نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

✍️محمد باغچقی (عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم)

پیش تر گفته شد که بیانیه تاسف بار مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، توسط برخی دیگر از غربگرایان نظیر مولوی عبدالحمید و ملک فهد نیز مطرح شده و لذا مسبوق به سابقه است. همچنین اشاره شد که امامین انقلاب به صورت بسیار جدی با چنین طرح های مخالف بوده و اینگونه بیانیه ها و طرح هایی را نوعی تن دادن به خواسته صهیونیست ها معرفی کرده اند.
در این یادداشت نیز باید گفت: یکی دیگر از طرح هایی که شباهت بسیاری با بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه داشته است، طرح صلحی است که در سال 2002 میلادی از سوی ملک عبدالله صادر شد.
در این طرح که با نام «طرح صلح اعراب با اسرائیل» ثبت گردید، چنین پیشنهاد شد: "به شرط عقب نشینی اسرائیلی ها تا مرزهای 4 ژوئن سال 1967 و حل مشکل پناهجویان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل متحد، روابط اسرائیل و جهان عرب و مسلمانان، عادی سازی شود". (خبرگزاری اسپوتنیک فارسی، رقص با شیطان، 10 ژوئن 2015م.)
فارغ از اینکه در این طرح، سخن از عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح شده است، همچنین سران رژیم صهیونیستی بارها از طرح ملک عبدالله استقبال کرده اند. چنانکه ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق اسرائیل، ضمن نشان دادن انعطاف نسبت به طرح ملک عبدالله،  آن را نقشه راهی برای صلح  در منطقه خواند و بر آمادگی خویش در جهت اجرایی ساختن این طرح تاکید کرد. (پایگاه اطلاع رسانی شبکه الجزیره، أولمرت يبدي مرونة تجاه مبادرة السلام العربية، تاریخ انتشار: 24 آوریل 2007م.؛ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، المرت: براي پذيرش طرح صلح اعراب آماده‌ام باراك فاقد درك صحيح براي اداره‌ي امور است عمليات غزه حركتي روبه جلو براي آزادي شليط بود، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1387ش).
ناگفته پیداست که حمایت مسوولان رژیم صهیونیستی از طرح عبدالله بن عبدالعزیز حاکی از آن است که این طرح تا چه میزان، حامی منافع اسرائیل در منطقه می باشد. چنانکه شهیدسید حسن نصرالله (ره) نیز در سال 2007 میلادی، احیاء طرح مذکور را مایه نجات دولت ایهود اولمرت دانست. (خبرگزاری مهر عربی، نصر الله: تفعيل مبادرة السلام العربية إنقاذ لأولمرت بتشجيع أمريكي، تاریخ انتشار: 12 مه 2007م.)
به هر حال هرچه باشد، باید گفت بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در واقع ادامه همان سیاست منفعلانه و خفت باری است که برخی از خودباختگان و غربگرایان عربی آن را دنبال کرده اند. بدون تردید همانطور که گفته شد چنین طرح ها و بیانیه هایی نه تنها در تعارض با خطوط اسلام ناب است، بلکه خدمت کم نظیری به رژیم غاصب صهیونیستی نیز به حساب می آید.
امید است همانگونه که امام خمینی (ره)، محکوم کردن طرح صلح ملک فهد را واجب دانسته اند، در این برهه حساس نیز همه تریبون داران و اندیشمندان مسلمان، در قبال بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه، واکنش مناسبی اتخاذ نمایند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...
Powered by TayaCMS