحبت‌های من نباشی بچه هم واقعاً می‌رود غرق می‌شود. و این جز خطرها هست. پس بحث هم جواری باید حتماً شکل بگیرد. نکته بعدی که من کاشکی این را اول گفته بودم اما دوم مطرحش می کنم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
Powered by TayaCMS