معانی و اهمیت «دعا»، «ذکر» و «ورد»

معانی و اهمیت «دعا»، «ذکر» و «ورد»

معانی و اهمیت «دعا» ، «ذکر» و «ورد»

دست‌خط مرحوم آقا موسى زرآبادى را كه علامه محمدرضا حكيمى در كتاب «مكتب تفكيك» آورده‌اند، به این شرح است.

«بدان‌كه دعا به چيزى مى‌گويند كه در آن طلب و درخواستى باشد. مثل اللهم ‌صل ‌على ‌محمد ‌و ‌آل‌محمد؛ در این دعا از خداى متعال درخواست مى‌كنيم كه بر محمد و آل‌محمد درود، رحمت و بركت فرستد. ذكر به چيزى مى‌گويند كه در آن طلب و درخواستى نباشد، بلکه فقط حمد، ثنا و تسبيح خداى متعال باشد. مثل سبحان الله و الحمدلله و لااله‌الاالله و الله اكبر. ورد، چنانكه نقل شده به چيزى مى‌گويند كه انسان بسيار بگويد و با آن انس بگيرد، هر دعايى و ذكرى كه باشد.

سپس بدانكه بنابر آنچه رسول خدا صلی الله و علیه و آله در جواب پرسش حضرت على علیه السلام که درباره افضل اعمال بود، فرموند: افضل اعمال، پرهيز از حرام‌هاى خدايى است - هرچه در دين حرام شده است، از كردار و رفتار و گفتار - و افضل عبادت‌ها سخت‌ترين و دشوارترين آنها است. ممكن است بگوييم اخلاص در نيت اين چنين است، پس بايد در اين باره كوشش بيشترى كرد. بعد از نيت خالص، افضل عبادت‌ها نماز است و روزه و پرداخت زكات و انجام‌دادن فريضه حج و جهاد در راه خدا و امر به معروف و نهى از منكر و قبول ولايت پيامبر اكرم صلی الله و علیه و آله و خاندان او. اما ولايت كامل‌ترين و تمام‌ترين همه‌ی آنها است كه كامل‌شدن و تماميت يافتن آنها نيز به آن است.

از ميان دعاها افضل از همه «صلوات» است، سپس دعاى كميل و دعاى سحر و دعاى افتتاح و دعاى سمات. از ميان ذكرها افضل از همه، خواندن قرآن است و تسبيحات اربعه و تسبيحى كه در صحيفه سجاديه و در دعاى دوم، و ظاهراً سوم و چهارم آمده است و امثال آنها مانند: ذكر ركوع و ذكر سجده و كلمات فرج و زيارت‌ها به‌ويژه زيارت عاشورا و سجده مطلقا (يعنى در همه احوال به‌ويژه سجده طولانى كه در روايات بسيار تأكيد شده است، در نماز و بعد از نماز و در سحرها و بين‌ دو طلوع و اوقات و احوال ديگر و با ذكرهاى خاص يا هر ذكرى كه بداند و اگر بشود بر روى خاك تميز يا تربت حسينى باشد) و ذكر تشهد (شهادتين، با توجه به معناى آنها و خالى‌ساختن دل از هر چیز ديگر) و سلام‌هاى نماز.

و از سوره‌هاى قرآن، از همه افضل سوره يس است و سوره تبارك، سوره طه، سوره نور، سوره توحيد، سوره فلق، سوره ناس و سوره قدر و از ميان آيات قرآن، آيه آمن الرسول ... و آيه الكرسى و آيه قل اللّهم مالك الملك و آيه سلام قولاً من ربّ رحيم و آيات آخر سوره حشر و اياك نعبد و اياك نستعين و سبحان ربك رب العزة عما يصفون و سلام على المرسلين و الحمدلله ربّ العالمين و سوره فاتحه».

در بالاى صفحه بيتى از قصيده سلمان ساوجى آمده است:

 چيزى كه خلاص تو در آن است خلوص است              باقى همه اجزاى تو قيدند و حبايل

مطلع قصيده اينست:

رفتند رفيقان و رسيدند به منزل                        در خواب غرورى تو هنوز ايدل غافل

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...
Powered by TayaCMS