معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

نویسنده کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت مصطفی عباسی مقدم است. این کتاب توسط انتشار سازمان تبلیغات اسلامی منتشرشده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه اسوه‌ها در تبلیغ اسلامی است. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام گرفته و مباحث آن در پانزده فصل به شرح ذیل تنظیم شده است: فصل اول، به بررسی واژه‌ها و مفاهیم تحقیق می‌پردازد. فصل دوم با عنوان  امکان تربیت» پس از بررسی اجمالی مفهوم تربیت، به ریشه‌های اختلاف‌نظر پیرامون امکان تربیت و نیز طرح دیدگاه‌های عمده در این زمینه می‌پردازد. در ادامه این فصل، دیدگاه اسلامی با توجه به ریشه‌ها و مبانی عقیدتی آن موردبررسی قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از این فصل نشان می‌دهد که انسان قابلیت تربیت و تغییر و اصلاح را دارد، موجودی است که در شرایطی ویژه و در صورت فراهم بودن زمینه‌های لازم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر از لحاظ روان‌شناختی تا حدود زیادی تحت تأثیر محرک‌های بیرونی است. فصل سوم، اختصاص به الگوپذیری و تقلید در انسان د ارد. در این فصل، سعی می‌شود از طریق مبحث تربیت‌پذیری، دو مقوله الگوپذیری و تقلید موردبحث قرار گیرد. مسئله قهرمان جویی در انسان، در فصل چهارم موردبررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا انسان‌ها برای تحقق بخشیدن به ویژگی کمال‌گرایی خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌نمایند. یکی از این ابزارها، الگوها و قهرمانانی هستند که مراحلی از طریق کمال و رشد را پیموده باشند. فصل پنجم، اهمیت الگوهارادرتربیت مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فصل به میزان سنجش رفتار و خطر عدم به‌کارگیری الگوها، هدایت و راهیابی از طریق الگوها، سنجش نارسائی‌ها به کمک الگوها و ... اشاره می‌شود. روش الگویی در میان روش‌های تربیت عنوان فصل ششم است که به اهمیتت روش در تربیت و بخصوص در تربیت اسلامی، ویژگی‌های تربیت اسلامی و نیز روش‌های تربیت می‌پردازد. فصل هفتم، رابطه تبلیغ و تربیت و فصل هشتم، ارائه اسوه‌ها در میان شیوه‌های تبلیغ را بیان می‌کند. ویژگی‌ها و مزایای روش الگویی در تبلیغ مبحث فصل نهم است. در فصل‌های دهم تا چهارم، شرایط و ویژگی‌های اسوه‌ها، دامنه بحث در زمینه اسوه‌ها و الگوها، رابطه الگو و الگوپذیری، سیمای اسوه هادر آینه قرآن و سنت و جامعه الگوی اسلامی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. نهایتاً  در فصل پانزدهم خلأ روانی جهان امروز بیان می‌شود. فراهم نمودن زمینه‌های رشد دانش آموزان در مسائل اجتماعی، اخلاقی و هنری، تشویق از راه‌های گوناگون به‌ویژه از طریق اعطای جوایز و برخی مسؤولیت‌ها، گسترش طرح شاغلان نمونه، تدوین کتب مختلف پیرامون زندگانی اسوه‌های بشریت، تهیه فیلم‌های متعدد درباره زندگی، افکار و آرمان‌های انسان‌های بزرگ و قهرمانان و ... از جمله پیشنهادهای تحقیق در زمینه مورد بحث است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
Powered by TayaCMS