تلفن همراهت را خاموش‌کن و از زندگی لذت ببر

تلفن همراهت را خاموش‌کن و از زندگی لذت ببر

من 422 تا دوست در شبکه‌های اجتماعی دارم؛ اما بازم تنهام، هر روز باهمشون حرف می‌زنم، ولی اونها واقعاً منو نمی‌شناسند. بالا رو نگاه کن، مشکل ما فاصله‌ای که بین نگاه کردن تو چشماشون تا نگاه کردن به اسمشون رو مانیتورم دارم. وقتی می‌یام به عقب و چشمام باز می‌کنم، می‌فهمم که چیزی که ما بهش شبکه‌های اجتماعی می‌گیم هر چیزی هست به جز اجتماعی بودن وقتی که ما کامپیوترمون و روشن می‌کنیم، درهای رو به روی خودمون می‌بندیم، تمام این تکنولوژی ها تو هم خیال باطله در کنار هم بودن و محبت هنوز هم اهمیت دارن وقتی که از این توهمات و دستگاهها کنار بکشی گیج و سردرگمی کجای این خوبه؟

ما دیگه حالا نوکر و برده تکنولوژی‌های ساخت خودمون شدیم در جاهای پرسه می‌زنیم که ادمهای حریص، اطلاعاتی می‌فروشن دنیای‌ پر از خودخواهی که ما بهترین‌هامون رو به اشتراک می‌زاریم، ولی خودمون از واقعاً چیزی لذت نمی‌بریم، ما از اشتراک‌گذاری گروهی لذت می‌بریم، اما در اصل تنها هستیم اگر برای تولدت یه مهمونی می‌گیری همه خوشحال می‌شن، اما مهمونی که با یه گفت وگوی ساده توی محیط مجازی انجام میشه چه فایده‌ای داره تو پیام‌هامون اقرار‌و‌گزافه‌گوی می‌کنیم، وانمود می‌کنیم‌که‌ هنوز منزوی نشدیم ما شروع به نوشتن می‌کنیم تا دیگران بشنوند، اما حتی نمی‌دونیم اصلا کسی داره می‌شنوه یا نه، تنها بودن مشکلی نداره اگه وقتت تو به کتاب خوندن یا نقاشی کردن بگذرونی نه که بی حاصل یه جا بشینی و وقتی بیدار میشی باید مراقب باشی که از زمانت خوب استفاده کنی، پس وقتی بین مردم هستی و احساس تنهای می‌کنی دستت رو عقب بکش و بی‌خیال تلفنت شو، حتما نباید به لیست کانتکتت زُل بزنی فقط با یکی دیگه حرف بزنه و اجتماعی باش.

واقعاً مسخره هست وقتی در مترو هستیم، همگی به خاطر تنها به نظر نرسیدن، فقط با تلفن‌هامون کار می‌کنیم. ما داریم منزوی می‌شویم، دیگه مجذوب هم نمی‌شیم، وقتی به چشم یکدیگر نگاه می‌کنیم بی‌عاطفه هستیم، بچه‌های دوروبرمان از زمان تولدمان مثل ربات‌ها شتاب‌زده‌اند فکر می‌کنند این نرمالِ جامعه هست.

توی این دنیا احتمالاً بهترین پدر دنیا می‌شه اگه بتوانی بچه‌ات را بدون یک آیپت خوشحال کنی، بچه‌ که بودم هرگز خونه نبودم با دوستام بیرون با دوچرخه بازی می‌کردم خیلی ضربه می‌خوردم و زانو‌هامم زخمی می‌شد اما خونه درختی می‌ساختم اما حالا که پارک می‌بینم ساکت و سردِ هیچ‌ بچه‌ای رو نمی‌بینم که تاب بخوره نه پریدنی نه لیله‌بازی ما نسل خنگ‌ها هستیم. تلفن‌های هوشمند و مردم احمق پس سرت را بالا بگیر و کامپیوترت‌رو خاموش کن دست به کار شو از امروزت لذت ببر. فقط یک ارتباط واقعی می‌تواند تفاوت ارتباط مجازی‌ و واقعی‌رو نشانت بدهت. وقتی کار‌هایی‌رو که کردی رو به صد‌ه نفر نمی‌گی چون فقط می‌خواهی با اون یک نفر که بهش اهمیت می‌دهی باشی وقتی کامپیوترت رو می‌فروشی و یک حلقه طلا برای دختر آروزهایت می‌خری کسی که همه چیزتِ، وقتی که می‌خواهی خانواده تشکیل بدهی اینها لحظه‌هایی هستند که باید اشتراک گذاشته بشوند.

وقتی می‌خوای دختر بچه‌‌ی خودت رو داشته باشی وقتی شبها بیدارت می‌کند و تو می‌خوای بخوابی یا اینکه اشکهایت را پاک می‌کنه اون داره می‌ره خونه بخت، اون می‌گه با توجه کردن به زندگیت بدست آوردی، خوشحالی که با نگاه کردن به یکسری ادعاهات مسخره هدرش ندادی، وقتی بحث کودک خودش‌رو میاره پیش تو اون پدربزرگ صدات می‌زنه صدات می‌کنه و باعث می‌شه احساس پیری بکنی، خوشحالی که وقتت‌رو بیهوده تلف نکردی، وقتی که کنار همسرت هستی و دستش‌و گرفتی بهش می‌گی دوستش داری و در آخرین لحظات اون هم زمزمه می‌کنه خیلی خوش‌شانس بوده که اون لنگه گمشده ‌اش بودی اما هیچ‌کدوم از این اتفاقات خوب رخ نمی‌داد اگر مشغول تلفتنت بودی و با اون بودن را از دست می‌دادی پس سرت را بالا بگیر و تلفنت‌رو خاموش کن و از زندگیت بدون اینترنت لذت ببر چون وقت ما در این دنیا محدودِ، منم مقصرم چون قسمتی از این ماشین هستم و این کلمه‌های دیجیتالی که می‌شنویم ولی نمی‌بینیم جایی که بجای حرف زدن تایپ می‌کنیم و به جای خوندن چت می‌کنیم جای‌که ساعت‌ها کنار همدیگه‌ایم و بدون اینکه بهم نگاه کنیم.

راستی نوعی از زندگی وارد نشو که محتاطش بشیم بجای لایک‌زدن به مردم عشق بورز، بیخیال احتیاج به شنیده شدن و تعریف شدن شو برو بیرون تو دنیا و دستورالعمل‌ها رو بی‌خیال شو سرت را بالا بگیر نمایشگر را خاموش کن و واقعی زندگی کن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

بررسی ماهیت و سرچشمه عرفان صوفیانه

تصوف ازجمله پدیده‌هایی است که از سده دوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد. درباره ماهیت و سرچشمه تصوف، آرای گوناگونی وجود دارد. این آرا بیانگر این حقیقت است که هرکس از منظری به این جریان نگریسته و دورنمای دلپذیری از آن ترسیم کرده است که با تصوف کنونی فرسنگ‌ها فاصله دارد. تصوف اگرچه در دامن فرهنگ اسلام زاده شده؛ اما از سویی از گرایش‌های معنوی خارج از عالم اسلام اثر پذیرفته و از ‌دیگر سوی، با تکیه بر ذوق و استحسان و بدون بهره‌گیری از مبانی دینی، آداب و رسومی را پایه‌گذاری کرده که دست‌کم برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارد. ضمن آنکه از مشارب عرفانی دیگر ادیان و مکاتب نیز اثر پذیرفته است.
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
Powered by TayaCMS