شكوفاسازى فطرت دينى

شكوفاسازى فطرت دينى

پدر و مادر وظيفه‌‌شناس بايد فرزند خود را از دوران كودكى، با خداى بزرگ آشنا كنند و با زبانى ساده و در خور فهم كودك به او درس ايمان بدهند. مرحوم فلسفى در اين باره مى‌گويد: لازم است، مربى از دوران كودكى حس مسئوليت طفل را در پيشگاه پروردگار بيدار سازد، به زبان ساده به او بفهماند كه خداوند، تو را در همه حال مى‌‌بيند و از كارهاى بد و خوب تو آگاه است و چيزى از خداوند پنهان نيست. در كارهاى خوب، به تو پاداش مى‌‌دهد و در بدى‌ها، مجازات مى‌‌كند. بايد دانست كه كودك، پيش از اينكه عقلش به شكوفايى برسد و قادر به درك مطالب علمى باشد، فطرت توحيدى و عواطف اخلاقى در ضمير او فعليت دارد و براى پذيرش تربيت، آماده است. لازم است، پدر و مادر به ارزش اين فرصت مهم توجه كنند و از بيدارى فطرت ايمانى و احساسات كودك، بيشترين استفاده را ببرند و ايمان به خدا و سجاياى اخلاقى را در او پرورش دهند.... بر اين اساس، مهم‌ترين عامل شكوفايى فطرت مذهبى كودكان، پرورش درست احساسات آنهاست؛ يعنى به كمك تقويت احساسات دينى در كودكان، فطرت خدايى آنها بيدار شود و كودكان در مسير دين‌دارى و خداشناسى قرار گيرند. منطق و استدلال‌هاى دقيق، نه تنها به كار نمى‌‌آيد، چه بسا نتيجه معكوس و زيان‌بار در پى خواهد داشت در اين باره آيت الله كاشف الغطاء درباره تربيت مذهبى فرزندش روشى به كار گرفته كه مى‌‌تواند بيان آن روشنگر اين موضوع باشد. ايشان يك شب قبل از اذان صبح، كنار بستر پسرش آمد و او را از خواب بيدار كرد و گفت: برخيز به حرم مولا على عليه‌‌السلام براى عبادت برويم! پسرش چشمان خواب‌‌آلودش را ماليد و گفت: شما برويد، من هم مى‌آيم. پدر گفت: من ايستاده‌‌ام با هم برويم. فرزندش برخاست، وضو گرفت و به اتفاق روانه شدند. جلو در حرم، فقيرى نشسته و دست نياز به سوى مردم دراز مى‌كرد.

پدر از پسر پرسيد: فرزندم! اين مرد براى چه در اينجا نشسته است؟ گفت: براى گدايى و دريافت كمك از مردم. دوباره پرسيد: فكر مى‌كنى چقدر پول از اين راه به دست مى‌آورد؟ گفت: به طور قطع نمى‌توان پيش‌‌بينى كرد، شايد مبلغى عايدش بشود و شايد هم دست خالى برگردد. پدر كه زمينه را براى گفتن مطلب مورد نظر خود آماده ديد، گفت: پسرم! ببين اين مرد فقير، براى به دست آوردن اندكى منفعت دنيايى احتمالى كه يقين هم به آن ندارد، در اين هنگام شب، اينجا آمده و دستش را دراز كرده است. اگر تو واقعا به ثواب‌هايى كه خداوند براى سحرخيزى و نماز شب خواندن معيّن فرموده، يقين دارى و گفته‌‌هاى ائمه طاهرين عليهم‌‌السلام را باور كرده‌‌اى، چرا در انجام دادن آن سستى به خود راه مى‌دهى؟ در واقع، اين پدر دانشمند و الگو، صحنه‌‌اى پديد آورد كه فطرت دينى را در ذهن فرزندش بيدار كرد، به گونه‌‌اى كه فرزندش تا آخر عمر، سحرخيزى و تهجد و نماز شب خواندن را ترك نكرد. والدين با بيدار كردن فطرت دينى كودكان، گام بزرگى در شكل‌گيرى زيرساخت‌هاى اعتقادى فرزندانشان بر مى‌دارند. مهم‌ترين عامل شكوفايى فطرت مذهبى كودكان، پرورش درست احساسات آنهاست. توجه به تفاوت‌هاى فردى همان‌گونه كه بچه‌ها از نظر ظاهر با هم متفاوت هستند، از نظر ويژگى‌هاى روحى و روانى نيز تفاوت دارند. برخى پر جنب و جوش و برخى تنبل هستند. برخى زودفهم و برخى ديرفهم هستند. از ديگر وظايف والدين است است كه در دعوت و آموزش فرزندان به نماز، به اين گونه‌گونى روحيه‌ها و احساس‌ها در فرزندان به نيكى توجه شود. آموزش تدريجى و به فراخور سن افراد يكى از نكته‌هاى مهم در امر آموزش، ياددهى گام به گام مسائل دينى و عبادى به فرزندان است. براى نمونه، امام باقر عليه‌السلام مى‌فرمايد: در سه سالگى كلمه توحيد "لااله‌الااللّه‌" را به طفل بياموزيد. در چهار سالگى " محمد رسول اللّه"‌ را به او ياد دهيد. در پنج سالگى رويش را به قبله متوجه كنيد و بگوييد سر به سجده بگذارد. در شش سالگى ركوع و سجده را به او بياموزيد و در هفت‌سالگى بگوييد دست و روى بشويد و نماز بگذارد. همچنين رسول گرامى اسلام صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مى‌فرمايد:

به فرزندان خود در هفت سالگى امر كنيد كه نماز بخوانند، آنها را تنبيه نكنيد، ولى در سن ده سالگى اگر به حرف‌تان گوش نداد و نماز نخواند، آنها را تنبيه كنيد. از اين سخنان ارزشمند، در مى‌يابيم كه پيشوايان معصوم عليهم‌السلام تا چه اندازه براى آموزش گام به گام و بهنگام در امور دينى و عبادى اهميت مى‌گذاردند.البته تنبيه كودك بايدبه روش‌هاى گوناگون انجام پذيرد. براى نمونه، پدر با مادر در مرحله نخست به عنوان تنبيه مى‌تواند، به فرزند خود بگويد: اين كار تو را دوست ندارم، اگر اين گفتار نتيجه نداد، در مرحله دوم مى‌تواند، با فرزند خود بنا بر شرايط قهر كند يا او را از بعضى چيزهايى كه به آن علاقه‌مند است، محروم سازد. در نهايت مى‌تواند، با ظرافت ويژه‌اى اندكى او را تنبيه كند، به گونه‌اى كه هم فرزندش تنبيه شود و هم با مشكلات جسمى و روانى روبه‌رو نشود و هم پدر يا مادر دچار مشكلات شرعى مانند «ديه» نشود.

آموزش در زمان مناسب

زمان آموزش نيز بسيار مهم است. براى نمونه: زمانى كه بچه‌‌ها مشغول بازى و تفريح هستند يا برنامه مورد علاقه خود را تماشا مى‌كنند يا ميان جمعى از دوستان خود حضور دارند، آنها را به فراگيرى نماز نخوانند. در اين باره رفتار امام خمينى رحمهم‌‌الله بسيار آموزنده است.

يكى از دختران امام مى‌گويد: «امام رحمه‌‌الله از نيم ساعت به ظهر مانده، وضو مى‌گرفتند و مشغول به نماز مى‌شدند. ما هم داخل حياط بازى مى‌كرديم، يك مرتبه هم نيامدند صدا كنند، كه دخترها بايستيد براى نماز، يا بياييد پشت سر من نماز بخوانيد و..»

آموزش به هنگام كارهاى عبادى به فرزندان، بايد بر اساس زمان سنجى، درك شرايط روحى آنان و گام به گام باشد.

آموزش در مكان مناسب

والدين آگاه، بايد براى آموزش نماز به فرزندان، به مكان آموزش نيز دقت كنند؛ زيرا هر اندازه مكان‌هاى آموزشى مقدس‌تر و معنوى‌تر باشد، امكان فراگيرى ژرف و بهتر فراهم‌تر است.

سفر به اماكن متبركه بهترين لحظه‌‌ها براى آموختن احكام و معارف نماز است. همچنين بهتر است فضاى عمومى خانه را در همه حال معنوى نگاه داشت.

نصب تابلوهايى از آيه‌‌هاى قرآن، احاديث، و نيز پخش اذان و نيايش و ...، در ايجاد فضاى معنوى در خانه تأثيرگذار خواهد بود. چگونه ممكن است، با پخش نوارهاى موسيقى مبتذل يا فيلم‌هاى گمراه كننده در خانه، فرزندان گرايشى خودجوش يا آسان به يادگيرى نماز داشته باشند. ايجاد فضايى هماهنگ با نماز، در جذب فرزندان به دنياى نماز، تأثير بسزايى دارد.

داشتن صبر و حوصله كافى در آموزش

پدر و مادر وظيفه دارند، با آرامش و حوصله كافى، در تربيت و اصلاح رفتار و فرزندان خود بكوشند، به پرسش‌‌هاى آنان با دقت پاسخ دهند و از تكرار آن خسته نشوند تا قدرت فراگيرى فرزندان افزايش يابد.

آورده‌اند كه روزى پيامبر اكرم صل‌الله‌‌عليه‌‌و‌آله مى‌خواست نماز بخواند، پيامبر مى‌‌خواست تكبير بگويد، امام حسين عليه‌‌السلام كه كودكى خردسال بود، نتوانست تكبير بگويد.

رسول خدا صل‌الله‌‌عليه‌‌و‌آله با صبر و حوصله هفت مرتبه ذكر تكبير را تكرار كرد تا امام حسين عليه‌‌السلام توانست اللّه‌ اكبر را بر زبان جارى سازد».

از شروط‌ اصلى تأثيرگذارى والدين در پرورش عبادى فرزندان، صبر و حوصله است، زيرا كج‌‌خلقى و عصبانيت، سبب بيزارى فرزندان از كارهاى عبادى و مذهبى مى‌‌شود.

منبع: مجله طوبي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
هم‌افزایی در گفتار و سیره امام علی (علیه السلام)

هم‌افزایی در گفتار و سیره امام علی (علیه السلام)

ملاحظه تأکید هم افزایی و وحدت از نگاه آیات و روایات پیامبر (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) و حکومت علوی، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. امام علی(علیه السلام) وحدت اسلامی را از نعمتهای الهی می‌داند و با وجود این که بعد از پیامبر (صلی الله علیه وآله) اختلافاتی رخ داده است ولی امیر مومنان (علیه السلام) تمام تلاش خودش را کردند که جامعه اسلامی در مقابل دشمنان خارجی و داخلی دچار تشتت و اختلاف نگردد و از این طریق بتوانند بر جامعه اسلامی حکومت و ولایت داشته باشند. در این نوشتار با زوایای مختلف به بررسی مساله هم افزایی در گفتار و سیره امام علی(علیه السلام) پرداخته شد و با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید که قران، رسول الله (صلی الله علیه وآله)، امامت و ولایت، اهل بیت (علیهم السلام)، رهبر و حاکم جامعه اسلامی، دین اسلام و رعایت حقوق مردم جزو مهمترین محور هم گرایی مسلمانان، از نگاه امام علی (علیه السلام) است. عواملی همچون «شیطان، خبث سریره، بد خلقی، رای و حکم بدون استناد به قران و سنت» به عنوان محور اختلاف در کلام امام علی (علیه السلام) بیان شد.
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
Powered by TayaCMS