عشق و محبت (میزان محبت به فرزند)

عشق و محبت (میزان محبت به فرزند)

«محبت خود را ارزان به بچه نفروشید؛ چون اگر هر چه محبت داشتید به صورت رایگان به بچه دادید، بچه از محبت شما وازده می‌شود. مثل غذا که اگر زیادی در اختیار او گذاشتید، او تف می‌کند؛ هرچند که خوشمزه باشد. اگر نان را زیاد به او بدهید، مقداری را می‌خورد و بقیه را زیر دست و پا میریزد، میوه زیادی اگر به او بدهید، مقداری را گاز میزند و باقی را توی دست و پا میریزد. نه! بچه را طوری تربیت کنید که وقتی به او غذا می‌دهید آن را خوب بخورد، کم در ظرفشی بریزید که ته ظرفش نماند واگرخواست، دوباره به اندازهای که میخواهد برایش بریزید که یک دانه برنج - مثلا- اضافه نیاید. محبت را هم یک دفعه در ظرفشی نریزید که وازده شود و نصفی از محبت شما را جلب کند، نصف دیگرش را دور بریزد و به شما بی اعتنایی کند. نه اینکه او را همیشه تشنه محبت خودتان نگهدارید. این جور نباشید که مثلاً بچه را شما نوازش کنید و ببوسید و بگذارید توی بغل و او را فشار بدهید؛ چون انسان یک دفعه میخواهد بچه را تربیت کند. یک دفعه انسان از بچه خوشش می آید، می‌خواهد خودش را آرامش ببخشد؛ این ساختن بچه انسان باید محبتش توی مشتش باشد، توی قلبش باشد، وقتی یک کار خوب از بچه دید، یک ذره از این محبت را روانه کند. ظهور بدهد یه خورده در نگاهش آثار محبت باشد».

منبع: کتاب تمثیلات آیت‌الله حائری شیرازی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS