فراخوان فصلنامه مطالعات معنوی

فراخوان فصلنامه مطالعات معنوی

فصلنامه مطالعات معنوی در این فضا بیش از همه به مسئله «جنبش‌های نوپدید معنوی» و «معنویت اسلامی» توجه دارد و از تمام مقالاتی که در این رابطه و بالأخص ناظر به مؤلفه‌های زیر سامان پذیرفته‌اند، استقبال می‌کند.

الف. جنبش‌های نوپدید معنوی (و معنویت‌گرایی جدید)

  1. چیستی جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  2. مورد پژوهی انواع مصادیق جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  3. درآمدی برتاریخچه پیدایش جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  4. هدف نهایی در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  5. مؤلفه های اصلی در شکل گیری جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  6. نقش خانواده و جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  7. پیامدهای جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  8. بررسی ویژگی‌های جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  9. مؤلفه های اصلی جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  10. الگوهای ارائه دهنده جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  11. جایگاه توحید در جنبش‌های نوپدید معنوی؛<
  12. جایگاه معاد در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  13. تاثیر خرافات در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  14. تاثیرات جنبش‌های نوپدید معنوی در سبک زندگی؛
  15. مدرنیته و جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  16. رسانه و جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  17. جهانی شدن و جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  18. مدرنیسم و پست مدرنیسم و دلالت های آن در جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  19. اختلاط سنت و مدرنیته در بستر جنبش‌های نوپدید معنوی؛
  20. جنبش‌های نوپدید معنوی و عصر ارتباطات، فرصت یا تهدید؟
  21. آسیب شناسی جنبش‌های نوپدید معنوی در نظام آموزشی؛
  22. عارفانه زیستن و پیوند آن با جنبش‌های نوپدید معنوی.
  23. ب. معنویت اسلامی (و عرفان اسلامی)

    1. چیستی و معنای معنویت اسلامی؛
    2. هدف نهایی در معنویت اسلامی؛
    3. مؤلفه های اصلی در شکل گیری معنویت اسلامی؛
    4. نقش خانواده و معنویت اسلامی؛
    5. پیامدهای معنویت اسلامی؛
    6. بررسی ویژگی‌های معنویت اسلامی؛
    7. مؤلفه های اصلی معنویت اسلامی؛
    8. الگوهای ارائه دهنده معنویت اسلامی؛
    9. ابعاد، ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد معنویت اسلامی؛
    10. کاستی‌های جامعه ما در بینش معنوی اسلام؛
    11. موانع ارائه بینش معنوی اسلام در جامعه؛
    12. راهکارها و ابزارهای ارائه مؤثر بینش معنوی اسلام؛
    13. نیاز جامعه امروز و آموزه‌های معنوی اسلام؛
    14. موانع انگیزه و گرایش به معنویت اسلامی؛
    15. عوامل ایجاد توسعه معنویت اسلامی؛
    16. چیستی ظرفیت‌های انگیزشی و گرایشی معنویت اسلامی؛
    17. تهدید‌ها و فرصت‌های توسعه معنویت اسلامی؛
    18. آسیب‌شناسی ارائه آموزه‌های معنوی اسلامی و راهکارهای پیشگیری از آن؛
    19. ضعف‌ها و قوت‌های رویارویی با جنبش‌های نوپدید معنوی؛
    20. چیستی قابلیت‌های فرهنگی برای مقابله با جنبش‌های نوپدید معنوی؛
    21. چیستی ضعف‌های فرهنگی در راستای مقابله با جنبش‌های نوپدید معنوی؛
    22. راهکار شناخت معنویت اسلامی در جامعه؛
    23. معنویت اسلامی و شرایط معنوی ایران معاصر؛
    24. معنویت اسلامی و چالش‌های معنوی معاصر؛
    25. .بررسی هر مسئله تطبیقی میان عرفان اسلامی و جنبش‌های نوپدید معنوی برای مثال: ـ خدا،کتاب، مقدس، معاد، شهود، آموزه‌ها و ریاضت‌ها، عقل‌گرایی، شریعت‌باوری و عشق.
  24. نشانی: قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس، پژوهشکده باقرالعلوم(ع). دفتر فصلنامه «مطالعات معنوی» تلفن: 37831667 ـ 025 ؛ 37740369 ـ 025، فاکس: 37742284 ـ 025 ؛ صندوق پستی: 37185 ـ 135 E-Mail: maanavi2009@yahoo.com E-Mail: maanavi2009@gmail.com
  25. فراخوان فصلنامه «سبک زندگی دینی»

    فصلنامه علمی ـ تخصصی «سبک زندگی دینی» با محور قراردادن مبانی دینی در نظر دارد تا به نحو کاربردی آموزه های اسلامی را در زندگی اجتماعی ـ فردی اشخاص ارائه کرده و برای نهادینه سازی آن گام بردارد. از این رو، بر هر مسئله بنیادی و کاربردی اهتمام ویژه دارد که در راستای تحقق هدفِ نامبرده باشد.

    فلسفه، تاریخچه، مبانی و هدف سبک زندگی

    1. نگاه معنایی به مفهوم سبک زندگی؛
    2. 2. درآمدی برتاریخچه پیدایش سبک زندگی؛
    3. مفهوم سبک زندگی از منظر کتب مقدسه؛
    4. تأسیسی یا امضائی بودن مفهوم سبک زندگی؛
    5. هدف غائی در سبک زندگی با رویکرد دینی.

    شاخصه‌های سبک زندگی دینی

    1. مؤلفه های اصلی سبک زندگی دینی؛
    2. خانواده و سبک زندگی دینی؛
    3. مهجوریت قرآن کریم در سبک زندگی دینی؛
    4. نقش ولی فقیه در تحقق جامعه قرآنی؛
    5. صفات الهی به منزله سبک زندگی در قرآن؛
    6. مبانی سبک زندگی دینی در قران و احادیث؛
    7. معاد و سبک زندگی دینی.

    عوامل مؤثر در شکل گیری سبک زندگی

    ـ تأثیر خرافات در نگرش به سبک زندگی؛

    ـ جنبش های نوپدید و سبک زندگی؛

    ـ هنر مدرنیته در تحمیل سبک زندگی؛

    ـ رسانه و سبک زندگی؛

    ـ جهانی شدن و سبک زندگی؛

    ـ مدرنیسم، پست مدرنیسم و سبک زندگی؛

    ـ اختلاط سنت و مدرنیته در بستر سبک زندگی دینی؛

    ـ سبک زندگی و عصر ارتباطات، فرصت یا تهدید؟

    ـ آسیب شناسی سبک زندگی در نظام آموزشی؛

    ـ مؤلفه های سبک زندگی از منظر اندیشمندان

    .

    عوامل تأثیرگذار دینی و غیردینی بر سبک زندگی

    مقتضیات زمان و سبک زندگی؛

    ـ عارفانه زیستن و پیوند آن با سبک زندگی دینی؛

    ـ سلایق بشری در شکل گیری سبک زندگی.

    نشانی: قم، بلوار نیایش، جنب مصلّی قدس، پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)، دفتر فصلنامه «سبک زندگی دینی» تلفن: 37835373 ـ 025 ؛ نمابر: 37742284 ـ 025 ؛ صندوق پستی 37185135 Sabkezendegi.rbo@gmail.com www.pmbo.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی ماهیت و سرچشمه عرفان صوفیانه

تصوف ازجمله پدیده‌هایی است که از سده دوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد. درباره ماهیت و سرچشمه تصوف، آرای گوناگونی وجود دارد. این آرا بیانگر این حقیقت است که هرکس از منظری به این جریان نگریسته و دورنمای دلپذیری از آن ترسیم کرده است که با تصوف کنونی فرسنگ‌ها فاصله دارد. تصوف اگرچه در دامن فرهنگ اسلام زاده شده؛ اما از سویی از گرایش‌های معنوی خارج از عالم اسلام اثر پذیرفته و از ‌دیگر سوی، با تکیه بر ذوق و استحسان و بدون بهره‌گیری از مبانی دینی، آداب و رسومی را پایه‌گذاری کرده که دست‌کم برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارد. ضمن آنکه از مشارب عرفانی دیگر ادیان و مکاتب نیز اثر پذیرفته است.
No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
Powered by TayaCMS