درباره ما

درباره ما

مقدمه

 پژوهشكده ي باقرالعلوم عليه السلام پس از سال ها تلاش علمي براي تحقق ماموريت پاسخ گويي به نيازهاي رو به رشد سازمان تبليغات اسلامي و جامعه ايران اسلامي در ابعاد علمي ، پژوهشي و توليد محصولات فرهنگي ديني از اواسط سال 1386 نسبت به تهيه‌ ي برنامه ی جامع آموزشي و پژوهشي پنج ساله ي اول (92-87) اقدام کرد.

مهمترين رهيافت اين برنامه، ارتقاء پژوهشكده به پژوهشگاه است و اين مهم از رهگذر ارتقاء، توسعه و تعميق فعاليت هاي پژوهشي، آموزشي، برگزاري دوره هاي آموزشي كارشناسي ارشد با هدف آماده سازي آموزش پذيران براي ورود به دوره ي دكترا در رشته هاي فرهنگ و ارتباطات ديني و تربيت ديني، محقق خواهد شد.

به منظور ايجاد تمرکز در امور تحقيقاتي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي و انسجام و هماهنگي هر چه بيشتر و نيز ايجاد محيطي علمي براي استادان، پژوهشگران و دانش پژو هان و استفاده از ظرفيت ها و امکانات حوزه ها و دانشگاه ها و ديگر مراکز علمي و تحقيقي کشور و انجام مبادلات علمي با مراکز فرهنگي و علمي داخل و خارج کشور به همراه افزون شدن انتظارات اقشار تحصيل کرده براي شناخت و آشنايي هر چه بيشتر معارف ديني و پيچيده شدن راه‌هاي تهاجم فرهنگي دشمن و تخصصي تر شدن موضوع تبليغ، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم عليه السلام با رويكردي حوزوي- دانشگاهي در سال 1367 تأسيس شده تا بتواند پاسخگوي نيازهاي سازمان تبليغات اسلامي در موارد مذکور بوده باشد.

سند چشم انداز پنج ساله پژوهشکده باقرالعلوم عليه السلام  

برنامه جامع پژوهشي و آموزشي پنج ساله

مهم تـريـن رئوس بـرنـامـه ي پنج سـاله :

تـنظيم و تـعريف مـحورهاي كلان پـژوهـشي و اصول راهبردي گروه هاي عـلمي و بـرنـامه ريـزي و اجراي بـرنامـه هاي آمـوزشي بـا هـدف پاسخ گويي به نيازهاي مخاطبان در حوزه هاي فرهنگ ديني با رويكردهاي اجتماعي و تربيتي در قالب مكتوب، همايشي، آموزشي، رسانه اي، هنري، توسعه و تقويت پايگاه هـاي اطلاع رسانی، پـژوهه، کتابشناسی هادي ، نور علم ، شـهرهاي ايـران و پژوهه تبلیغ مي‌باشد .

اهداف :

1-  تبيين و ارائه ي انديشه ي اسلامي متناسب با نيازهاي فكري اقشار مختلف جامعه به ويژه فرهيختگان

2-  ارائـه ي پـژوهـش هاي مـيان رشـته اي بـا نـظرداشـت عـلوم اسـلامي و انسـاني درحوزه هاي مطالعات اجتماعي، ارتباطي و تربيتي

3-  بازتوليد پيام هاي ديني و طرّاحي ارتباط مؤثر ميان تبليغ سنتي و مدرن در جهت پشتيباني علمي و تئوريك از فعاليت هاي سازمان تبليغات و كارآمدي آن در نيل به اهدافش

سياست هاي راهبردي :

1-   توسـعه و ارتـقاء فعالـيت هـا و كارآمـد سـازي گروه هاي عـلمي پـژوهشي به منظوردست يابي به جايگاه پژوهشگاه

2-  لزوم توجه خاص به آسيب شناسي موانع توسعه فرهنگ ديني و رشد تربيت ديني

3-  عمل گرايي و توجه به بهره وري فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي براي كارآيي هر چه بيشتر در توسعه فرهنگ ديني

4-  نگاه اثباتي و ايجابي به مقوله ي فرهنگي و تبليغي در كنار آسيب شناسي و نگاه سلبي به آن .

برنامه هاي راهبردي :

1-  توليد محصولات فرهنگي (مكتوب ، رسانه اي) در حوزه هاي ديني و اجتماعي براي كارگزاران فرهنگ ديني

2-  تربيت نيروهاي كارآمد با هدف تصدي مناصب فرهنگي و ايفاء نقش مديريت بهينه در عرصه فرهنگي، براي تأمين كادر پژوهشي علمي پژوهشكده

3-  سامان دهي نقد آزاد فرهنگي در حوزه هاي گوناگون رسانه ، تعليم و تربيت ، تبليغ و هنر با رويكرد ديني .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

در صحاح سته از مهمترین منابع روایی اهل سنت بشمار می رود، در خصوص نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام، روایات فراوانی از پیامبر صلی الله علیه وآله و صحابه نقل شده است. هر چند در بین اهل سنت از آن به اشراط الساعه (نشانه های آخر الزمان) از آن یاد می شود ولی این منافاتی با نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندارد و گاها یکی می باشد زیرا بیشتر این روایات در خصوص مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام نقل شده است. این چیزی است که بزرگان اهل سنت نیز به آن اشاره کرده اند. از جمله نشانه های ظهور، پر شدن زمین از ظلم و جور و فتنه و کشتار می باشد. که در روایات زیاد به آن در صحاح سته اشاره شده است. همچنین خروج سفیانی و خسف بیداء می باشد که از نشانه های قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام ذکر شده است.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
Powered by TayaCMS